Lek in verdamper

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein
Lek in verdamper

Post by Barry Smits » Wed Sep 29, 2004 7:05 pm

Iemand ervaring met het vervangen van pakkingen in een verdamper?
Ik rook vanmiddag gas, toen ik aan het test draaien was na het vervangen van de waterpomp.
Even een soppie hier en daar spuiten en zag dat de laatste schijf van de verdamper lekt op de pakking.
Misschien dat we op het werk nog een pakking hebben liggen, we hebben nl lange tijd Koltec verdampers gegoten.
Iemand tips? Wil nl niet dadelijk vastgevroren zitten aan een Koltec verdamper.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Wed Sep 29, 2004 7:17 pm

Kan ik je helaas niet mee helpen. heb ook even internet afgestruind maar kan zo snel niks vinden. Maar volgens mij is het best zelf te doen.

guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Lek in verdamper

Post by Crowbar » Wed Sep 29, 2004 7:18 pm

Barry Smits wrote: Iemand tips? Wil nl niet dadelijk vastgevroren zitten aan een Koltec verdamper.
hoe had je dat ged8 dan? zolang je contact afstaat, of zodra je op benzine overschakelt, zijn er zowel in je tank als op je verdamper kleppen die de boel afsluiten..
verder kan ik je niet helpen.. heb het nog nooit meegemaakt.. en zal ook niet meer, heb nu lpi :-D
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Sep 29, 2004 8:02 pm

Alles wordt idd afgesloten, maar er zal toch wel wat druk op blijven lijkt me zo.
Vandaar dat ik verwacht, dat als ik em openschroef, er gas uit zal komen.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Wed Sep 29, 2004 8:17 pm

Je kunt de verdamper toch leegrijden? Dan zal er nooit veel druk op staan volgens mij. Je kunt dan zo de leidingen loshalen en de verdamper uitelkaar halen. Zet er wel een bak onder voor het koelwater wat in de verdamper zit en wat uit de slangen loopt.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Sep 29, 2004 8:45 pm

Ga op het werk de tekeningen van de Koltec verdamper opzoeken, moet weten of er in de achterste schijf water loopt.
Met een beetje geluk hoef ik niet weer koelvloeistof af te tappen.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Thu Sep 30, 2004 2:55 pm

Heb vandaag op het werk gekeken en heb wat gevonden.
Heb ook een pakking gevonden, maar weet niet zeker of het de goede is, dat wordt gokken.
Voor diegene met een Koltec verdamper, hier een jpgtje van de samenstelling vanuit Solidworks.

Bij mij lekt ie tussen de cover 1st stage (meest linkse) en de housing 1st stage. (2e van links)
Image
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Thu Sep 30, 2004 4:51 pm

Agh, hoort erbij.
Het zijn vooral pakkingen en keringen die gaan lekken.
Hij heeft 207dkm op de teller staan.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Mon Oct 11, 2004 3:19 pm

Vandaag ermee aan de slag gegaan.
Zag dat de schroeven waarmee het geheel dicht geschroefd zit, naar mijn zin redelijk los zaten, heb deze aangedraaid en ga morgen tanken.
Heb de LPG tank zo leeg gereden dat ie nog alleen stationair loopt, als ik gas geef, heeft ie te weinig druk en hapert ie al.
Morgen dus tanken, zodat ik kan kijken of het nu verholpen is.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Mon Oct 11, 2004 5:01 pm

Geen idee, misschien dat ie dat soms wel doet, is me nog niet opgevallen, maar als ik em van benzine weer naar gas schakel, blijft ie op gas.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

dak zonder bak

Post by dak zonder bak » Mon Oct 11, 2004 6:57 pm

hallo

als de motor uit staat of op benzine kun je gewoon alle leidingen van je verdamper afschroeven hoor!! zit een gas afsluiter op de tank. tank hoef je echt niet leeg te rijden. gewoon die leiding los doen (sigaretje wel uit want er komt wel wat gas uit dat nog in de leiding zit) en gewoon uitelkaar plukken die verdamper. alle pakkingen er tussen uit. heel dun laagje vloeibare pakking over al tussen klaar is kees. al meerdere malen gedaan!

groeten en suxes
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Mon Oct 11, 2004 7:02 pm

Thanks Bak.

Had al gemerkt dat er niks meer uitkwam, maar wilde het zekere voor het onzekere.
Had geen zin in verbrande hand als gevolg van het verdampende gas.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

mooi

Post by dak zonder bak » Mon Oct 11, 2004 7:08 pm

heb je ook gelijk in!!

dat gas is alleen helemaal zo gevaarlijk niet als iedereen roept. gewoon niet roken of fikkie stoken inde buurt en dan valt het allemaal mee. kerel bij ons opt werk schroevde uit een 3 kwart volle gastank gewoon de gasafsluiter eruit en trok hem er in 1 keer uit. siste een klein beetje en klaar. het dampte een beetje na en het gas stond gewoon nog vloeibaar in de tank. kon je er zo uit gieten!

raar spul dat autogas. ik ga er binne kort ook op rijden. heb al een halve instalatie bij elkaar gesprokkeld.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Mon Oct 11, 2004 7:12 pm

Jij liever dan ik, het vloeibare is gevaarlijk omdat het verdampt op je huid, wat weer tot brandwonden leidt en het gas is weer gevaarlijk omdat het fikt.
Maar das niet anders als bij benzine, alleen verdampt benzine niet zo snel.
Maar goed :offtopic:
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Mon Oct 11, 2004 8:36 pm

Bedankt voor de tip.
Weet inmiddels hoe ie er van binnen uit ziet, das het voordeel als je de behuizing gegoten en bewerkt hebt.

*edit* Gekocht voor €35,-
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Post Reply