Koelvloeistoftemperatuursensorweerstand
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Ben ik weer met een vraagje
Mijn LPG schakelt de laatste tijd soms wel heel snel over op LPG wat soms wat dan lichtelijk schokkerig gaat. Nu soms al overschakelen na 50 meter rijden, waar ik vorig zomer toch altijd 200-300 meter de buurt uit reed voordat die overschakelde...
Dus ik even de koelvloeistoftemperatuursensorweerstand (mooi woord voor galgje) controleren. Koud is de prima (iets laag, maar binnen de range). Nu staat in vraagbaak alleen de weerstand bij 20 en 60 graden. Doordat de weerstand logaritmisch afneemt met de temperatuur kan je wel uitrekenen wat de weerstand bij 85-90 graden (werktemp) zou moeten zijn. Zou zo'n 2,5-3kOhm moeten zijn. Nu is de weerstand bij mij dan nog geen 1,5 kOhm wat volgens mij berekeningen rond de 100 graden is...
Weet één van de GF/GW rijders hier toevallig wat de weerstand van die sensor is bij normale bedrijfstemp? Want of mijn berekeningen kloppen weet ik natuurlijk niet...en om nauw gelijk 4 tientjes voor een nieuwe te betalen terwijl ik niet zeker weet of de oude slecht is is ook weer zo wat...
Mijn LPG schakelt de laatste tijd soms wel heel snel over op LPG wat soms wat dan lichtelijk schokkerig gaat. Nu soms al overschakelen na 50 meter rijden, waar ik vorig zomer toch altijd 200-300 meter de buurt uit reed voordat die overschakelde...
Dus ik even de koelvloeistoftemperatuursensorweerstand (mooi woord voor galgje) controleren. Koud is de prima (iets laag, maar binnen de range). Nu staat in vraagbaak alleen de weerstand bij 20 en 60 graden. Doordat de weerstand logaritmisch afneemt met de temperatuur kan je wel uitrekenen wat de weerstand bij 85-90 graden (werktemp) zou moeten zijn. Zou zo'n 2,5-3kOhm moeten zijn. Nu is de weerstand bij mij dan nog geen 1,5 kOhm wat volgens mij berekeningen rond de 100 graden is...
Weet één van de GF/GW rijders hier toevallig wat de weerstand van die sensor is bij normale bedrijfstemp? Want of mijn berekeningen kloppen weet ik natuurlijk niet...en om nauw gelijk 4 tientjes voor een nieuwe te betalen terwijl ik niet zeker weet of de oude slecht is is ook weer zo wat...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
4 tientjes? haal je dan een originele of een gouwe?!
bij allround onderdelenboer moet je voor €20 toch echt wel klaar zijn??
bij allround onderdelenboer moet je voor €20 toch echt wel klaar zijn??
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Origineel Mazda geen idee...Ik had materialenzaak gebeld en die noemde een prijs van 33 ex btw...heb niet gevraagd of die van goud of koper is
Ach, als ik weet dat die stuk is kan ik ook altijd nog even bij de sloop kijken, maar dit soort onderdelen koop ik liever nieuw...
Ach, als ik weet dat die stuk is kan ik ook altijd nog even bij de sloop kijken, maar dit soort onderdelen koop ik liever nieuw...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
4 tientjes ben je idd. zomaar kwijt, weet ik uit ervaring (origineel mazda).Crowbar wrote:4 tientjes? haal je dan een originele of een gouwe?!
bij allround onderdelenboer moet je voor €20 toch echt wel klaar zijn??
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Die van mij schakelt op dit moment na ongeveer 300 mtr. over. (zelfde installatie).
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
weet jij of ze er ook in kunnen zetten dat de lpi-pomp niet meteen al (tijdens het starten al) gaat meedraaien? dat kost verdomme een partij startstroom en volgens mij ook vonkspanning! en dat dus terwijl hij, vooral koud, pas overschakelt als ik al 3 straten verder ben..dak zonder bak wrote:dat kunnen ze in de lpe ( de lpi ecu) instellen met zoon vialle diagnostic tool.
ff langs de gasboer dus!
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Bij mij begint hij pas te draaien als de motor loopt. Straks even op gelet.
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987