TEMPERATUURZENDER weet iemand wat dit doet en waarvoor die i

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
poppesnor
TEMPERATUURZENDER weet iemand wat dit doet en waarvoor die i

Post by poppesnor » Fri Feb 17, 2006 11:42 am

TEMPERATUURZENDER weet iemand wat dit doet en waarvoor die is.

ik heb namelijk het volgende ik kan mijn maz niet hoger stationair laten draaien door het stelschroefje op de carb. want daar reageert die niet op.
hij draait nu als die warm is 700 toeren vindt ik weinig want hij loopt dan een beetje nerveus maar als ik de stekker van de temperatuur zender op me blok loshaal loopt die mooi 1050 / 1100 touren en netjes heb zo ook al eens gereden maar wil even weten waar dit voor is of is die dan stuk kan je dat meten ofzo.

hoor van jullie

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Fri Feb 17, 2006 3:42 pm

Ge's hebben injectie en geen carburateur. Zover ik weet kun je het stationair toerental ook niet afstellen, wordt geregeld door de ECU.

M'n vader heeft ooit ook een Ge gehad en ik weet dat die toen ook vrij langzaam stationair liep.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Feb 17, 2006 4:19 pm

idd

je kunt op het GASKLEP HUIS (geen carb) je basis afstelling regelen. met afgedichte stationair regel klep moetie op de basis afstelling 500 rpm draaien alsie warm is. de stationair rgel klep regelt de rest. dus je regel klep is gewoon dood of vuil oid. of hij krijgt een verkeerd signaal.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Fri Feb 17, 2006 4:29 pm

700 toeren vindt ik weinig
750 is standaard afstelling, moet je ook niet aan gaan zitten prutsen indien het niet nodig is.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Radinov
Mazda 626 Lord
Posts:3282
Joined:Tue Nov 30, 2004 11:37 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Rotterdam / Ossendrecht
Contact:

Post by Radinov » Fri Feb 17, 2006 6:33 pm

afwijking van 50 is waarschijnlijk wel oke

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Post by Casejunkie » Fri Feb 17, 2006 6:43 pm

Ja 700 rpm als stationair met een warme motor vind ik eigenlijk best netjes. Mijn vorige blok had de neiging om onder de 500 rpm te schieten af en toe als ik stil stond dan hoorde je gewoon echt dat hij hem bij ging regelen om hem draait te houden.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

poppesnor

Post by poppesnor » Fri Feb 17, 2006 10:55 pm

maar mijn andere vraag was wat doet de temperatuur zender want als ik deze lostrek dan loopt die harder stationair.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Sun Feb 19, 2006 10:08 pm

die van mij liep ook regelmatig 700rpm stationair. is standaard bij de GE.
als je iets meer wil kan je ook permanent je achterruit verwarming aanzetten. dan loopt hij een paar toeren meer.....

poppesnor

Post by poppesnor » Sun Feb 19, 2006 10:42 pm

ik denk toch dat het qua onstekking is ofzo tijd hij reuteld ook een beetje als ik rij.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Feb 20, 2006 8:31 am

Wat je ook nog kan doen is de connector van de stuurbekrachtiging loshalen en aan de massa leggen. Als je namelijk sterk stuurt laat de ECU het stationair toerental iets toenemen op basis van dit signaal. En op deze manier laat je ECU het toerental continu wat hoger draaien....
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

poppesnor

Post by poppesnor » Mon Feb 20, 2006 10:47 am

is dit het stekkertje die op de pomp zit of die uit me chasie komt?

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Feb 20, 2006 10:52 am

Het stekkertje dat op je pomp zit. Is 1-polig. Deze kan je gronden ergens op chassis. Stationair toerental neemt dan toe met 50-100rpm.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

roger626

Post by roger626 » Thu Mar 23, 2006 7:22 pm

als je het toerental wil afstellen moet je niet zo maar gaan draaien aan de stel schroefen de ecu(computer)doet er alles aan om weer zijn basis waarde terug te krijgen het probleem wordt alleen maar groter.meestal moet je stekkers doorverbinden om deze afstelling te veranderen.als je de stekker van de themp los haalt gaat de ecu een noodloop of wel een gemiddelde aannemen vandaar het verhoogde toerental.ik denk dat je een heel ander probleem hebt.bij de ge komt heel vaak een lek inlaatpakking voor daar zal je eerst naar moeten kijken.gr roger

Post Reply