distributiesnaar vervangen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Wed Feb 09, 2005 8:18 pm

Nah guys, inmiddels zit de D-snaar na 6 uur noeste arbeid op. Voor een eerste keer met een Mazda ging het erg goed. Krukaspoelie zat wel erg vast, een grote centrale moer, eerst met 2 verschillende luchtsleutels geprobeerd, noppes.

Toen een hele leuke truuk die ik niet kende, een grote dopsleutel met kniestuk erop zetten die tegen de draagarm klemt en dan met je contactsleutel mbv de draaiende startmotor die er een klap tegen aangeeft. 2 pogingen, de motor zegt wel kloink en draait natuurlijk niet rond maar mept die bout wel los!!! Krukas draait immers rechtsom zo die bout los.

Waterpompoelie zit met 4 boutjes 10mm vast, ik had eerst de snaar verwijderd maar had beter eerst die boutjes een tikkie los kunnen draaien mbv de spanning op de snaar die dan de polie tegenhoud want nu was het lastig los krijgen met een poelie die los draait. Beginnersfoutje.

Met montage gelijk een nieuw kleppendeksel pakking erop gemonteerd en een nieuwe veer op de spanrol. Aan deze drie onderdelen was ik iets van E 95,= kwijt.

Het achterste (of linker) nokkenastandwiel verdraait wel iets tijdens de montage van de snaar door de druk van de klepveren. In eerste instantie zat de snaar toch 1 tandje verkeerd. De tweede poging iets druk gegeven op dat tandwiel en toen zat tie goed. De spanner met die veer vond ik een aardig gepiel. Ik heb eerst die spanner er maar losjes opgezet en toen die veer ertussen gepriegeld terwijl je spanning op die riem moet zetten, maar goed na even gepriegel zat ook die goed.

Een brug is toch wel nodig, veel bouten bv die van de dynamo moesten van onderaf bereikt worden. Op straat is het erg lastig om te doen. Ikke ben natuurlijk een amateur die geen autotechniek op school heeft gehad, dus ik ben erg tevreden met het resultaat, de snaar kan er weer 100.000 tegen.

de groeten.................
Mike.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Wed Feb 09, 2005 8:20 pm

gefeliciteerd!!!

en ja brug is altijd makkelijker zeker als je het voort eerst doet!! maar volgende keer doe je um in d helft van de tijd ook op een krikje!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Wed Feb 09, 2005 8:32 pm

dak zonder bak schreef:
quote]gefeliciteerd!!!

en ja brug is altijd makkelijker zeker als je het voort eerst doet!! maar volgende keer doe je um in d helft van de tijd ook op een krikje!!
[quote]

Thx man, jij bent ook altijd online!! Nog bedankt voor je tips trouwens, kende je die al van die startmotor en krukaspoelie bout? Vond em wel leuk, kun je nem ook op straat mee loskrijgen.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Feb 10, 2005 12:37 pm

ja die kende ik al!! oude maar zeer effectieve beun methode!!
let alleen op sommige honda en renault motoren draaien andersom!!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Sat Feb 17, 2007 4:20 pm

Hoe moeten de nokkenassen staan Ge 1800 16v '95, met de kammen naar binnen of ....
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Sat Feb 17, 2007 5:08 pm

Klnkt opgelost (mijn probleem)
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

Post Reply