leuk zo'n vakantie, maar het geeft altijd zo'n rommel

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
antoines626
Junior Racer
Posts:135
Joined:Thu Feb 14, 2008 4:41 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Haaksbergen
leuk zo'n vakantie, maar het geeft altijd zo'n rommel

Post by antoines626 » Tue Aug 05, 2008 10:17 am

Zo,

Lekker op vakantie geweest met de 626 GE, naar zuid Frankrijk en Spanje. Tijdens het verblijf in Frankrijk heeft hij de buurman zelfs nog geholpen de auto te starten (nadat zijn accu na 3 dagen stilstaan plat was). De auto reed als een tiet. Zeer comfortabel op die lange afstanden... Op de terugweg begon de auto echter 130 km voor de "finish" te mopperen. Stationair begon hij enorm te trillen en met optrekken leek het alsof ik in een Amerikaan reed. Conclusie: er is is met de compressie van een cillinder. Gelukkig heb ik de finish kunnen halen, nu staat de auto bij de garage. Wat blijkt: er is een klep verbrand. Leuk zo'n vakantie, maar het geeft altijd zo'n rommel...

User avatar
antoines626
Junior Racer
Posts:135
Joined:Thu Feb 14, 2008 4:41 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Haaksbergen

Re: leuk zo'n vakantie, maar het geeft altijd zo'n rommel

Post by antoines626 » Sat Aug 09, 2008 10:35 am

De oorzaak is inmiddels bekend. Het is een klep die verbrand is, zat een gat van een halve bij een halve centimeter in. Een andere klep was ook zo goed als "well done". De oorzaak van het probleem zit em in het onderblok door enig olieverbruik heeft ie minder koelvermogen en loopt de temperatuur wat hoger op dan normaal, waardoor de druk toeneemt. Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is geweest, want vlak voor mijn vertrek vanaf mijn vakantieadres (spanje) heb ik wat olie bijgevuld bij een warme motor. (normaalgesproken laat ik em een nacht staan, want dan is alle olie in de carter gezakt). Dit heb ik gedaan omdat ik de klepjes wat hoorde tikkeren. Voor de zekerheid heb ik toen na een paar honderd km weer wat olie er bij op gegooid. (had ik dus beter niet kunnen doen, waarschijnlijk wat overvuld). Daarnaast heb ik het laatste stuk hard gereden: 170 + met een top van 220 bergafwaarts. En ik denk dat hij dit laatste het minst leuk vond.
Inmiddels is de auto weer gemaakt en kan ik weer tuffen. Voortaan dus altijd met koude motor olie peilen en blijf ik netjes onder de 150, ook hard zat eigenlijk.

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Re: leuk zo'n vakantie, maar het geeft altijd zo'n rommel

Post by Willy » Sun Aug 10, 2008 8:54 pm

mooi *censuur*, maar gelukkig is het weer gemaakt.
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

Post Reply