lambdasonde probleem

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
slim6671
lambdasonde probleem

Post by slim6671 » Mon Jul 10, 2006 8:07 pm

geachte lezers..

ik heb het volgende probleem..

ik rijd op lpg (1.8i 16v uit 95) en af en toe gaat mijn lampje van de gas installatie branden.. (en weer uit) uit gelezen en blijkt weer het signaal van de lambdasonde te zijn.
aangezien ik geen zin heb om mijn katalisator te slopen zou ik dit graag oplossen.
ik heb laatst het stekkertje vervangen en toen was het probleem (tijdelijk) weg.
als ik op benzine rijd krijg je geen melding omdat dit er gewoon niet op zit (dashboard).
hoe zou je hier dan achter moeten komen???? :?
waar zou dit nog meer aan kunnen liggen.

(lijkt mij niet de lambda zelf)

m vr gr..

slim6671

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Jul 11, 2006 8:20 am

Probeer eens het signaal van de lambdasonde te meten. Dit zou moeten fluctueren tussen ca. 0.1 en 0.9 V.....

Zijn er specifieke omstandigheden waaronder het lampje gaat branden? Bv. als de motor net warm is, bij hoge toeren etc....
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

slim6671

Post by slim6671 » Tue Jul 11, 2006 4:45 pm

Ik zou dit wel door kunnen meten maar het gebeurd niet altijd dat is nu juist het probleem.
en nee er is geen pijl op te trekken, het gebeurd willekeurig...

maar hoe zit dat nou op benzine..??

alvast bedankt.

slim6671

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Jul 11, 2006 9:38 pm

Het kan zijn dat de lambdasonde achteruit gaat, maar nog niet de hele tijd een slecht signaal geeft. In dat geval kan het lampje soms wel en soms niet branden.

Maar wat eigenlijk logischer is, is een slecht contact ergens. Controleer dit dus goed!

Wat betreft benzine. De auto heeft geen lampje in dashboard om te laten zien dat er iets fout is. Dus het kan best zijn dat je op benzine dezelfde problemen hebt, maar ze gewoon niet ziet...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Tue Jul 11, 2006 9:43 pm

zit er bij jullie geen check engine lampje in en een diagnose stekker dan? bij mijn probe wel namelijk...
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Jul 12, 2006 10:53 am

Diagnosestekker zit er wel in, check engine lampje niet (tenminste bij GF, volgens mij ook bij GE). Bij GE kan je via diagnosestekker wél zelf je foutcodes uitlezen...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

slim6671

Post by slim6671 » Wed Jul 12, 2006 4:49 pm

ja maar als je dit niet merkt op benzine komt het pas aan het licht bij de keuring (uitstoot)
maar dan is je katalisator mischien al naar de klo.... (of niet?)

slim6671

Post Reply