Achterremmen GF
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Ik weet dat het een GE-forum is, maar de GF is toch niet héél afwijkend onder de motorkap...(ik gebruik iig vaak info van dit forum!). Maar nu loop ik tegen een probleempje aan dat specifiek GF-eigen is. Ik hoop toch dat er iemand is die mij toevallig hierbij kan helpen...
Ik wil remblokken achter vervangen. Nu moet je bij de GE geloof ik met een imbussleutel de zuiger terugschroeven. Maar voor de GF heeft mazda een eigen 'tool' om de zuiger terug te drukken/draaien. Nu is mijn vraag: krijg je de zuiger alleen terug met deze specifieke tool?
Zit op de achterkant van de remklauw niet nog steeds ook nog de imbus-schroef om de zuiger terug te draaien?
Of kan je op een andere manier de zuiger terugduwen zonder de specifieke mazda-tool?
Ik wil remblokken achter vervangen. Nu moet je bij de GE geloof ik met een imbussleutel de zuiger terugschroeven. Maar voor de GF heeft mazda een eigen 'tool' om de zuiger terug te drukken/draaien. Nu is mijn vraag: krijg je de zuiger alleen terug met deze specifieke tool?
Zit op de achterkant van de remklauw niet nog steeds ook nog de imbus-schroef om de zuiger terug te draaien?
Of kan je op een andere manier de zuiger terugduwen zonder de specifieke mazda-tool?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Nou, vanochtend de auto maar even op bokken gezet. Rechtsachter de klauw open: blokken zijn nog redelijk (5,8mm). Dan linksachter. Blijkt het binnenste blok ook ca. 6mm dik te zijn, en alleen de buitenste (degene waarvan ik bij wisselen banden had gezien dat die dun was) nog maar 3mm. Kan dit komen doordat de klauw niet soepel over de glij-pen van de remblokhouder loopt? Dit liep in elk geval niet soepel. Ik heb het schoongemaakt en toen gleedt de klauw veel soepeler.
Wielen draaien aan beide kanten trouwens met weinig weerstand (iig na schoonmaken pen) en de handremwerking is ook perfect, dus dat is het volgens mij niet.
2e vraag: ik kon rechtsachter de remblokken er (zoals verwacht) zo uit tillen en terugplaatsen na meten. Maar linksachter kreeg ik geen van beide blokken er uit...ik heb eerst met klein schroevendraaiertje aan de achterkant van het remblokplaatje wat roest en vuil weggehaald. Daarna met rubberen hamer alles beklopt. En alhoewel de roest goed loskwam door het kloppen kreeg ik nog steeds geen beweging in de blokken (heb vooral de buitenste geprobeerd los te krijgen, aangezien die het ergst versleten was). Iemand de perfecte tip? (schroevendraaier tussen schijf en blok leek met ivm bekrassen schijf geen goed idee...vooral doordat de schijf nog lang niet versleten is...)
Ik bedenk met opeens. Is het feit dat ik het remblok niet uit de houder krijg niet ook direct de oorzaak van de extra slijtage: doordat het blok niet goed beweegt in de remblokhouder dat die na het remmen wat langer nog met de remschijf in aanraking komt?
Wielen draaien aan beide kanten trouwens met weinig weerstand (iig na schoonmaken pen) en de handremwerking is ook perfect, dus dat is het volgens mij niet.
2e vraag: ik kon rechtsachter de remblokken er (zoals verwacht) zo uit tillen en terugplaatsen na meten. Maar linksachter kreeg ik geen van beide blokken er uit...ik heb eerst met klein schroevendraaiertje aan de achterkant van het remblokplaatje wat roest en vuil weggehaald. Daarna met rubberen hamer alles beklopt. En alhoewel de roest goed loskwam door het kloppen kreeg ik nog steeds geen beweging in de blokken (heb vooral de buitenste geprobeerd los te krijgen, aangezien die het ergst versleten was). Iemand de perfecte tip? (schroevendraaier tussen schijf en blok leek met ivm bekrassen schijf geen goed idee...vooral doordat de schijf nog lang niet versleten is...)
Ik bedenk met opeens. Is het feit dat ik het remblok niet uit de houder krijg niet ook direct de oorzaak van de extra slijtage: doordat het blok niet goed beweegt in de remblokhouder dat die na het remmen wat langer nog met de remschijf in aanraking komt?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Bedankt voor je reactie!
Ik krijg met geen mogelijkheid beweging in de blokken of er een schroevendraaier tussen schijf en blokken. Nieuw plan: remblokhouder loshalen. Dan kan ik gewoon een griptang op de blokken zetten en dan moet het zeker lukken.
Maar wederom zit het niet mee. Ik kan mijn dop 14 nergens vinden. To be continued...
PS Doordat ik met een rubber hamer de blokken heb geslagen piept de achterrem in elk geval niet meer
Ik krijg met geen mogelijkheid beweging in de blokken of er een schroevendraaier tussen schijf en blokken. Nieuw plan: remblokhouder loshalen. Dan kan ik gewoon een griptang op de blokken zetten en dan moet het zeker lukken.
Maar wederom zit het niet mee. Ik kan mijn dop 14 nergens vinden. To be continued...
PS Doordat ik met een rubber hamer de blokken heb geslagen piept de achterrem in elk geval niet meer
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Zo, eindelijk een nieuwe dop 14 aangeschaft Remblokhouder losgehaald. Viel niet mee om vervolgens de blokken eruit te halen. Flink met hamer en griptang gewrikt om de boel los te krijgen.
Nu heb ik alleen het metalen achterplaatje niet achter de nieuwe blokken zitten: deze waren verroest uit elkaar gevallen. Is dit een probleem (oftewel moet ik even naar de dealer nieuwe plaatjes halen) of kan ik het gewoon zo laten zonder die plaatjes?
PS Zuiger naar binnendraaien: rechtsom en niet linksom...
Nu heb ik alleen het metalen achterplaatje niet achter de nieuwe blokken zitten: deze waren verroest uit elkaar gevallen. Is dit een probleem (oftewel moet ik even naar de dealer nieuwe plaatjes halen) of kan ik het gewoon zo laten zonder die plaatjes?
PS Zuiger naar binnendraaien: rechtsom en niet linksom...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact: