electrische antenne

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
n_geerden
electrische antenne

Post by n_geerden » Wed Jan 11, 2006 6:00 pm

Ik heb een electrische antenne gekocht (geen orgineel) voor mijn mazda 626 2.5l v6 xerxes. Aansluiten zou simpel moeten zijn namelijk:
3 draden:
1 massa,
2 + 12 V continu
3 12 V wanneer radio aangaat tbv electrische antenne.

Nu heb ik het volgende probleem: Ik heb de orginele defecte antenne er uit gehaald, de connector er af geknipt en ben gaan meten waar ik +12 v continu heb en waar de draad zit waar spanning op komt wanneer ik de radio aanzet...echter nergens spanning meer???, waarschijnlijk heb ik met het doorknippen kortsluiting gemaakt. Ik kan echter geen kapotte zekering vinden, in het boekje kan ik nergens vinden waar de zekering zit tbv de electrische antenne???

De oude elec. antenne heeft 5 draden aangesloten en bij deze heb ik er maar 3...???? Kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan verhelpen???

Groeten,

Niek

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Thu Jan 12, 2006 8:19 am

Het kan zijn dat de antenne alleen 12+ krijgt als de radio aanstaat.
Of als ie op contact staat.

Je kan aan de achterkant van je radio (iso-connector, als je die hebt) zien welke kleur snoer is gebruikt voor de antenne.
Uit me hoofd is dat blauw of blauw/wit geblokt, maar het kan ook anders zijn (kijk anders in handleiding van je radio).
Dan ff massa maken en je kan de boel aansluiten.

Ik weet niet waar die andere twee draden voor zijn.
Misschien dat iemand anders het weet?
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Jan 12, 2006 12:50 pm

een niet electrische antenne heeft helemaal geen voeding nodig! ik weet niet of je eerst een electrische antenne had of een gewone?

anders knijp je gewoon achter aan je radio 2 kabels eraanen trek je die naar je antene! een van de contact + en een van de remote of contact + naar achter en klaaro!
mocht je eerst wel een electrsche antenne gehad hebbe en deze aant vervangen zijn voor een universele omdattie kapot zou zijn zou ik mee nu eens gaan afvragen of die ouwe wel kapot was of gewoon net anagestuurd werd!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Thu Jan 12, 2006 6:08 pm

heb je geen foto van de draden
want je hebt in normale situatie 12v
en massa en een remote .maar het kan
zijn dat die andere 2 +draden zorgen voor het
op en neer gaan van de antenne heb je er een
schakelaar bij gekregen?want is het een
volautomatische of half automatisch antenne.
die je hebt gekocht?
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

n_geerden

antenne

Post by n_geerden » Thu Jan 12, 2006 10:47 pm

Ik weet het verschil niet tussen een halfautomatische antenne. Ik heb het wel weer aan de praat gekregen. Wanneer ik de radiofunctie gebruik schuift de antenne uit, een andere functie of de radio uit zetten dan gaat hij weer in. Het probleem lag bij mezelf namelijk de multimeter niet goed aangesloten....gewoon enorm stom dus!!! :oops: dan kun je meten wat je wilt. Ik weet alleen nog steeds niet waar die overige 2 draden die in eerste instantie aan de orginele antenne zaten voor zijn maar goed is ook iet meer belangrijk.

Toen kwam ik bij het volgende probleempje: antenne werkt goed echter aan het einde van de antenne kabel zit een male connector aan de orginele elec. antenne een female connector, maar aan de antenne die ik nu heb zit ook een male. Ik had halfords gebeld voor een verloopje maar daar is niet aan te komen, ik weet eigenlijk niet eens of die bestaan, maar goed ik was het zo beu dat ik allebei die connectors er af heb geknipt en alles aan elkaar heb gebraden. In de zomer doe ik dat wel ff netjes want ik merk het wel wat in de ontvangst.

Maar goed eind goed al goed ik heb muziek en een werkende antenne, nu nog uitlaat lassen of vernieuwen en de condensor van de airco plaatsen en laten vullen en dan moet ie weer 100% zijn....

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Fri Jan 13, 2006 8:37 am

Ik zou voor de zekerheid die twee losse draadjes ook goed afdoppen.
Je weet niet waar ze voor zijn.
Halfords (megastore) heeft verloopstukjes.
Zowel homo als lesbo, met een stukje kabel (5 cm)
Maar dat is nu niet meer nodig.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Fri Jan 13, 2006 2:51 pm

zou ik een een geheimpje vertellen ;)

die aan je radio is nooit een male dat betekend dat het pinnetje van je antenne is blijven zitten in het female stekkertje .

met andere woorden hij was zijn pikkie verloren :-D
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Jan 13, 2006 2:53 pm

auw!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Fri Jan 13, 2006 5:38 pm

verschil van half/volautomatisch is half
heeft een schakelaar waar je hem mee
bediend en volautom werkt op de radio
zodra aan of uit gaat antenne omhoog of omlaag.
en verloop bestaat wel degelijk maargoed alles
doet het weer dat is belangrijk toch
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

Post Reply