hulp nodig!!! 626GE overleden???

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
jp@mazda
hulp nodig!!! 626GE overleden???

Post by jp@mazda » Thu Jan 26, 2006 10:58 am

hallo, ff me verhaal.

ik rij per week best veel km's en me trouwe 626 heeft me in 6 jaar niet vaak problemen gegeven. maar lijkt net of als er iets mis gaat ook alles mis gaat (MURPHY).
afgelopen week wil ik sochtends gaan starten deed hij het niet, dit was makelijk verholpen, een nieuwe acu en hij was er weerklaar voor.

maar nu ik rij s'ochtens naar me werk, almere-aalsmeer. ik parkeer hem, alles goed, ik wil terug rijden, en bij de stoplicht heb ik het idee dat hij veels te laag statio draait. ik gas geven, merk dat ik behoorlijk veel toeren moet draain om vooruit te komen, en vooruit komen met bokken en stoten.ik ff aan de kant, motorkap open, kan nix zien. dus besloten om hellemaal naar huis te rijden. hele weg heb ik hem in 1 versnelling lager steeds moeten rijden, auto had hellemaal geen power meer, en hoe lager je in de toeren ging, hoe meer hij ging stotteren en bokken. ik ben nu dus wel thuis gekomen. maar weet niet waar en hoe ik het moet zoeken.

mijn financieele situatie op dit moment is gewoon te slecht, ik kom amper rond, en dit kan ik dus niet hebben. + het feit dat ik de auto ook nodig hebt om naar werk te gaan.

ik hoop dat er enkele van jullie zijn die dit probleem herkennen en mij op weg kan helpen...


mvg een gefrustreerde johnny :mecker:

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Thu Jan 26, 2006 11:37 am

Klinkt als dat ie op 3 cilinders loopt.
Check je ontsteking, bougie's en bougiekabels. Wanneer zijn de laatste 2 bijv vervangen? Heb je vocht in je verdelerkap?
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

jp@mazda

Post by jp@mazda » Thu Jan 26, 2006 11:47 am

heb het gevoel dat het niet echt te maken heeft met de acu.


de kabels zijn 3 al bijna 4 jaar terug vervangen ik denk dat toen ook de bougies aan de beurt zijn geweest, ik ren nu naar benee om me verdelerkap te bekijken, en me ontsteking hoe controleer ik die?

verder heb ik ook het idee dat hij op 3 cills loopt, de blok schud nogal als ik hem aan hebt, veel meer als vroeger, en uitlaat puft een beetje.

ik denk dat ik er ff nieuwe bougies in doe, welke moet ik hebben? of maakt dat nix uit.

jp@mazda

Post by jp@mazda » Thu Jan 26, 2006 11:56 am

Dutch626 wrote:bougies zijn juist heel erg belangrijk dat je er in doet wat er in hoort.
zeker geen Bosch!!!

aha dus niet ff naar de shell rennen (toevallig weet ik dat dat is wat ze daar verkopen)

jp@mazda

Post by jp@mazda » Thu Jan 26, 2006 11:57 am

nog 1 vraag, aangezien ik in almere woon en dus ton de wit hier hebt zitten, kan ik er met de auto naar toe rijden, of is dat teveel risico. hun zitten namelijk ver van de bewoonde wereld, en ik zie er niet bussen naar toe rijden.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Jan 26, 2006 3:55 pm

3 a 4 jaar geleden bougies vervangen :-o sow, da's regelmatig onderhoud! dan wordt het hoog tijd.

als je al van aalsmeer naar almere bent gereden maakt dat stukkie ook niet meer uit, je kat zal al verbrand zijn, of het gebeurt niet meer
je kunt ook eerst je bougietjes eruit halen en kijken hoe ze eruit zien en meteen checken hoe/of ze nog goed vonken buiten de cilinder..
hou ze dan op volgorde, dan kun je evt ook zien waar er zich problemen voordoen in de verdeler..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

jp@mazda

Post by jp@mazda » Thu Jan 26, 2006 8:13 pm

dat van de onderhoud klopt jah, ik heb regelmatig de olie+filters ed vervangen, maar aangezien er steeds kleine dingen erbij kwamen, had ik geen zin meer om de auto 100% te krijgen, dit zou me uiteindelijk meer gaan kosten als een nieuwe 626 kopen (tweedehands dan)
de plan was om er ff mee door te rijden tot ik nieuwe kon kopen, maar door meerdere financiele tegenvallen is mij dit niet gelukt, en zal het de komende tijd ook niet gaan lukken. dus ben misschien wel dingen gaan verwaarlozen.


ik ga morgen ff naar de garage om bougiekabels en bougies te halen, hopend dat het probleem dan over zal zijn.

jp@mazda

Post by jp@mazda » Fri Jan 27, 2006 3:53 pm

zo en hij rijd weer, na vervangen van bougies (20,75) bougies kabels (59,90), is hij van zijn griepje af. ook meteen door gegaan en de rem olie, olie, kvs vervangen. de luchtfilter inleg was hellaas niet op voorraad dus die komt later.

ook de distr snaar, heb ik gekocht, moet nu alleen wachten tot ik geld genoeg heb voor een (span?) rol van 137,95 :mecker:


mjah hij rijd iig weer, ik dank jullie allen voor het helpen.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Jan 27, 2006 4:26 pm

kijk eerst f of je ouwe rol nog goed is man!
wat goed is hoef nie vervange te worde is mijn motto altijd! kan je beter die 140 eu opzuipe tog?
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Fri Jan 27, 2006 5:34 pm

gelukkig man hij rijdt weer en het heeft je
niet al te veel geld gekost.
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Sun Jan 29, 2006 9:43 am

blij te horen dat ie weer rijdt, maar €137 voor 1 spanrol? is die van goud?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

poppesnor

Post by poppesnor » Sat Feb 18, 2006 10:56 pm

je moet alleen een nieuwe veer kopen heb ik ook gedaan bij de mazda dealer € 4.10.

en klaar

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Sun Feb 19, 2006 10:58 am

Crowbar wrote:3 a 4 jaar geleden bougies vervangen :-o sow, da's regelmatig onderhoud! dan wordt het hoog tijd.


je kunt ook eerst je bougietjes eruit halen en kijken hoe ze eruit zien en meteen checken hoe/of ze nog goed vonken buiten de cilinder..
hou ze dan op volgorde, dan kun je evt ook zien waar er zich problemen voordoen in de verdeler..
Je zal het wel niet met me eens zijn, maar uit ervaring weet ik dat het niets zegt als de bougies buiten de cillinder goed vonken. Heb al meedere keren meegemaakt dat een bougie die gedemonteerd goed werkte, gemonteerd niets meer deed. Zegt trouwens nog niet dat het de bougie is, kan ook in de bougiekabels, ontstekingsmodule, of in de bobine zitten.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Sun Feb 19, 2006 10:17 pm

Marcel Smeding wrote: Je zal het wel niet met me eens zijn, maar uit ervaring weet ik dat het niets zegt als de bougies buiten de cillinder goed vonken. Heb al meedere keren meegemaakt dat een bougie die gedemonteerd goed werkte, gemonteerd niets meer deed. Zegt trouwens nog niet dat het de bougie is, kan ook in de bougiekabels, ontstekingsmodule, of in de bobine zitten.
hè waarom nou weer niet?! :( ik was misschien niet helemaal volledig, en daarom vul jij me prima aan: als een bougie buiten de cilinder geel/zwak of niet vonkt, weet je iig zéker dat ie binnen niks doet! bedoel ik hoofdzakelijk, en ik ben in de gelukkige situatie dat ik nog geen bougies gehad heb die buiten wel mooi vonkten, en binnen niet: ik gebruik BOSCH :buig:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sun Feb 19, 2006 10:32 pm

bosch en champion bougies--> beide k.ut!

enne dat verhaal van vonken buiten de cilinder en erin is een bekend verhaal en natuurlijk zo logisch als wat! lucht heeft zuuper hoge weerstand die de vonk moet overbruggen. je blokkie heeft compressie zeg maar ff 1 op 10. dus zit er in de cilinder op het moment van vonken 10x zoveel lucht en dus 10x zoveel weerstand tusse je bougie electrode!

je moet gewoon de bougie kabel bij je blok houwen. als ie daar vonken trekt van een cm of 2 of 3 is je bobine en kabel enzo goed. als je dan de bougie erin steekt en hgij vonkt moet het werken!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply