Homokineet

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
jp@mazda
Homokineet

Post by jp@mazda » Tue Nov 23, 2004 2:32 pm

hallo, zal me eerst ff voorstellen, ik ben johnny rij nu 1 jaar in een mazda, voorheen die van me ouders, maar omdat ik hem zo afgeragd hebt, nu van mij :-D , het is een mazda uit 95, ge model. met 180.000 op de teller nu, bij aanschaf was dit nog maar 50.000 ofzo.

naja nadat ik de auto overhandigd had gekregen, wou ik hem maar weer snel van de hand doen. je bent jong en je wilt wat, zullen we maar zeggen. maar economisch zit het nu niet echt mee, dus ga ik de 626sje maar weer ff opknappen. 8) , dat begint, bij het vervangen van die HOMOParts, toepasselijke naam zullen we maar zeggen. en bij schijfremmen, alle filters, olie, en velgen. de velgen heb ik vandaag opgehaald. de schijf zitten in bestelling, en de homokineet heb ik liggen.

nu is de bedoeling dat deze we zaterdag onderkomt, ben zelf handig en met veel lezen, ben ik van mening dat ik eruit kom.

nu toch aantal vragen, als ik op plaatjes van kineten kijkt, lijkt mijne er niet echt op. ik heb namelijk nog een ring, met tandjes erom. hoort dit zo?
verder zit er in de doos vet en een borgring in, die ik niet kan plaatsen. de vet is voor de lager maar die ring? ik denk ik vraag het maar ff, maar als er geen antwoord komt, zie ik het zelf wel tegemoet, bij het demonteren van de andere kineet.

zo dat was voorlopig al me vragen, ik zal er vast wel meer hebben, die ik met jullie toestemming graag plaats.

mvg johnny

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Nov 23, 2004 6:07 pm

hallo

is het de homokineet aan de bak of die bij het steunlager of die bij de wielen??
ik gok die aan de wielkant.
die homokineet kan je eraf trekken. je trekt die rubber hoes eraf. maakt die kineet goed schoon. als ik het me goed herinner kan je dan in de kineet met een borgveer tangetej de borgveer openknijpen en de homokineet van de aandrijf as af tikken. soms kan je er niet bij met een tang en kan je de kineet er zo aftikken. dit kan je zien aan je nieuwe borg veertje. als dit er een is met gaatjes aant eind moet je die met een tangetje doen. als het gewoon een rond ringetje is kan je de kineet er zo afslaan.
dat vet moet je in de nieuwe hoes doen die je erom heen doet. dat is dus voor je kineet en niet voor je lager!

suxes ermee
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Xerxes

Post by Xerxes » Tue Nov 23, 2004 6:33 pm

Ring met tandjes?

Dat hebben volgens mij alleen de modellen met ABS!

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Nov 23, 2004 6:45 pm

asje in de bank schroef
met je buik ertegen aan leunen
met een schroeven draaiertje de ring naar binne douwen

op een gegeven monetnt zittie goed en dan spanning erop houwe
ff kloppie kloppie met de hamer

klaar is kees!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

jp@mazda

Post by jp@mazda » Thu Nov 25, 2004 5:19 pm

oke bedankt, ik ga morgen met volste vertrouwen aan deze klsu beginnen...

nu nog 1 vraag, de olie is haast zwart, verversen dus. nou 1 vraag. waar zit de filter/waar tap ik hem af, en zou het niet beter zijn om eerst motor door te spoelen?? en welk olie/filter/flush heb ik dan nodig??

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Nov 25, 2004 6:32 pm

olie is altijd zwart!! zegt nix!!

maar plug zit onder opt carter
olie filter zit eregs op je blok! soort colablik wat er op gedraaid zit!! zit bij elk type blok weer anders!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

jp@mazda

Post by jp@mazda » Sat Nov 27, 2004 8:24 pm

pfffff, na dag sleutelen, zitten de nieuwe velgen eronder, en 1 nieuwe kineet, en moet zeggen HET WAS HET WAARD, geen gekletter meer, eindelijk rechte velgen, dus geen getrek, nou net dus ff goed lang gereden, en was zeer tevree, morgen weer alles nalopen, en verder gaan met het volgende punt op de lijst.

trouwens, heb de as erin laten zitten, maaaaaaaaaar godverdome wat een tering kk, *censuur* werk om de borgring goed te zetten. mjah 1 kant is gebeurd, de andere lijkt nu goed te zijn, maar wordt voor zekerheid toch vervangen. verder 2x nieuwe schijven, blokken. alle filters,olie vervangen voor verse. nieuwe einddemper/openluchtfilter. en hijs weer goed voor 10 jaar :P .

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sun Nov 28, 2004 1:03 pm

flink vloeken en heel kwaad kijken! dat hept!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

jp@mazda

Post by jp@mazda » Sun Nov 28, 2004 2:18 pm

ik deed het ook op straat, mileupolitie kwam nog ff kijkje nemen, maar reden daarna weer fijn door. no nog 1 vraag, links achter een kraak, lijkt ergens van de schokdempers te komen, wie weet wat dit is?

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sun Nov 28, 2004 2:34 pm

dat kan dus van alles zijn!!!

gewoon er onder gaan liggen en ff kijken!!
kan onder tussen ook nog ff iemand met de wage late schudden
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Xerxes

Post by Xerxes » Sun Nov 28, 2004 6:17 pm

Ik heb ze inmiddels alle 4 vervangen.

Is wel een minder klusjes, cker linksachter, losdraaien is onmogelijk door de roest en ook slijpen aan die zijde is gevaarlijk i.v.m. de tank etc.

Succes

jp@mazda

Post by jp@mazda » Sun Nov 28, 2004 7:39 pm

kzal morgen bij vervangen van remblokken/schijven ff aand8 besteden aan die dingen. mocht het aan dat liggen gaan ze er alle 4 uit, en komen er nieuwe voor terug. trouwens, met boutjes enzo heb ik niet echt veel problemen gehad, alles ging er met wd40 wel los, en dat voor een auto uit 95. alleen de centrale moer die (mid op je velg) kreeg ik er onmogelijk uit, waardoor ik hem gebr8 heb naar een garage, en na 1 opzet stuk voor de momentsleutel in 2 te hebben gebroken, ging hij los :P ze zien me al aankomen voor de andere bout :-D

jp@mazda

Post by jp@mazda » Mon Nov 29, 2004 4:38 pm

hmm, vandaag ff krik onder auto, om wielen los te gooien, was ik me wielslot/slotbout, of hoe je het wilt noemen kwijt, dus was al zenuwachtig. ff overal gebeld, nergens konden ze me helpen, anwb erbij gehaald, naja die kon ook nix voor me betekenen. toen ff alle velgen zaken geweest, konden ook nix voor me doen, of wouden nix voor me doen. njah, toen was ik al zeer wanhopig.... wat nu?, nja toen naar gamma geweest, goedkope dopsleutel gehaald, maatje kleiner als die van dat speciale moer, en met hamer erop geslagen en toen ging hij los, pfffffff opluchting. nja toen kon het werk beginnen, ff die stangetjes kijken, en jah hoor daar kwam het geluid vandaan, dus ff 4 gahaald, en aan de gang, nja eerste ging makkelijk, ook meteen nieuwe schijf, en klauw geverfd. dat was 1, bij de volgende draaide hij door :mecker: , naja, nieuwe schijf erop, en klauw geverf, velg erop en zo gelaten, voor vandaag ff geen zin meer :-o , maar beetje bij beetje komt de 626 er weer netjes en mooi uit te zien. van de weekend al die dingen vervangen, en klauwen afmaken, daarna voorbumper/scherm/motorkap schuren en bij spuiter afzetten.


trouwens, de kleppendeksel, wil ik ff polijsten/spuiten ofzo, maar als ik hem eraf haal, heb ik dan nieuwe pakking nodig?

Xerxes

Post by Xerxes » Mon Nov 29, 2004 6:34 pm

Je bent goed bezig!!!

Post een keer een paar foto's ben ik wel benieuwd naar!!

Met wat voor verf hebbie dat gedaan, tog wel hittebestendig he??
en nog met blanke lak eroverheen gegaan ??

check deze link voor mijn remklauwproject!!

http://626forum.de/viewtopic.php?t=1746

Succes

jp@mazda

Post by jp@mazda » Mon Nov 29, 2004 8:44 pm

zal ik doen, kijken of ik hem zaterdag ff in de wax gooi, hij moet wel schoon op de foto, en tjah zodra je bezig bent, blijf je bezig. als verf heb ik hamerite gebruikt, kleur rood, omdat me auto rood is. maar is ook te verkrijgen in metallic kleuren. dit blijft zker goed, omdat je klaauwen amper warm worden... vriend van me rijd er nu al 1 jaar mee, en ziet er nog nieuw uit...

Post Reply