hoe vervang ik me distributiesnaar?? info gezocht

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Tue Jan 24, 2006 1:21 pm

Nee het is echt een kop van een ratel met een knikstuk en daarna een dikke massieve buis. Hierop kun je met een vuisthamer slaan en sla je hem zo los.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Jan 24, 2006 1:25 pm

ja doe maar een plaatje: klinkt bruut :-D
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Jan 24, 2006 3:25 pm

wringijzer heet zoon ding!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Tue Jan 24, 2006 11:23 pm

Mike 626 GE wrote:
vannelle wrote:Vandaag is de auto bij de garage geweest, daar hebben ze het "tussendoor" even geprobeerd.
Niet gelukt, dus vrijdagmiddag volgt er een wat uitgebreidere sessie. :)
Ben benieuwd hoe ze dat willen doen....ik denk zelluf dat je met een lange pijp van een meter of wat de meeste kracht kunt zetten, zo worden ook wielmoeren van vrachtwagenwielen losgemaakt, en een ander die op de moer wat tikken geeft. Probleem is alleen ruimtegebrek.
Een hele dikke sterke luchtsleutel?
Toverspreuk?

Nogmaals, ben benieuwd....
Ze hadden het er idd over om de sleutel flink te verlengen.
Zo is me dat bij een Hyundai H200 ook es gelukt. Stalen pijp van bijna 2 meter er op, versnellingsbak blokkeren en snokken maar. Ging ook al niet van een leien dakje.... :(

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jan 25, 2006 7:06 am

Luchtsleutel voor vrachtwagenwielbouten: klappen van 1000+ Nm :-D
komt ie niet los dan breekt ie wel.. :oops:
maar zit ie dan eigenlijk niet met loctite vast, zodat je eerst moet stoken ofzo?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Wed Jan 25, 2006 2:27 pm

Geen flauw idee eerlijk gezegd.
Maar dat stoken zie ik toch niet zo zitten ivm beperkte ruimte een keerringen daar vlak in de buurt. Ben dus bang schade te maken door te stoken.
Dan heb ik liever dat hij em voor die ene bout ff wegbrengt. Kost mij niks maar scheelt wel een hoop gedonder.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jan 25, 2006 4:18 pm

nee, je moet het ook niet gokken om te gaan stoken, maar ik zou het even uitzoeken òf dat niet dè methode is.. (andersom kan ook he: koelen.. misschien als je de bout zelf goed op zijn kop kan koelen met koelspraf dat ie door krimping loskomt (daarna rammen met luchtsleutel)
en is veiliger voor je keerring idd.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Wed Jan 25, 2006 4:33 pm

Crowbar wrote:Luchtsleutel voor vrachtwagenwielbouten: klappen van 1000+ Nm :-D
komt ie niet los dan breekt ie wel.. :oops:
maar zit ie dan eigenlijk niet met loctite vast, zodat je eerst moet stoken ofzo?
Geen loctite, als het goed is, wel vastzetten met 160Nm. Maar denk niet dat ze dat precies zo met een momentsleutel doen in de garage. Waarschijnlijk een luchtsleutel erop en klaar is kees.
Koelen en verwarmen, lijkt me moeilijk omdat de onderdelen nog in elkaar zitten en je alles tegelijkertijd koelt of verwarmt, dus de bout en het omringende metaal. Waardoor alles krimpt of uitzet en je daar ook weer geen effect van hebt. Wel leuk, dit speculeren...

@ bak, een wringijzer, is dat zo'n overmaatse tang, cm of 70 van sterk staal en zo,n stelmoer derop om de grote van de bek te regelen?

Tis bijna vrijdag, ben benieuwd wat de garage gaat doen........
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jan 25, 2006 4:56 pm

Mike 626 GE wrote: Wel leuk, dit speculeren...
koelen en verwarmen, liefst nog 2 delen contra van elkaar, is een beproefde methode*, geen speculaas :flippa:
je moet het koelen alleen snèl doen, dus neit met een waterstraal, maar met stikstof, dat o.a BMW al als "speciaal gereedschap" in een spuitbus op de plank heeft staan
als je het maar snel genoeg doet is er een korte tijd waarin het ene onderdeel "achterblijft" bij het andere..

*draagarmpennen van vrachtwagens, scharnierpennen van rupskettingen op graafmachines zijn zo twee voorbeelden die ik er zelf mee heb "overwonnen"
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Thu Jan 26, 2006 10:12 am

Crowbar wrote:
Mike 626 GE wrote: Wel leuk, dit speculeren...
koelen en verwarmen, liefst nog 2 delen contra van elkaar, is een beproefde methode*, geen speculaas :flippa:
*draagarmpennen van vrachtwagens, scharnierpennen van rupskettingen op graafmachines zijn zo twee voorbeelden die ik er zelf mee heb "overwonnen"
Ik bedoelde met speculeren dat wat wij inclusief mijzelf voor mogelijke oplossingen verzinnen voor dit probleem. Het is leuk om oplossingen te verzinnen en te zien wie welke oplossing zou kiezen.
Denk dat bak bv met wat meer geweld de hele motor deruit zou slopen, als dat wringijzer niet lukt :-D :-D.
Last edited by Mike 626 GE on Thu Jan 26, 2006 4:40 pm, edited 1 time in total.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Thu Jan 26, 2006 10:41 am

Mike 626 GE wrote:
Crowbar wrote:Luchtsleutel voor vrachtwagenwielbouten: klappen van 1000+ Nm :-D
komt ie niet los dan breekt ie wel.. :oops:
maar zit ie dan eigenlijk niet met loctite vast, zodat je eerst moet stoken ofzo?
Geen loctite, als het goed is, wel vastzetten met 160Nm. Maar denk niet dat ze dat precies zo met een momentsleutel doen in de garage. Waarschijnlijk een luchtsleutel erop en klaar is kees.
Koelen en verwarmen, lijkt me moeilijk omdat de onderdelen nog in elkaar zitten en je alles tegelijkertijd koelt of verwarmt, dus de bout en het omringende metaal. Waardoor alles krimpt of uitzet en je daar ook weer geen effect van hebt. Wel leuk, dit speculeren...

@ bak, een wringijzer, is dat zo'n overmaatse tang, cm of 70 van sterk staal en zo,n stelmoer derop om de grote van de bek te regelen?


Dat heet een zweedse tang of griptang.
wringijzer is zeg maar het handvat van bv. een ratel. maar dan veel groter en/of langer.

Tis bijna vrijdag, ben benieuwd wat de garage gaat doen........
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Jan 26, 2006 12:05 pm

whehe
bakmans heeft het weer gedaan hoor!

maare ik zou eerst lucht sleutel erop gooie ( niet zoon praxis ding) gaat dat niet wil los starten wel eens helpen. lukt dat niet dan naar de bedrijfswagen boer en zoon lucht sleutel halen die je met 2 man moet op tillen! dan gaat die moet los of breekt af maar in iedergeval gebeurd er iets! koelen hebbik nog nooit egdaan! stoken wil wel eens helpen maar jke moet altijd uit kijken. sommige poelies hebben een rubber ring erin zitten om trillingen te dempen!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Jan 26, 2006 2:11 pm

heb net ff in boeken gekeken: ze hebben een speciaal blokkeergereedschap voor de poelie, maar dan nog moet ie met een lange hefboom gewoon los gedraaid kunnen worden..

vrachtwagen-luchtsleutel met z'n tweën optillen? :gay:
(zouden mijn armen daarvan in de poeier liggen :( )
(heb soms dàgen truck-kwikfit gespeeld)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Thu Jan 26, 2006 2:15 pm

Kan het niet zijn dat je de andere kant op moet draaien.
Dus met de klok meedraaien om hen los te krijgen :?
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Jan 26, 2006 2:24 pm

ja crow ik heb een keer een lucht sleutel gehad als je die op een bout zet en aan zet en de bout zit goed vast, wikkel je zelf 3x om die luchtsleutel heen!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply