Tikkende kleppen en schurend geluid bij remmen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:
Tikkende kleppen en schurend geluid bij remmen

Post by Reley » Wed Feb 16, 2005 9:02 am

Aloha.. Toch maar een topic openen over mijn probleempje.

Ik merk de laatste tijd dat mijn 1.8i tikkende kleppen heeft. Hij heeft het vooral als ik in de file rij. Zodra ik echter wer een stuk in "frisse" lucht heb gereden word het flink minder. Zou mijn luchtfilter misschien vuil zijn?

En dan heb ik nog een schurend geluid als ik rem. De schijven en blokken voor zijn inmiddels vervangen. Maakt geen verschil. Als ik de wiellager test uitvoer (op 80km/h rustig grote slinger bewegingen maken) hoor ik heel zachtjes de lagers. Op zich niet storend. Zodra ik echter ga remmen, dan komt het schraap geluid opzetten. Schijven en blokken achter zijn nog goed.

Heeft iemand ideen over mijn probleem??
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Feb 16, 2005 9:40 am

tikkende kleppen: in de file (stationair) is je oliedruk wat lager.. /als je olie te dun is dichten je hydraulische kleplifters niet af en lekt de olie er uit, stellen ze niet goed bij: check hoe oud en hoe goed (viscositeit, kwaliteit en leeftijd/gebruiksduur) je olie is.. als verse olie van de juiste kwaliteit en viscositeit nog niet helpt is er meer aan de hand: oliepomp moe, of klepstoters versleten

Schurend geluid?: banden? die kun je onder de door jou omschreven omstandigheden ook aanhoren voor lagers of remmen, en persoonlijk vind ik dit niet erg :-D
da's een teken van grip, toch? ik zou je wielen eens opkrikken en los ronddraaien.. kijken wat je dàn hoort, en of je speling hebt..
Last edited by Crowbar on Wed Feb 16, 2005 1:42 pm, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Tikkende kleppen en schurend geluid bij remmen

Post by Marcel Smeding » Wed Feb 16, 2005 11:26 am

Reley wrote:Aloha.. Toch maar een topic openen over mijn probleempje.

Ik merk de laatste tijd dat mijn 1.8i tikkende kleppen heeft. Hij heeft het vooral als ik in de file rij. Zodra ik echter wer een stuk in "frisse" lucht heb gereden word het flink minder. Zou mijn luchtfilter misschien vuil zijn?

En dan heb ik nog een schurend geluid als ik rem. De schijven en blokken voor zijn inmiddels vervangen. Maakt geen verschil. Als ik de wiellager test uitvoer (op 80km/h rustig grote slinger bewegingen maken) hoor ik heel zachtjes de lagers. Op zich niet storend. Zodra ik echter ga remmen, dan komt het schraap geluid opzetten. Schijven en blokken achter zijn nog goed.

Heeft iemand ideen over mijn probleem??

Olie verversen wil vaak al helpen, zoniet dan zijn de hydraulische klepstoters niet helemaal fris meer. Je kan ze dan vervangen, maar als je erg handig bent kun je ze ook schoonmaken. Er staat ergens een thread over van frank. Laatste oplossing, je kan er ook mee doorrijden
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Feb 16, 2005 4:02 pm

Plaats ook een nieuw olie-filter.
Let wel op dat je een originele Mazda hebt.
Over olie kunnen we jaren praten, hangt van jezelf af wat voor soort je gebruikt.
Ik gebruik 10w40 Castrol GTX Magnatic.

Geluid met remmen kan ik niet echt verklaren, wel weet ik dat je banden een enorme rol spelen met het geluid.
Zo dacht ik ook dat mijn wiellagers versleten waren, bleken gewoon de banden te zijn.
Wel is het zo dat het geluid altijd aanwezig is, dus als je rijdt, dan hoor je het.
Heb sinds kort andere banden (geen Kwik-fit aanbieding) en ben er erg blij mee.

Heb je originele Mazda-blokken?
Passen de blokken goed?
Zijn je schijven versleten? (Opstaande randen > 4mm)
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Thu Feb 17, 2005 8:44 am

Blokken en schijven voor zijn nieuw. wel imitatie, maar past goed. schijven zijn nu dus weer recht ;)

Olie + filter zijn tijdens APK + kleine beurt ververst eind november.

Wat betreft de herrie. Ook tijdens het rijden is het aanwezig, zij het minder dan tijdens het remmen.
Banden zelf zijn nog goed, genoeg profiel. +6mm schat ik.
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Feb 17, 2005 9:05 am

wie zei er dat je banden versleten zijn?! mijn winterbanden met 5 mm profiel grommen de oren van je kop als ik een bocht pak.. gewoon het profiel, de rubbersamenstelling bepalen hoeveel herrie een band maakt onder welke omstandigheden: Goodyear Eagle Ventura gromt ook eng als je remt.. is ie niet slechter om..

ik denk echt dat het je banden zijn, en dat er niks aan de hand is, maar om het zeker te weten: opkrikken en draaien maar..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Thu Feb 17, 2005 9:22 am

Okee, zal ik doen.
Als ik hem opkrik en draai, dan zou ik heel zacht het geluid al moeten horen? (Als het de lagers zijn that is...) Of moet ik een soort schurende weerstand moeten voelen?

wat bertreft het tikken, vandaag dus bijna niet gehad. vandaag ook nog niet in de file gestaan
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Thu Feb 17, 2005 4:13 pm

heb je je blokken zelf vervangen ?
Zo ja heb je dan ook je remtang helemaal schoon gekrabt want zo niet kan dat ook herrie veroorzaken tijdens het remmen.
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Thu Feb 17, 2005 6:02 pm

Het zal een samenspel zijn van je blokken en je banden.
Banden die ik heb gehad zijn Pirelli's P5000 en P6000, maken erg veel herrie.
Heb nu Bridgestone Potenza's RE720, hele fijne banden, wel wat duurder.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Fri Feb 18, 2005 8:50 am

een vriend van mij heeft de remmen vervangen. hij is automonteur. We hebben idd flink met de staalborstel gepoetst, daarna alles met koper spray alles ingevet (niet de schijven en blokken zelf natuurlijk :-D )
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Feb 18, 2005 10:17 am

als jeje auto opkrikt en je gooit je wiel rond leg dan 1 vinger op je schroef veer. hiermee kun je goed voelen of je lagers overleden zijn.

maar je remmen??? is het een grommend of een schurend geluid?? 2 verschillende dingen! acher je schijven zitten van die blikken platen, check ff of die niet tege je schijf aanlopen!! als je op de rem trapt is je voet (meestal) vant gas en kan dus verklaren dat je dat geluid gewoon beter hoort!
voel ook een keer over het profiel van je banden. veeg met je hand een keer over het profiel in de draairichting en een keer tegen de draairichting in. zo kun je voelen of je banden mischien gecupt zijn. oorzaak daarvan is vaak gare schokkers.

verders kannik nix verzinnen
suxes
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Mon Feb 21, 2005 2:09 pm

update ;) :

Banden zijn idd gecupt. dat zal de herrie wel veroorzaken.
schokbrekers zijn naar mijn mening nog goed. als ik de auto "induw" en loslaat, dan staat hij onmiddelijk stil als hij omhoog is gekomen. (bij alle 4 de hoeken getest)

Heb ook nog eens goed geluisterd.. als ik mijn gas loslaat hoor ik het geluid erger dan met gas erop, als ik dan ga remmen blijft het hetzelfde. Lijkt idd steeds meer op de banden.

Probleem 1 dus eigenlijk opgelost. Nu nummero 2 nog.. de kleppies. Maar dat ga ik niet zelf doen. ga binnenkort op vakantie, en dan ga ik het autotje een grote beurt laten geven. Hij ook een beetje vakantie ;) )

iig bedankt voor het meedenken!!
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Feb 21, 2005 3:32 pm

je kunt die klep stoters ff er uit halen. dan in een bak atf olie gooien en met een tang (onder de olie) in knijpen en dan in de atf olie een dagje late ligge. dan weer erin. kan je zo proberen. tikken ze dan nog dan zijn er een paar kapot. dit kan je ook op een of andere manier tese maar dat weet ik zo niet.

iig suxes ermee. ps staat er op je banden eend raairichting?? zoniet kan je ze van links naar rechts omruilen. je heb dan kans dat je het gecupte er afrijdt!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Mon Feb 21, 2005 4:07 pm

collega van mij heb eens een Voyager gewoon met ATF laten draaien tot de klepstoters loskwamen :-D scheelt slopen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Feb 21, 2005 5:12 pm

tsja kan ook!! maarja voyager is ook nix aan te verliezen he!!

een bekertje atf erbij hebbik wellis gedaan bij een grand vitara. werkte toen ook!.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply