distributieriem en bijkomstigheden

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Tino
Junior Racer
Posts:116
Joined:Sun Apr 23, 2006 2:59 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam
distributieriem en bijkomstigheden

Post by Tino » Wed Nov 15, 2006 11:58 pm

Hoi allemaal...

een lange leestocht over het internet bracht mij tot de conclusie dat er geen touw aan vast is te knopen.

Het hoe en wanneer omtrent de Distributie riem bij de 626 Ge, ik lees berichten die verschillen van alleen een riem van 20eur vervangen tot een complete set van waterpomp en nokkenas en weet ik het wat erbij (a 500eur)

Ook om welke tijd het moet etc is zeer onduidelijk, imho,
ik lees berichten van 80.000 tot 120.000

mijn distributieriem is bij 135.000 vervangen en ik sta ondertussen 70.000km verder, af en toe hoor ik em al flink slippen, vooral bij erg koud weer of hele erge regenbuien(vocht dus)

Wat is nou wijsheid in mijn geval? en hoe los ik dit economisch zo slim mogelijk op? de dealer maar links laten liggen, zegt iets in mij :flippa:

alvast bedankt voor jullie deskundige oordelen. :buig:
Mazda MX3
V6

hiervoor;
626 GE 2.0 16V

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Thu Nov 16, 2006 12:59 am

als je inm het onderhouds boekje kijkt staat
duidelijk geschreven distri riem moet bij een
100000km vervangen worden en wat er bij
kan komen is geleiderol en spanrol.en ook
ik denk eerder dat het je v snaar is die je hoort
kijk of je v snaar goedt op spanning staat te slap
is slippen en te strak is janken van de snaar noem
ik het maar en als dat goed is kan of de v riem aan
vervanging toe zijn of ff kaars langs de riem halen
als deze staat te draaien dan houdt het piepen ook op
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 10:45 am

Distributieriem heeft tanden, dus die slipt (als het goed is ;)) niet...want dan heb je behoorlijke problemen...

Distr. riem moet elke 100.000km vervangen.

Meevervangen van span- en looprol is afhankelijk van de staat (hoe soepel ze nog draaien). Vervang in elk geval de spanveer van de spanrol!

Waterpomp zou ik vervangen als dat de vorige keer niet gedaan is. Alhoewel die niet door de distr. riem wordt aangedreven zit hij er toch deels onder verstopt (en zit de looprol op de waterpomp vast), waardoor het lastig is een lekkende waterpomp te vervangen....

En aangezien je v-snaren nu lijken te slippen zou ik die 20 euro voor 2 nieuwe v-snaren ook uitgeven, tenzij de huidige nog in hele goede staat zijn en alleen een beetje opgespannen moeten worden...

Als je alleen de riem&spanveer laat vervangen, dan ben je ca. 150 euro kwijt en zit er niet veel verschil tussen dealer en andere garage. Komen rollen en waterpomp erbij, dan loopt het verschil op. En dan word het financieel ook veel interessanter het zelf te gaan doen...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 10:53 am

Aanvulling. Om de multi-v-snaar spanning goed te meten kan je het beste een lange recht lat oid nemen. Deze leg op je de lange kant van de v-snaar (tussen dynamo en waterpomp en tussen krukaspoelie en stuurbekrachtigingspomp). Vervolgens druk je met een kracht van ca. 10 kg midden op de snaar en meet met een liniaal oid hoe ver je de riem in kan drukken. Bij stuurbekrachtiging/airco zou de indrukking 8-10mm moeten zijn. Bij dynamo/waterpomp 7-9mm.

Te ver opspannen van de multi-v-snaar zal het piepen op korte termijn verhelpen, maar op termijn kunnen hierdoor de aangedreven pompen kapot gaan. Vervang dus de riem dan liever!
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 12:10 pm

Voor mijn methode om spanning te controleren heb je ook weinig speciaal gereeschap nodig. Iets langs&vlaks en een liniaal....dat hebben de meeste mensen toch wel in huis :-D
Een stuk plint en een winkelhaak met cm-schaal gebruik ik zelf :)

Vervangen van de dynamo v-snaar is iets meer gedoe, doordat de achterste bout nogal verstopt zit. Bij de stuurbekrachtiging is het ca. 5 min werk, omdat alle 3 de bouten prima bereikbaar zijn...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 12:26 pm

10 kg betekend gewoon lekker hard drukken met je duim :dutch:

Eerste keer heb ik de dynamo-bout van onderen gedaan, dan zie je 'm gelijk zitten en zo los...2e keer weet je waar die zit en weet je 'm van boven ook wel te vinden. Is sowieso enigste 14mm bout achter op dynamo...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 12:34 pm

:offtopic: K&N filter zat in de auto toen ik 'm kocht, weet dus niet wat die gekost heeft. Maar volgens mij zo'n 60 euro :offtopic:
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 12:37 pm

Ik zag je filtervraag pas in 2e instantie... :-D

Los krijgen van bouten is gewoon kwestie van een sleutel die lang genoeg is erop zetten....kreeg ze alle 6 zo los.
In Haynes manual had ik al gezien dat achterste bout dynamo nog los moest, maar doordat ik op de tast niet zeker was en de auto toch op bokken stond maar even van onderen gekeken...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Thu Nov 16, 2006 12:42 pm

3 bij dynamo, 3 bij stuurbekrachtiging :dutch: :-D
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Tue Jan 16, 2007 10:42 am

http://wezel.shacknet.nu/viewtopic.php? ... ight=snaar

Hej Timo, ik lees net pas je bericht. Weet niet of je nem al vervangen hebt, je d-snaar, maar met bovenstaande link kun je zien dat het best veel werk is, en niet echt voor beginnende sleutelaars. Je kan beter samen sleutelen met iemand die dit al eerder gedaan heeft, of door garage laten doen. En i.d.d. gelijk de waterpomp ook vervangen.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

Post Reply