probs met stationair lopen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY
probs met stationair lopen

Post by roy moti » Mon Sep 25, 2006 9:10 pm

best forummers sinsd 2 weken wil mijn auto niet
stationair draaien hij loopt zeg maar ongeveer 200
toeren of minder houdt ik het gas pedaal op 900 toeren
draait de motor als een zonnetje. dacht zelf aan een
vuil in gasklep huis .heb vacuumslangen gecheckt en
maar dezxe vertoonde geen scheuren ofzo luchtmassa
meter gecheckt werkt ook goed . mensen nog een idee
wat dit zou kenne zijn heb een hint gekregen van dat
het een senor zou kunnen zijn die op het gasklep huis zit
tps sensor weet iemand wat dit is kan het niet vinden in wp
handboek
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Mon Sep 25, 2006 9:22 pm

n00bmodus:
Stationairregelaar vuil?
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Mon Sep 25, 2006 9:27 pm

heb ik ook al aan zitten denken moet er maar
snel werk van maken is vervelend rijden zo
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Sep 25, 2006 9:56 pm

200 toeren lijkt me sterk: onderste (dikke) streep van toerenteller is 500 toeren. Daaronder slaat de motor af (400 toeren is volgens mij minimum)...

gasklephuis reinigen wil wel eens helpen. gewoon inlaat-lucht-slang van gasklep loshalen. En dan met een doek met carb-reiniger de boel poetsen.

stappenmotor reinigen werkt vaak nog beter. dit is het ronde ding dat op je gasklephuis vastzit (met soms één of meerdere beveiligde torx-jes). hier wil zich wel eens heel veel vuil (roet) in ophopen. schoonmaken is 10-15 minuten werk: schroeven los om de 2 helften te scheiden, zuiger die je ziet zitten even poetsen en alles weer in elkaar.

als dit niet helpt kan je je TPS (gasklep-potmeter) checken. Deze zit op de zijkant van je gasklephuis, gespiegeld aan de bevestiging van de gaskabel. Je kan deze het best "backproben": spelden/naalden in de connector bij de draden erbij drukken en de connector laten zitten. Dan contact aan. En dan meten welke voltages je meet. Als je de connector loshaalt meet je niks zinvols ;)

Andere mogelijkheid is een niet goed sluitende EGR. Deze zit met 10mm bouten onder je gasklephuis bevestigd. Is niet heel makkelijk los te halen...maar als je 'm los hebt gewoon vullen met carb-reiniger, inweken, en leeggieten. en dan nog even de doorgang tussen EGR en inlaat schoonmaken met carb-reiniger

Succes!
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Mon Sep 25, 2006 9:58 pm

bij de probes is het vaak: IAC (idle air control) en idd die TPS (throttle position sensor) maar het kan ook zijn dat je slang op je gasklephuis scheurtjes vertoont...
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Mon Sep 25, 2006 11:11 pm

thanx heren
gaat er morgen maar is aa beginne
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Tue Sep 26, 2006 5:02 pm

Hetzelfde verhaal heb ik gehad met mijn GE => inlaatspruitstukpakking was lek.
Na het vervangen liep ie zoals het hoort.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Sep 26, 2006 5:10 pm

inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Tue Sep 26, 2006 5:40 pm

laten we hopen van niet maar ik zou
er dus vandaag aan beginne maar kom
net thuis is er weer iets tussen gekomen
dus gaat ook niet door morgen weer een kans
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Tue Sep 26, 2006 6:01 pm

kasperhettinga wrote:inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...
Ik snap je logica, maar het was toch echt zo.
Dit is trouwens heel snel en makkelijk te controleren door met haarlak (bij draaiende motor) rond de aansluiting te spuiten.
De haarlak dicht tijdelijk een eventueel gat af en het verschil hoor en merk je direct.

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Tue Sep 26, 2006 6:02 pm

roy moti wrote:laten we hopen van niet
Hoop nou maar van wel, veel tijd en moeite ben je er niet aan kwijt. ;)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Sep 26, 2006 6:53 pm

vannelle wrote:
kasperhettinga wrote:inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...
Ik snap je logica, maar het was toch echt zo.
Dit is trouwens heel snel en makkelijk te controleren door met haarlak (bij draaiende motor) rond de aansluiting te spuiten.
De haarlak dicht tijdelijk een eventueel gat af en het verschil hoor en merk je direct.
Remmenreiniger werkt ook goed als er geen vrouw in huis is :-D

Wel frappant dat je motor zo laag in de toeren ging lopen. Op zich is de inlaatspruitstukpakking volgens mij wel iets wat vaker lek gaat bij de 626, maar normaal krijg je enkel een instabiel stationair toerental, niet zo laag. Aangezien het snel en makkelijk te testen is, is het in elk geval een goed idee om even naar te kijken!
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

vannelle
Junior Racer
Posts:148
Joined:Thu Jun 09, 2005 12:44 am

Post by vannelle » Tue Sep 26, 2006 8:30 pm

kasperhettinga wrote: Remmenreiniger werkt ook goed als er geen vrouw in huis is :-D
Volgens mij werkt alles wat wat uit een spuitbus komt wel. :buig:
kasperhettinga wrote:Wel frappant dat je motor zo laag in de toeren ging lopen. Op zich is de inlaatspruitstukpakking volgens mij wel iets wat vaker lek gaat bij de 626, maar normaal krijg je enkel een instabiel stationair toerental, niet zo laag. Aangezien het snel en makkelijk te testen is, is het in elk geval een goed idee om even naar te kijken!
Ik denk dat het ook van de grootte van het gat afhangt.
Even vergeleken met een choke: Mét choke is het mengsel rijker dus heb je een hoger toerental.
Bij een kapotte pakking is het mengsel armer en vergeleken met een choke is het idee dat het aantal toeren omlaag gaat misschien nog niet eens zo heel vreemd.
Zoals gezegd, hangt denk ik ook af van de grootte van het gat.

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Tue Sep 26, 2006 9:58 pm

het grootste probleem is ik heb alles
liggen remmereiniger en gereedschap
maar waar in de schuur ?alles ligt in
dozen aangezien ik net verhuist ben
en en de schuur nog lang niet aan toe ben.
ik heb op dit moment nog niet eens een
normale steeksleuteltje 10. dusmaar ik
gaat het zo gauw mogelijk proberen te
verhelpen tis niet te rijden zo
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Sep 28, 2006 6:19 am

roy moti wrote:het grootste probleem is ik heb alles
liggen remmereiniger en gereedschap
maar waar in de schuur ?alles ligt in
dozen aangezien ik net verhuist ben
en en de schuur nog lang niet aan toe ben.
ik heb op dit moment nog niet eens een
normale steeksleuteltje 10. dusmaar ik
gaat het zo gauw mogelijk proberen te
verhelpen tis niet te rijden zo
Ik weet niet waar je weg komt, maar ik wil best een handje helpen ;) Ik weet iig wel waar ik mijn gereedschap heb :dutch:
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

Post Reply