Remklauw vast nu los maar blijft slepen?

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm
Remklauw vast nu los maar blijft slepen?

Post by kobbie » Thu Oct 11, 2007 10:00 pm

Na de remklauw terug losgemaakt hebben, ben ik tot de vaststelling gekomen dat de zuiger na remmen de klauw blijft vast klemmen. Met gevolg slepende remklauw. Oplossing ? Heeft iemand dat probleem al meegemaakt?
Oja het gaat om de Xedos maar ik denk dat het probleem universeel kan zijn?

De schijven + remschoenen zijn 5000 km terug vernieuwd.

Mvg
Kobbie :D
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Thu Oct 11, 2007 10:34 pm

nieuwe remklauw kost 80 euro
is dit de voorste of achterste klauw is het
achterste check of de handremkabel bij losmaken
van handrem de hevel op de remklauw wel beweegt
zoniet ff gangbaar maken met kruipolie of kijk of de
handremkabel niet vast staat
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Oct 12, 2007 11:40 am

Op zich is het normaal dat remblokken licht blijven slepen na het intrappen van de rem, dus ik weet niet hoe zwaar het aanloopt.

Als verder de handrem goed lijkt is denk ik een gereviseerde klauw de beste optie...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Fri Oct 12, 2007 12:09 pm

Sorry voor de onduidelijkheid, het gaat hier om de voorrem en deze blijft iets slepen zodanig dat je dit na enkele km het gevoel krijgt dat er iets tegen houd , Veel is het nu ook niet maar toch moet dit aangepast worden.
Deze namiddag gaan we opereren en zien , ik ga er ook nieuwe remvloeistof indoen.
Raar, maar wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Mvg
Kobbie :buig:
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Oct 12, 2007 12:15 pm

Zit er roest of vuil op de zuiger? Dan komt de zuiger niet goed vrij na het remmen.

Ook kan het zijn dat de glijpen niet goed glijdt: schoonmaken en invetten werkt hiervoor het best.

Oude remvloeistof heeft hier normaal niks mee te maken (tenzij het heel oud is en er roestvorming aan de binnenkant van de remzuiger is door het vocht uit de remvloeistof).
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Fri Oct 12, 2007 12:34 pm

Eerst was het zo dat de pen vastzat , ik dacht proper maken een beetje molykote eraan en klaar is kees, nee de klauw sleept verder dan de volgende dag nogmaals de rubber losgemaakt en wat gekuist, met de piston bijna op zijn max. Dat is nu het rare ervan dat de piston wel werkt en remt maar ...
De vloeistof weet ik niet wanneer ze vervangen is maar dat stond toch niet op zijn laatste onderhoudsfactuur .
Deze moet waarschijnlijk theoretisch om de 2 jaar vervangen worden?
Mvg
Kobbie :D
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Oct 12, 2007 12:53 pm

Om de 2 jaar vervangen van remvloeistof is het best, maar voordat er problemen met roest e.d. optreden moet je vaak toch wel een paar jaar langer wachten...

Lopen de blokken trouwens niet aan in de houder? Dit heb ik ooit gehad bij mijn achterblokken. Eén blok zat zo strak in de houder dat deze aanliep en schuin afsleet. Hierdoor heb ik schijven en blokken allemaal vervangen. Het bijvijlen van de randje van de remblokken waar ze in de houder vallen, en deze met een beetje kopervet invetten, kan problemen helpen voorkomen.

Ik haal tegenwoordig jaarlijks de blokken uit de houder om dit te controleren...beter preventief loshalen dan alle remmen moeten vervangen...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Fri Oct 12, 2007 2:14 pm

Bij een goed uitgevoerde grote beurt hoort naar mijn mening minimaal het uit de houder halen, reinigen en opruwen van de remdelen rondom. Zeker bij mazda voorkomt dit veel remproblemen. Dit heb ik nog uit mijn stagetijd tien jaar geleden bij een Mazda dealer.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Fri Oct 12, 2007 2:47 pm

De geleidbus van de bout die de klauw klemt geleid niet zo goed.
Waarschijnlijk duwt het daar?
Deze geleidbus is uit nylon of andere kunststof ,wat zou de beste smering kunnen zijn . Ptfe?
Kobbie :D
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Fri Oct 12, 2007 3:19 pm

Ptfe zou kunnen

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Sat Oct 13, 2007 2:59 pm

Misschien vergeten om die twee stalen veertjes terug te plaatsen tussen de blokken?
Ik vergeet ze ook altijd, kan je weer alles openmaken.
Deze zorgen ervoor dat er weer wat speling ontstaat tussen je blokken en schijf.

Geleidepen invetten is geen overbodige luxe, meteen doen.

Remklauw van een GE is hetzelfde als van de xedos6.
Kan je wat euro's besparen.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Sat Oct 13, 2007 6:14 pm

Bedankt voor de tips, dit alles is reeds gebeurd maar blijft slepen na een tijd rijden voel je de weerstand , niet overdreven maar toch meer dan genoeg.
Ondertssen andere remschoenen geplaatst maar nog hetzelfde. Morgen gaat de klauw open.
Bedankt voor de tip van de remklauw deze is dezelfde idem als de remmen, ophangingsdriehoek ook, evenals de steekassen, gewrichten tussen opha. en torsiebaar.
Even gedacht aan het rollager maar deze geeft toch geen remstof hee :-D
Het wordt zoeken naar het detail.
rarara, ....
even remvloeistof gecontroleerd en ziet er goed uit.
Een oplossing komt er het raree is dat de zuiger al getoucheerd geweest is met een tang, waarschijnlijk hebben er zich al problemen voor gedaan.
Nu morgen is een andere dag Vanavond een beetje theater en een biertje met een hapje.
Tot...
:D Mvg
Kobbie
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Sat Oct 13, 2007 10:08 pm

mazdarati geld dat voor de remklauw voor
en achter dat deze het zelfde is als bij de GE
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Post by kobbie » Sun Oct 14, 2007 12:41 pm

De klauw deze morgen in zijn blootje gezet en ontmanteld, Zuiger opgepolierd, binnenkant gekuist, terug samengesteld,vers remvloeistof,ontlucht en ja het is terug ok.
Hopelijk blijft het zo, anders gaat er een nieuwe remklauw op.
Thanks voor de steun :buig:

Mvg
Kobbie :rotate:
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Mon Oct 15, 2007 2:35 pm

roy moti wrote:mazdarati geld dat voor de remklauw voor
en achter dat deze het zelfde is als bij de GE
Ik heb mijn achterremklauw vervangen voor een exemplaar van de GE.
Past en werkt perfect.
Voorremklauw is volgens mij ook hetzelfde.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

Post Reply