Overlijdensbericht

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Mon Dec 04, 2006 8:37 am

kasperhettinga wrote:Mazda 6 moeten nokkenassen uitgebouwd als je de kleppen wilt stellen, wat een hele dag werk is. Dus neemt niemand het risico van een 6 op LPG....

PS Prins VSI en Vialle LPi zijn beide goede systemen...ik heb LPi en is echt geweldig systeem. Zou geen enkele reden weten waarom Prins beter zou zijn :)
kleppen stellen??????
Dan mag ik hopen dat dat niet al te vaak gebeuren moet.
Grote beurt van 2 dagen, 1 voor kleppen stellen en 1 voor de rest. dure hobby zo'n 6 dan :party:

Niet dat ik je niet geloof, maar het klinkt wel erg vreemd.
Komt het er dan op neer dat je je complete distributie moet loshalen om 4 kleppen te kunnen stellen, vervolgens alles weer in te bouwen om de volgende cllinder goed te zetten, alles weer loshalen, etc. etc.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Dec 04, 2006 9:36 am

Op benzine hoeven de kleppen nooit gesteld te worden.
Op LPG is het niet bekend of de kleppen gesteld moeten worden.

Oftewel. Als je LPG neemt, neem je het risico dat je wél de kleppen moet stellen en dan heb je inderdaad een grote kostenpost.

Maar het ZOU dus kunnen dat een 6 op LPG een perfecte combi is, je komt er alleen niet achter via gebruikerservaringen.

De distr.ketting moet los om nokkenassen los te halen, vandaar dat het zo'n grote klus is.

Edit: je kan natuurlijk in één keer alle kleppen meten met nokkenassen op hun plek, dan de nokkenassen eruit en alle kleppen in één keer stellen. Maar je moet dan inderdaad geen rekenfout maken :)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Dec 04, 2006 11:39 am

voordeel van vsi boven lpi is dat je die dure intank pomp kwijt bent. die altijd herrie maakt en soms kapot loopt. ook gaan lpi injectoren wel eens kapot. vsi heb je nooit gezeik. bij de volvo waar ik werk leggen we overal ( de snellere ) vsi in. zowel in de t5r's ( turbo op lpg ja) als in de t16's ( ook turbo ja) maar ook de 24v 6 cilinder lijn motoren lopen perfect op vsi!
als je een 2de handsje op lpi vind is dat natuurlijk ook goed maar als je toch laat inbouwen zou ik geen seconde twijfelen tussen vsi en lpi!

en dat kleppenstel gebeure lijkt me beetje lulkoek! elke autofabrikant weet dat benzine niet meer te betalen is en weet dus ook dat er veel op lpg gezet gaat worden! en ik heb pas nog de nokken assen uit een toyota camry gehaald om kleppen te stellen en de distributie gedaan in een avondje dus een dag werk voor zoon 6 lijkt me dik overdreven!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Dec 04, 2006 11:50 am

Helemaal met je eens dat het belachelijk is dat tegenwoordig zoveel autofabrikanten LPG niet meer willen ondersteunen! Maar met o.a. de variabele kleptiming systemen en het steeds verder toenemen van het gebruik van distr.kettingen, maakt het vervangen van nokkenassen om de kleppen te stellen er ook niet makkelijker op.
Maar over die camry...was dat met riem of ketting...want zelf even de ketting demonteren van een 6 zie ik mezelf niet doen op een avondje...

Wat wel een optie is, is om flashlube te installeren bij een auto waarbij kleppenstellen lastig is. Dit is een soort olie die het tekort aan dopes in LPG tov benzine opvangt, waardoor slijtage van klepzittingen op LPG nauwelijks groter is dan op benzine.

vsi heeft inderdaad een paar duidelijke voordelen tov lpi. Anderzijds heeft LPi als voordeel dat het vloeibaar geïnjecteerde LPG een koelende werking heeft op de lucht in de inlaat, wat goed is voor vermogen (intercooler effect) als de temperatuur van de kleppen (mijn GF heeft nu na 140.000km op LPG 1 klep die gesteld moest worden, terwijl er legio voorbeelden zijn van damp-g3 systemen op de GF, waarbij de kop al na 200dkm uitgesteld was)
...en heeft vsi niet als nadeel dat je eens in de zoveel tijd het filter moet vervangen.

Kortom, beide systemen hebben voor- en nadelen. Ik denk dat uiteindelijk de kwaliteit van de inbouw belangrijker is dan de precieze installatie...want een goed geregelde installatie (o.a. niet te arm om de temperaturen in de cylinder acceptabel te houden) zorgt voor veel meer plezier dan het verschil vsi/lpi.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Dec 04, 2006 6:51 pm

jep vsi filtertje kost 20 eu!

en dat koelend efect van lpi is marketing praat! het koelt danwel je inlaat kleppen maar het zijn je uitlaat kleppen die het zwaar hebben en dan is het koelend effect al voorbij omdat de verbranding heeft plaats gevonden eer ze daarvoorbij komen.
nadeel van alle G3 systemen is dat ze eigelijk allemaal te arm lopen. g3 is een milieu certificaat en dat haal je alleen als je arm staat. nadeel van lpi is dat de druk niet af te regelen is. een vsi kan je de dampdruk netjes ( na de lpg keuring) wat opschroeven en hem mooi lambda 0.98 laten draaien ipv 1.12 waar die lpi's wellis op staan.

in theorie is lpi een heel mooi systeem. er zijn ook al heel wat generaties lpi achter de rug maar heyt blijft problemen opleveren. ik heb mijn stage bij vialle gedaan en daar les materiaal voor de diagnose training van lpi mee ontwikkeld en weet zodoende waar de haken en ogen zitten.

pompen blijven *censuur*
injectoren lekken
koppelblokken slippen dicht

wat voorn zin heeft het zowiezo om een vloeistof te gaan verpompen als het al met een druk van ongeveer 10 bar in je tank staat te wachten? is puur en alleen om een referentie druk te kunnen maken. ( denk aan de benzine brandstofdrukregelaar)
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Dec 04, 2006 7:58 pm

Mijn LPi-systeem loopt netjes op lambda 1.0

Grootste nadeel van LPi vind ik inderdaad de pompen in/op de tank. Tegenwoordig gaan ze langer mee dan vroeger, maar het blijft een hele dure zwakke schakel.
Ik heb (voor ik mijn huidige GW kocht) ooit afgezien van een GF met 2 ton op de teller met eerste generatie LPi-systeem...want dat is ongeveer de leeftijd waarop de pomp het begeeft.

Andere problemen die je noemt (koppelblokken/injectoren) komen bij vialle sporadisch voor...net als bij andere merken lpg systemen. Voordeel is weer dat je geen verdamper hebt die kan vervuilen...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Tue Dec 05, 2006 7:22 am

Ik heb gisteren eens flink rondgebeld, en de horizon wat breder bekeken. Ik had van mijn monteur te horen gekregen dat (nieuwere) volkswagens *censuur* op lpg lopen. En ik,ja sorry, toch als volkswagenliefhebber had die dus niet bekeken.

Nu schijnt dat VSI van Prins zich te 'regelen' met de instellingen van het motormanagement van een benzineauto, en ook bij volkswagen, waardoor volkswagen wel goed op lpg loopt.

Ben nu naar een Passat 2.0 met cruise controle airco etc. aan het kijken, dat zijn toch wel heel comfortabele reisauto's. Hou jullie op de hoogte.

Gr,

Stevves.
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Dec 05, 2006 9:53 am

Stevves wrote: Nu schijnt dat VSI van Prins zich te 'regelen' met de instellingen van het motormanagement van een benzineauto, en ook bij volkswagen, waardoor volkswagen wel goed op lpg loopt.

Ben nu naar een Passat 2.0 met cruise controle airco etc. aan het kijken, dat zijn toch wel heel comfortabele reisauto's. Hou jullie op de hoogte.
Jammer dat het een Duitse auto word, maar als jij er maar gelukkig mee bent :-D :dutch:

Elk G3 LPG systeem regelt op basis van de berekeningen van het benzine-motormanagement. Maar het zou idd kunnen dat een VW het het best doet op een Prins VSI. Positieve gebruikers-ervaringen waren voor mij destijds ook het belangrijkst toen ik een keus ging maken voor het type LPG installatie voor mijn volgende auto...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Tue Dec 05, 2006 7:33 pm

zeer jammer ja maar we zien wel wat het hoort
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Tue Dec 05, 2006 9:02 pm

Hallo,

Het is de duitser geworden met een nieuwe prins vsi. Ik blijf het forum wel volgen, want ik hou n zwak voor de 626 (en zeker model GE).

gr,

Stevves
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Wed Dec 06, 2006 9:10 am

gefeliciteerd met de aankoop, en veel veilige kilometers!!

wat is het precies geworden?
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Wed Dec 06, 2006 9:36 am

Heey,

Hallo, het is een VW Passat 2.0 Basis met 85.000 km op de teller. Als opties heeft hij cruise control, airco en er komt een Prins VSI systeem in. De kleur is metalic antreciet grijs. In de deal heb ik nieuwe zomerbanden, nieuwe winterbanden (allemaal michelins) op stalen velg, een onderhoudsbeurt, APK, d-riemwissel ben ik nu erg huiverig voor vandaar), inbouw van mijn radio en carkit, een jaar vw-voorkeursselectie en drie jaar op de prinsinstallatie.

(AL zal dit wel vloeken zijn op dit japanners-liefhebbers-forum)

Ben er erg content mee!


gr,

Stevves

(p.s. als ik hem heb zal ik toch wat fotootjes posten)
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Thu Dec 07, 2006 7:03 am

Hij is van 2001. Zeg maar face lift model.

gr,

Stevves
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

Post Reply