Cool-ing
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Gister zag ik dat de bovenste slang van de radiator zich vacuum zoog.
Zag dat de slang naar het reservoir geknikt was, snel weer goed gedaan en weer rijden.
Vandaag zoog ie zich echter weer vacuum, ben toen op onderzoek uitgegaan.
Het bleek dat het pijpje wat naar het reservoir toe loopt (boven langs de radiato) helemaal dicht zat met roest en prut.
Ben een uur bezig geweest om em open te krijgen, heb uiteindelijk de eindjes eraf gezaagd (net na de 2 bochten) en er een dikke staaldraad er doorheen geduwd.
Binnenkort maar de koelvloeistof verversen.
Iemand anders hier ervaring mee?
Zag dat de slang naar het reservoir geknikt was, snel weer goed gedaan en weer rijden.
Vandaag zoog ie zich echter weer vacuum, ben toen op onderzoek uitgegaan.
Het bleek dat het pijpje wat naar het reservoir toe loopt (boven langs de radiato) helemaal dicht zat met roest en prut.
Ben een uur bezig geweest om em open te krijgen, heb uiteindelijk de eindjes eraf gezaagd (net na de 2 bochten) en er een dikke staaldraad er doorheen geduwd.
Binnenkort maar de koelvloeistof verversen.
Iemand anders hier ervaring mee?
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
-
- Mazda 626 Lord
- Posts:2219
- Joined:Wed Mar 26, 2003 11:32 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Geleen
als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.
Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!
Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!
GRZ JORDY
Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!
Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!
GRZ JORDY
(former)MAZDA MX6 GT 2.2i 12V Turbo Intercooled
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
The Bull wrote:als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.
Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!
Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!
GRZ JORDY
En dan moet je hem nog eens met een tuinslang tegen de stroming in doorspoelen, zal je ook nog eens raar staan te kijken, wat een prut eruit komt. Zitten hier en daar nog wel wat dooie punten waar nauwelijks stroming of werveling is. Daar blijft veel prut liggen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
uiteraard anders stroomt het niet door, en zit hij vol met shitMarcel Smeding wrote:En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Gister nieuwe olie filter (origineel), olie en koelvloeistof gehaald.
Thermostaat is besteld en is morgen binnen.
Heb vandaag olie ververst (en olie filter vervangen) en koelsysteem doorgespoeld.
Heb er nu water in zitten.
Schiet niet echt op het leeg laten lopen van het koelsysteem als de thermostaat er nog in zit, dan komt er maar een pisstraaltje uit.
Toen ik de thermostaat los trok, kwam er nog een vloedgolf aan, uiteraard te laat en moest ik de oprit schoon spuiten met water.
Waarschijnlijk vrijdag nieuwe thermostaat en koelvloeistof erin.
Volgende week staat het wiellager links achter en de trekhaak op de lijst.
Thermostaat is besteld en is morgen binnen.
Heb vandaag olie ververst (en olie filter vervangen) en koelsysteem doorgespoeld.
Heb er nu water in zitten.
Schiet niet echt op het leeg laten lopen van het koelsysteem als de thermostaat er nog in zit, dan komt er maar een pisstraaltje uit.
Toen ik de thermostaat los trok, kwam er nog een vloedgolf aan, uiteraard te laat en moest ik de oprit schoon spuiten met water.
Waarschijnlijk vrijdag nieuwe thermostaat en koelvloeistof erin.
Volgende week staat het wiellager links achter en de trekhaak op de lijst.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Vrijdag nieuwe thermostaat geïmplanteerd, sta ik zaterdag bij de gamma, zie ik water druppelen.
*censuur*, thuis gekeken, zie ik dat ie nog lekt, alleen nu bij de waterpomp.
Moet nu nog kijken of het de pakking tussen het blok en de pomp is, of dat het de kering van de as is.
Al met al, weer een bult werk.
Ga maandag eerst bellen wat een pompie kost, zal wel weer een Hollywood prijs zijn.
Als het minder dan €100, dan zet ik er een nieuwe op.
Ik verwacht dat deze problemen komen doordat het pijpje van het reservoir verstopt zat.
Door de overdruk die zich opbouwde en niet weg kon, de pakkingen gesloopt heeft.
Ben wel blij dat de waterpomp niet door de distriburtieriem wordt aangedreven.
Dus de trekhaak zal volgende week "weer" niet lukken, eerst de waterpomp en dan het wiellager (nog ff en ik kan beter een nieuwe lager bestellen)
*censuur*, thuis gekeken, zie ik dat ie nog lekt, alleen nu bij de waterpomp.
Moet nu nog kijken of het de pakking tussen het blok en de pomp is, of dat het de kering van de as is.
Al met al, weer een bult werk.
Ga maandag eerst bellen wat een pompie kost, zal wel weer een Hollywood prijs zijn.
Als het minder dan €100, dan zet ik er een nieuwe op.
Ik verwacht dat deze problemen komen doordat het pijpje van het reservoir verstopt zat.
Door de overdruk die zich opbouwde en niet weg kon, de pakkingen gesloopt heeft.
Ben wel blij dat de waterpomp niet door de distriburtieriem wordt aangedreven.
Dus de trekhaak zal volgende week "weer" niet lukken, eerst de waterpomp en dan het wiellager (nog ff en ik kan beter een nieuwe lager bestellen)
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Zal best kunnen, maar ik heb zoiets al eens gevraagd, maar toen voor een airco pomp.
Toen werd me geadviseerd om gewoon de pomp te vervangen, de as is uitgesleten en de kering zal daardoor ook weer snel slijten.
Het vervelende is, dat ik de kering niet kan zien, daarvoor moet ik eerst het V-wiel eraf halen.
Mocht iemand dit al eens aan de hand hebben gehad, graag tips.
Toen werd me geadviseerd om gewoon de pomp te vervangen, de as is uitgesleten en de kering zal daardoor ook weer snel slijten.
Het vervelende is, dat ik de kering niet kan zien, daarvoor moet ik eerst het V-wiel eraf halen.
Mocht iemand dit al eens aan de hand hebben gehad, graag tips.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.