Achterremmen GF

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere
Achterremmen GF

Post by kasperhettinga » Tue Apr 18, 2006 10:45 am

Ik weet dat het een GE-forum is, maar de GF is toch niet héél afwijkend onder de motorkap...(ik gebruik iig vaak info van dit forum!). Maar nu loop ik tegen een probleempje aan dat specifiek GF-eigen is. Ik hoop toch dat er iemand is die mij toevallig hierbij kan helpen...

Ik wil remblokken achter vervangen. Nu moet je bij de GE geloof ik met een imbussleutel de zuiger terugschroeven. Maar voor de GF heeft mazda een eigen 'tool' om de zuiger terug te drukken/draaien. Nu is mijn vraag: krijg je de zuiger alleen terug met deze specifieke tool?
Zit op de achterkant van de remklauw niet nog steeds ook nog de imbus-schroef om de zuiger terug te draaien?
Of kan je op een andere manier de zuiger terugduwen zonder de specifieke mazda-tool?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Apr 18, 2006 7:39 pm

:buig: Bedankt voor je reply! Dat komt dan wel goed! Want ik geloof dat het linksom draaien is om het naar binnen te draaien...?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Apr 19, 2006 9:26 am

Dankjewel. Dit weekend maar eens de remmen loshalen, schoonmaken en evt. blokjes vervangen...

En even uit interesse:
Zit er nog steeds de imbus-schroef op de achterkant van de klauw waarmee je de handrem kan stellen? Of moet dat op een andere manier bij de GF?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Wed Apr 19, 2006 10:21 am

tis 1 van de 2 systemen. je heb of zoon inbusbout achterop of van die zuigers die je terug moet schroeven
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Sat Apr 22, 2006 8:26 am

Nou, vanochtend de auto maar even op bokken gezet. Rechtsachter de klauw open: blokken zijn nog redelijk (5,8mm). Dan linksachter. Blijkt het binnenste blok ook ca. 6mm dik te zijn, en alleen de buitenste (degene waarvan ik bij wisselen banden had gezien dat die dun was) nog maar 3mm. Kan dit komen doordat de klauw niet soepel over de glij-pen van de remblokhouder loopt? Dit liep in elk geval niet soepel. Ik heb het schoongemaakt en toen gleedt de klauw veel soepeler.
Wielen draaien aan beide kanten trouwens met weinig weerstand (iig na schoonmaken pen) en de handremwerking is ook perfect, dus dat is het volgens mij niet.

2e vraag: ik kon rechtsachter de remblokken er (zoals verwacht) zo uit tillen en terugplaatsen na meten. Maar linksachter kreeg ik geen van beide blokken er uit...ik heb eerst met klein schroevendraaiertje aan de achterkant van het remblokplaatje wat roest en vuil weggehaald. Daarna met rubberen hamer alles beklopt. En alhoewel de roest goed loskwam door het kloppen kreeg ik nog steeds geen beweging in de blokken (heb vooral de buitenste geprobeerd los te krijgen, aangezien die het ergst versleten was). Iemand de perfecte tip? (schroevendraaier tussen schijf en blok leek met ivm bekrassen schijf geen goed idee...vooral doordat de schijf nog lang niet versleten is...)

Ik bedenk met opeens. Is het feit dat ik het remblok niet uit de houder krijg niet ook direct de oorzaak van de extra slijtage: doordat het blok niet goed beweegt in de remblokhouder dat die na het remmen wat langer nog met de remschijf in aanraking komt?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sun Apr 23, 2006 12:07 pm

paar krassen op de schijf overleeftie wel hoor! en het ijzer van die remschijf is ws nog harder als die van je schroeven draaier. gewoon niet te voorzichtig en die blokken deruit wrikken.

owja enne scheef slijten komt idd vaak door stroef lopende pennen.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Apr 24, 2006 8:38 am

Bedankt voor je reactie!

Ik krijg met geen mogelijkheid beweging in de blokken of er een schroevendraaier tussen schijf en blokken. Nieuw plan: remblokhouder loshalen. Dan kan ik gewoon een griptang op de blokken zetten en dan moet het zeker lukken.

Maar wederom zit het niet mee. Ik kan mijn dop 14 nergens vinden. To be continued...

PS Doordat ik met een rubber hamer de blokken heb geslagen piept de achterrem in elk geval niet meer ;)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Apr 28, 2006 1:54 pm

Zo, eindelijk een nieuwe dop 14 aangeschaft :) Remblokhouder losgehaald. Viel niet mee om vervolgens de blokken eruit te halen. Flink met hamer en griptang gewrikt om de boel los te krijgen.

Nu heb ik alleen het metalen achterplaatje niet achter de nieuwe blokken zitten: deze waren verroest uit elkaar gevallen. Is dit een probleem (oftewel moet ik even naar de dealer nieuwe plaatjes halen) of kan ik het gewoon zo laten zonder die plaatjes?

PS Zuiger naar binnendraaien: rechtsom en niet linksom...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Apr 28, 2006 5:09 pm

Ik heb de achterkant van de remblokjes en de hoekpunten waar ze in de remklauwhouder moeten glijden met kopervet ingesmeerd, dus dat komt dan vast goed :)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Apr 28, 2006 7:08 pm

idd

plaatjes zijn tegen piepen. vaak zitten op de nieuwe blokken een of andere coating die ipv de plaatjes komt. dus meestal heb je die plaatjes niet eens nodig
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply