Inhoudende motor

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch
Inhoudende motor

Post by Stevves » Tue Jun 13, 2006 9:21 pm

Hallo,

Mijn auto houdt al een tijdje behoorlijk in op de snelweg. Nu weet ik dat een 1.8 GE geen snelheidsduivel is, (meer een trage frikandel); is waar je veel van kan verwachten, maar ik zou er een seat inca SDI toch makkelijk mee voor moeten blijven lijkt me zo! In ieder geval houdt hij in op de motor. Nu 'kleeft' mijn gas ook wel een beetje zoals jullie in het stuk over het gasklephuis hebben besproken, zou ie daar ook op kunnen inhouden? Overigens doet ie t veeel erger als de airco aanstaat, dan zit ik gewoon te schudden in de auto en kom niet vooruit. Er is bijna geen verschil in als ik de auto van LPG op benzine overschakel, dus aan de lpg-installatie kan het mijn inziens niet liggen. Ik zat zelf te denken aan misschien de verdeelkap? bougiekabels zitten net nieuwe op. Kan misschien nog nieuwe bougies proberen, geen idee wat er nu inzit. Voor de rest houd mijn fantasie op..

Iemand een ideetje?

groet,

Stevves
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 7:28 am

Klevende gasklep zal niet voor inhouden zorgen, alleen doseren van gas onderin is iets lastiger...

Hoe oud zijn je bougies? Op LPG vervang ik ze elke 20-30 duizend km (door NGK BKR5E-11 voor een paar euro per stuk).
Zijn de nieuwe bougiekabels origineel mazda? En is het probleem begonnen sinds deze kabels erop zitten?
Wat ook kan is dat je bougiedop doorslaat: je ziet dan vaak een aanslag in de bougiedop of over het keramiek van de bougie. Wat siliconenvet in de bougiedop helpt dit vaak goed voorkomen.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Wed Jun 14, 2006 10:08 am

Heey hallo,

Kabels had ik op vorige GE gezet, en weer afgehaald toen bleek dat ie een lekke kop had. Probleem van deze had ie al toen de oude (sterk verharde) kabels erop zaten. Zijn niet origineel Mazda, maar wel van die glasfiber gevallen, verwacht niet dat dat het probleem is. Bougies ga ik vanavond wisselen. Heb nog splinternieuwe 4-spark liggen (ook toen aangeschaft voor de GE met lekke kop.) Dat doorslaan klinkt helemaal zo gek nog niet, ik hoor namelijk ook als the hood openstaat af en toe tikken, alsof er elektra ergens op 'overslaat'. Kunnen bougiekappen van Mazda eigenlijk slijten, mijn vorige honda-motor had bougiekappen waarbij het weerstandje daarin kapot was waardoor de stroomdoorvoer niet 100% was. Zou het de verdeelkap nog kunnen zijn? moet haast wel iets met stroom te maken hebben aangezien het erger wordt(lees verschrikkelijk) als ik de airco aanzet.

thnx voor de tip!
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 10:16 am

Die 4-punts bougies, welk merk is dat? En welk merk bougies zit er nu in.

Een 626 op LPG zou ik altijd NGK indoen. Bosch maakt prachtige bougies, maar niet geschikt voor deze combinatie. Gewoon de allergoedkoopste v-power bougies, elke 20.000km vervangen (ca. 15 euro voor 4, dus dat zijn de kosten niet). Niks geen platinum of andere fancy dingen ;)

Heb je al gekeken naar slijtage verdelerkap/rotor? Dat lijkt me zeker een logische volgende stap om te vervangen als die oud en/of versleten zijn...

Bougiekabels kan je weerstand van meten om te controleren of dat klopt. Ik kan vanavond wel even de weerstand per meter posten die het hoort te hebben (ik dacht uit het hoofd 40 ohm/meter).
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 10:17 am

Dubbelpost door de forum probs :evil:
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jun 14, 2006 11:42 am

ik houd het op voeding/massa: als je je airco aanzet gaan er 1 of 2 wappers best wel stroom trekken, waardoor er voor je bougies minder primaire stroom beschikbaar is
aan de andere kant klinkt dat tikken idd als weglekken van stroom: ff in het donker kijken!

BOSCH rules*, en LPG stelt, behalve qua warmte alleen mìnder eisen aan een vonk, het fikt tòch wel (hoe komt lpg anders aan die gevaarlijke naam, ook met backfires enzo?)

*die blikken NGK-zooi hield het in mijn brommer al niet :flippa:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 11:45 am

Crowbar wrote: BOSCH rules*, en LPG stelt, behalve qua warmte alleen mìnder eisen aan een vonk, het fikt tòch wel (hoe komt lpg anders aan die gevaarlijke naam, ook met backfires enzo?)

*die blikken NGK-zooi hield het in mijn brommer al niet :flippa:
Dacht het toch niet :-D
LPG heeft een octaangetal van 110: het ontbrand dus minder makkelijk als een lucht-benzine-mengsel! Daarom stelt LPG juist méér eisen aan de ontsteking. Ik merk zelf het inhouden door oude bougies eerder op LPG dan op benzine...

Ik ken verhalen van meerder 626-op-lpg rijders die problemen met de onsteking opgelost hebben door van Bosch (of ander merk) over te stappen op NGK V-power bougies...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jun 14, 2006 11:56 am

kasperhettinga wrote: Dacht het toch niet :-D
LPG heeft een octaangetal van 110: het ontbrand dus minder makkelijk als een lucht-benzine-mengsel!
jij haalt nu de neiging tot zèlfontbranding en de ontstekingsgewilligheid doorelkaar vriend :oops:
het octaangetal zegt niks over de ontstekingsgewilligheid van een brandstof, maar alles over de weerstand tegen zelfontbranding
Lpg ontsteekt echt makkelijker als je het een vonkje geeft, maar benzine gaat sneller uit zichzelf ontbranden als je het warm maakt en comprimeert
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 12:08 pm

Crowbar wrote: jij haalt nu de neiging tot zèlfontbranding en de ontstekingsgewilligheid doorelkaar vriend :oops:
het octaangetal zegt niks over de ontstekingsgewilligheid van een brandstof, maar alles over de weerstand tegen zelfontbranding
Lpg ontsteekt echt makkelijker als je het een vonkje geeft, maar benzine gaat sneller uit zichzelf ontbranden als je het warm maakt en comprimeert
Ik haal inderdaad 2 dingen door elkaar :oops:

De reden dat LPG moeilijker ontbrant komt als ik het me (nu wel :dutch:) goed herriner is dat de vonk bij LPG minder makkelijk overspringt (en ik had een hersenkronkel die een relatie legde met octaangetal, maar dat is inderdaad onzin ;)). Maar ik blijf erbij dat de ontsteking van LPG moeilijker is dan de ontsteking van benzine en dat daardoor er juist méér eisen worden gesteld aan de onsteking bij LPG en dus blijf ik het oneens met:
Crowbar wrote: BOSCH rules*, en LPG stelt, behalve qua warmte alleen mìnder eisen aan een vonk, het fikt tòch wel (hoe komt lpg anders aan die gevaarlijke naam, ook met backfires enzo?)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jun 14, 2006 12:18 pm

PS wat betreft backfires. Dit heeft te maken met het feit dat LPG bij de oudere LPG-systemen als damp in het inlaatspruitstuk aanwezig is. Als dan (door bv. verkeerd afgestelde ontsteking) de inlaatkleppen openen terwijl de cylinder nog niet is "uitgebrand" vliegt de aanwezig lpg-damp in de fik. Dit heeft niks te maken met ontsteking door een vonk, maar door een vlammetje (zoals jij al eerder aangaf in je vorige post ontbrandt lpg heel makkelijk met een vlammetje :-D).

Benzine verbrand alleen goed als het in de juiste verhouding met lucht gemengd is en dat is in de cylinder wel het geval, maar niet in het inlaatspruitstuk, daarom heb je op benzine normaal geen last van backfires...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jun 14, 2006 1:27 pm

kasperhettinga wrote:PS wat betreft backfires. Dit heeft te maken met het feit dat LPG bij de oudere LPG-systemen als damp in het inlaatspruitstuk aanwezig is. Als dan (door bv. verkeerd afgestelde ontsteking) de inlaatkleppen openen terwijl de cylinder nog niet is "uitgebrand" vliegt de aanwezig lpg-damp in de fik. Dit heeft niks te maken met ontsteking door een vonk, maar door een vlammetje (zoals jij al eerder aangaf in je vorige post ontbrandt lpg heel makkelijk met een vlammetje :-D).

Benzine verbrand alleen goed als het in de juiste verhouding met lucht gemengd is en dat is in de cylinder wel het geval, maar niet in het inlaatspruitstuk, daarom heb je op benzine normaal geen last van backfires...
true, true :buig:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Wed Jun 14, 2006 9:21 pm

nope
niet helemaal.

bij een carberateur motor bijvoorbeeld zit het hele inlaat kanaal vol met ideaal lucht benzine mengsel en nog geen probleem met back fires.
gas fikt veel beter.

maar moet wel zegge
NGK bougies zowiezo altijd in jappen en ook altijd in gas autoows!

rest is troep! mijn 1800 sedannetje backfirede om de haverklep. zaten voges specificaties de goeie type champion (uuber uuuuuber troep moetik wel toegeven) in. doosje NGK's geinvesteerd en klaaroow
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Wed Jun 14, 2006 9:22 pm

maar wel off topic :offtopic:

ff on topic.
je motor houdt in??? stotterd??? en met airco aan ist helemaal gaar???

die airco is een beetje een raar verhaal. anders zou ik zeggen lucht massa meter!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Thu Jun 15, 2006 7:55 am

Tja hij houdt toch echt in, zeker als je wat meer gas geeft voel je het heel erg. Zonder de airco aan is het gewoon irritant, met de airco aan is het doortrekken in z'n vier tot de 130, anders doet ie t gewoon niet.

Vanwege de airco zat ik aan twee dingen te denken, elektra of lucht-brandstofmengsel. Maar aangezien hij het op zowel gas als benzine doet... verwacht ik het probleem in de elektrasfeer te zitten.....

Gisteren geen tijd geha dom d ebougies te vervangen, kijk ff of ik daar vanavond tijd voor heb.
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Thu Jun 15, 2006 8:35 pm

dak zonder bak wrote:maar moet wel zegge
NGK bougies zowiezo altijd in jappen en ook altijd in gas autoows!

rest is troep! mijn 1800 sedannetje backfirede om de haverklep. zaten voges specificaties de goeie type champion (uuber uuuuuber troep moetik wel toegeven) in. doosje NGK's geinvesteerd en klaaroow
wist niet dat er standaard die uuuuber zooi championnen in zaten...kwam ik dus achter toen ik nieuwe (jaja NGK's) in wou zetten....
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

Post Reply