Tik onder de motorkap?

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Tino
Junior Racer
Posts:116
Joined:Sun Apr 23, 2006 2:59 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam
Tik onder de motorkap?

Post by Tino » Tue Aug 22, 2006 11:00 pm

Hoi allemaal,

deze auto amateur heeft weer ns een probleempje waar die zelf niets van snapt.

Sinds een aantal dagen merk ik dat als ik optrek dat ik een soort van tik hoor. Deze ''tik'' lijkt vanuit de motor, onder de motorkap te komen. Het is eigenlijk meer een klap achtig geluid als een tik. Alsof er iets zwaars verplaatst wordt dat eigenlijk vast hoort te zitten,maar dus los(sig) zit.

Weet niet of ik het helder uitleg op deze manier,maargoed.

Heb zelf al onder de motorkap gekeken, zie zo op het eerste gezicht helemaal niets vreemds, of iets dat anders zit of kapot is.in mijn ogen.

Ik hoor het voornamelijk bij de volgende acties;

in zn 1 wegtrekken.
plots remmen
accelereren onder de 50 km

misschien iemand die iets soortgelijks heeft gehad, of een suggestie?

Ik ga sowieso binnenkort langs de dealer, heb nu wel een relaxte mazda dealer gevonden die je tenminste niet arm wil maken en gewoon op een normale manier zn werk doet :buig: , dus die zal er ook vast wel achter kunnen komen,maar ik dacht gooi het er eerst hier ns op.

Bedankt voor de reacties alvast weer!

groeten, Tino
Mazda MX3
V6

hiervoor;
626 GE 2.0 16V

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Wed Aug 23, 2006 12:14 pm

Even mijn gedachte: Motorsteun? of veerpootbrug?
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Wed Aug 23, 2006 12:29 pm

even iets heel doms....maar kan werken.

olie bijvullen.
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

Tino
Junior Racer
Posts:116
Joined:Sun Apr 23, 2006 2:59 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Tino » Wed Aug 23, 2006 5:13 pm

olie zou best kunnen kloppen. Heb 4000km gereden in 2weken tijd , vlak daarvoor wel olie laten verversen bij dealer,maar ondertussen toch al weer 5000 km erop zitten. Zou vast wel weer wat olie bij kunnen, is het niet ,na 5000km ?
Mazda MX3
V6

hiervoor;
626 GE 2.0 16V

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Wed Aug 23, 2006 8:30 pm

yup, ik had ook een x een tik onder de kap, wel peil gecheckt maar niet goed gedaan.

ff voor de zekerheid gewoon de olie bijgevult en ja hoor. tik was weg.
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

AKA-47
Ervaren Racer
Posts:884
Joined:Mon May 30, 2005 6:29 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)

Post by AKA-47 » Wed Aug 23, 2006 11:31 pm

denk dat het een andere tik is, als het een tik in je motor is, is die constant.

ik denk dat het eerder een "bonk" is die Tino bedoelt? Zoja, misschien rubbers van stabilisator stangen o.i.d., ik heb namelijk hetzelfde achter, die rubbers zijn versleten van de stabi-stang die tussen links en rechts loopt, maakt ook een bonkend geluid bij remmen bij lage snelheden etc.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Aug 24, 2006 10:50 am

als ik de omstandigheden waarbij het optreedt lees zeg ik: wielophanging of subframe: kijk of je van onder de auto schuif- of slijtsporen ter hoogte van (zware) boutverbindingen ziet..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Tino
Junior Racer
Posts:116
Joined:Sun Apr 23, 2006 2:59 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Tino » Fri Aug 25, 2006 4:33 pm

Olie pijl was niet eens dramatisch leeg, heb er flink wat bijgegooid en het lijkt zowaar minder.

Het was/is voor mn gevoel ook iets met ophanging ofzo, iets dat versleten/kapot is, maar die stabalysator stangen enzo zijn nog geen 3maanden geleden eronder gezet, samen met stab stokjes en nog wat.Mike626GE heeft me daarbij geholpen, dus lijkt me niet dat het daar iets mee te maken heeft, daarbij; het komt echt van de voorkant vandaan.

Morgen nog ns oliepijl checken en zo nodig bijvullen.

Nog andere suggesties??
Mazda MX3
V6

hiervoor;
626 GE 2.0 16V

AKA-47
Ervaren Racer
Posts:884
Joined:Mon May 30, 2005 6:29 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)

Post by AKA-47 » Sat Aug 26, 2006 12:13 am

ff langs de dealer, en hun het laten ervaren lijkt mij de beste oplossing, want het is lastig uit te leggen probleem.

Post Reply