Rook bij koude start

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein
Rook bij koude start

Post by Barry Smits » Tue Nov 09, 2004 6:13 pm

Met de koude van de laatste dagen heb ik gemerkt dat mijn 6 nogal rookt bij een koude start.
Start op benzine, choke springt erin, toerental gaat naar 2000 - 2250 rpm en zie redelijk veel blauwe rook.
Weet niet of dit komt omdat het toerental zo hoog is (te rijk afgesteld) of dat er iets anders mis is.
Als ik na ongeveer 2 min rijden verder ben, is het toerental stationair lager dan 1500 en is de rook zo goed als weg.
Normaal? of moet ik iets doen.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Nov 09, 2004 6:24 pm

het begint natuurlijk knap koud te worden, maar wat doen je koelvloeistofpeil en je oliepeil? daar zou ik eerst naar kijken..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Nov 09, 2004 6:27 pm

Koelvloeistof is ok, olie nog niet echt kunnen kijken, kijk volgende week even ernaar, heb pas sinds een week of 3-4 nieuwe olie erop zitten.
Het probleem is ook na een minuut ook (grotendeels) weg.
Als de choke eraf is, zie je niks meer.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Xerxes

Post by Xerxes » Tue Nov 09, 2004 9:14 pm

Die van mij rookt ook erg met de koude start, echter geen blauwe rook, maar gewoon witte rook en als de motor warm is dat verdwenen.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Nov 09, 2004 9:16 pm

Ik zal het eens in de gaten houden, misschien is het de olie die via het EGR in de verbrandingskamer komt.
Ga binnenkort eens bougies, brandstoffiler vervangen.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Tue Nov 09, 2004 9:27 pm

lekke of gescherde kop misschien? Zou wat olie in de cillinder kunnen lekker waardoor hij na langere tijd stil gestaan te hebben, wat rookt.
Als je even gereden hebt is die overtollige olie weg en valt het niet meer op.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Nov 09, 2004 9:34 pm

zal uit eventueel olie verbruik moeten blijken, maar lijkt me toch dat ie dan anders ook rookt bij het starten, niet alleen als de choke er ver opspringt.
Kan me niet meer herinneren tot hoever het toerental opliep bij m'n andere wagens, vind 2250 rpm wel aan de hoge kant bij 5°
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Xerxes

Post by Xerxes » Tue Nov 09, 2004 9:53 pm

Barry Smits wrote:zal uit eventueel olie verbruik moeten blijken, maar lijkt me toch dat ie dan anders ook rookt bij het starten, niet alleen als de choke er ver opspringt.
Kan me niet meer herinneren tot hoever het toerental opliep bij m'n andere wagens, vind 2250 rpm wel aan de hoge kant bij 5°
Ik zal morgen effe kijken hoeveel de mijne doet, ik meen me te herinneren dat het ook ongeveer zo hoog was, maar ik post het morgen effe!!

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Nov 09, 2004 9:55 pm

Thanks
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

olie via de egr??

Post by dak zonder bak » Tue Nov 09, 2004 10:54 pm

olie via egr naar binnen??

lijkt me sterk!!! het kan zowiezo geen kwaad die egr er af te mollen! als ie nou nog niet kapot is gaat dat gegarandeerd nog komen! gewoon klepje eraf schroeven. de pakking die er tussen zit naknippen uit bijvoorbeeld een oude kenteken plaat maar dan het grote gat in het midden overslaan!
ik zeg niet dat de rookwolken daarvan komen maar tis gewoon alvast een tip! bij de ge en dat type erna kan het geen kwaad om egr er af te mollen. de allerlaatste 6en schijnen dan te heet te worden!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Xerxes

Post by Xerxes » Wed Nov 10, 2004 8:17 am

De mijne draait 1500/1750 t/pm bij een koude start!!

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Wed Nov 10, 2004 9:21 am

Barry Smits wrote:zal uit eventueel olie verbruik moeten blijken, maar lijkt me toch dat ie dan anders ook rookt bij het starten, niet alleen als de choke er ver opspringt.
Kan me niet meer herinneren tot hoever het toerental opliep bij m'n andere wagens, vind 2250 rpm wel aan de hoge kant bij 5°
Het hoeven maar een paar druppels te wezen, geeft al aardig wat rook.
Als je na een uurtje je auto weer start, zal je het waarschijnlijk ook niet merken, omdat er dan niet of nauwelijks olie erin is gelekt.

Is het enige dat ik kan verzinnen wat een blauwe rookpluim kan geven, alleen de eerste minuut, na het starten van de auto.

Wat je ook kan doen is iemand anders in jou auto laten rijden en jij erachter met een andere auto en dan zien of hij pluimt tijdens schakelen ook als hij warm is. Dan zijn het je klepseals en of geleiders. Niet ondenkbaar met LPG
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Nov 10, 2004 2:45 pm

Ik houd het olie verbruik even in de gaten, dat zegt me meer eigelijk.
Bedankt heren, voor de info.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Dec 14, 2004 10:42 am

Valt denk ik wel mee, schat 0.5 liter per 3000km.
Heb er nu ook helemaal geen last meer van, alleen witte rook van de koude bij de start, na 5 min weg.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

Alex400

Post by Alex400 » Mon Dec 27, 2004 7:55 pm

ik heb het zelfde "probleem" maar als de motor warm is dan
is er niets aan de hand.

Vandaag wel ff beetje gelachen. Ik parkeerde mijn auto bij het winkelen naast iemand anders zijn auto en die mensen stonden achter hun auto.

En daar kwam ik met mn rokende bak. Die mensen kuchen en doen.
"wat een rokende bak.... en zo blabla"

LOL

:-D

Post Reply