Cool-ing

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein
Cool-ing

Post by Barry Smits » Wed Aug 11, 2004 5:47 pm

Gister zag ik dat de bovenste slang van de radiator zich vacuum zoog.
Zag dat de slang naar het reservoir geknikt was, snel weer goed gedaan en weer rijden.
Vandaag zoog ie zich echter weer vacuum, ben toen op onderzoek uitgegaan.
Het bleek dat het pijpje wat naar het reservoir toe loopt (boven langs de radiato) helemaal dicht zat met roest en prut.
Ben een uur bezig geweest om em open te krijgen, heb uiteindelijk de eindjes eraf gezaagd (net na de 2 bochten) en er een dikke staaldraad er doorheen geduwd.
Binnenkort maar de koelvloeistof verversen.

Iemand anders hier ervaring mee?
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Xerxes

Post by Xerxes » Wed Aug 11, 2004 9:30 pm

Nee, ik was het gelukkig net voor door wat onderdelen te vervangen!!

The Bull
Mazda 626 Lord
Posts:2219
Joined:Wed Mar 26, 2003 11:32 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Geleen

Post by The Bull » Tue Aug 17, 2004 7:16 pm

als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.

Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!


Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!


GRZ JORDY
(former)MAZDA MX6 GT 2.2i 12V Turbo Intercooled

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Aug 17, 2004 7:37 pm

Ga binnenkort alle vloeistoffen vervangen, neem dan ook de koelling mee.
Bedankt voor de tip, maar was het eigelijk al van plan.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Tue Aug 17, 2004 7:52 pm

The Bull wrote:als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.

Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!


Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!


GRZ JORDY

En dan moet je hem nog eens met een tuinslang tegen de stroming in doorspoelen, zal je ook nog eens raar staan te kijken, wat een prut eruit komt. Zitten hier en daar nog wel wat dooie punten waar nauwelijks stroming of werveling is. Daar blijft veel prut liggen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

young_einstein

Post by young_einstein » Tue Aug 17, 2004 9:46 pm

je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Wed Aug 18, 2004 9:20 am

young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

young_einstein

Post by young_einstein » Wed Aug 18, 2004 3:25 pm

Marcel Smeding wrote:
young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.
uiteraard ;) anders stroomt het niet door, en zit hij vol met shit

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Aug 18, 2004 3:58 pm

Nou, shit wil ik niet in mijn motor hebben, liever gewoon in de wc :flippa:
Bedankt voor de tips gentlepeople.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

young_einstein

Post by young_einstein » Wed Aug 18, 2004 4:07 pm

Barry Smits wrote:Nou, shit wil ik niet in mijn motor hebben, liever gewoon in de wc :flippa:
Bedankt voor de tips gentlepeople.
nou, ik heb dingen in m'n auto gehad, daarvan had ik wel gewild dat he tmaar shit was ;)

maar iig veel sterkte er mee!

Xerxes

Post by Xerxes » Wed Aug 18, 2004 7:04 pm

Niet te ver afdwalen jongens!!

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Sep 21, 2004 9:33 pm

Gister nieuwe olie filter (origineel), olie en koelvloeistof gehaald.
Thermostaat is besteld en is morgen binnen.
Heb vandaag olie ververst (en olie filter vervangen) en koelsysteem doorgespoeld.
Heb er nu water in zitten.
Schiet niet echt op het leeg laten lopen van het koelsysteem als de thermostaat er nog in zit, dan komt er maar een pisstraaltje uit.
Toen ik de thermostaat los trok, kwam er nog een vloedgolf aan, uiteraard te laat en moest ik de oprit schoon spuiten met water.
Waarschijnlijk vrijdag nieuwe thermostaat en koelvloeistof erin.

Volgende week staat het wiellager links achter en de trekhaak op de lijst.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Sun Sep 26, 2004 8:05 pm

Vrijdag nieuwe thermostaat geïmplanteerd, sta ik zaterdag bij de gamma, zie ik water druppelen.
*censuur*, thuis gekeken, zie ik dat ie nog lekt, alleen nu bij de waterpomp.
Moet nu nog kijken of het de pakking tussen het blok en de pomp is, of dat het de kering van de as is.
Al met al, weer een bult werk.
Ga maandag eerst bellen wat een pompie kost, zal wel weer een Hollywood prijs zijn.
Als het minder dan €100, dan zet ik er een nieuwe op.
Ik verwacht dat deze problemen komen doordat het pijpje van het reservoir verstopt zat.
Door de overdruk die zich opbouwde en niet weg kon, de pakkingen gesloopt heeft.
Ben wel blij dat de waterpomp niet door de distriburtieriem wordt aangedreven.

Dus de trekhaak zal volgende week "weer" niet lukken, eerst de waterpomp en dan het wiellager (nog ff en ik kan beter een nieuwe lager bestellen)
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Sun Sep 26, 2004 8:16 pm

Kun je de keerring niet vervangen van de waterpomp?
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Sun Sep 26, 2004 8:25 pm

Zal best kunnen, maar ik heb zoiets al eens gevraagd, maar toen voor een airco pomp.
Toen werd me geadviseerd om gewoon de pomp te vervangen, de as is uitgesleten en de kering zal daardoor ook weer snel slijten.
Het vervelende is, dat ik de kering niet kan zien, daarvoor moet ik eerst het V-wiel eraf halen.
Mocht iemand dit al eens aan de hand hebben gehad, graag tips.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Post Reply