Zelf aan de slag
- mazdapower
- beginner
- Posts:13
- Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Tilburg
Beste 626 liefhebbers!
Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn 626. Kan ook niet anders hoor ik jullie denken
Gisteren heb ik de luchtfilter vervangen, de vorige was zwart van onder. Dat leek mij niet helemaal de bedoeling.
Nu ben ik redelijk handig, en ik leer snel en graag. Nu wil ik graag in de toekomst onderhoud aan de auto zelf gaan doen.
Kijk, een luchtfilter vervangen kan iedereen. Ik weet ook waar de oliefilter zit, heb ook zo'n speciaal fietskettingtanggevalletje (weet de naam niet ) om de oliefilter los te halen. Ik heb ook een bougiesleutel. Weet natuurlijk ook waar ze zitten. Olieverversen, bougies vervangen, dat lijkt me niet moeilijk. Maar hoe zit dat met de remmen? Blokjes vervangen, eventueel de schijven en blokken. Of bijvoorbeeld de benzinefilter. Onderdelen zijn via mijn "vaste leverancier" niet echt duur, maar als je dit alles in de garage laat doen, dan schrik je wel even van de rekening.
Wie kan mij dit allemaal leren? Hoeft niet in een avond of weekend. Natuurlijk kan ik een Haynes manual kopen, of een werkplaatshandboek op cd scoren, maar leer het liever in de praktijk, met iemand verstand van zaken die over mijn schouder meekijkt. Het is nu allemaal nog niet nodig, maar over een aantal maanden wil ik daar mee beginnen. Ik heb het nodige gereedschap, 2.5 tons krik, oprijbokken, assteunen dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelfs de beschikking over een ruimte waar je overdekt kunt sleutelen. Helaas geen brug. Wie woont er bij mij in de buurt en kan mij het een en ander leren? Wie weet kan ik ook iets voor jou betekenen!
Ik ben benieuwd!
Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn 626. Kan ook niet anders hoor ik jullie denken
Gisteren heb ik de luchtfilter vervangen, de vorige was zwart van onder. Dat leek mij niet helemaal de bedoeling.
Nu ben ik redelijk handig, en ik leer snel en graag. Nu wil ik graag in de toekomst onderhoud aan de auto zelf gaan doen.
Kijk, een luchtfilter vervangen kan iedereen. Ik weet ook waar de oliefilter zit, heb ook zo'n speciaal fietskettingtanggevalletje (weet de naam niet ) om de oliefilter los te halen. Ik heb ook een bougiesleutel. Weet natuurlijk ook waar ze zitten. Olieverversen, bougies vervangen, dat lijkt me niet moeilijk. Maar hoe zit dat met de remmen? Blokjes vervangen, eventueel de schijven en blokken. Of bijvoorbeeld de benzinefilter. Onderdelen zijn via mijn "vaste leverancier" niet echt duur, maar als je dit alles in de garage laat doen, dan schrik je wel even van de rekening.
Wie kan mij dit allemaal leren? Hoeft niet in een avond of weekend. Natuurlijk kan ik een Haynes manual kopen, of een werkplaatshandboek op cd scoren, maar leer het liever in de praktijk, met iemand verstand van zaken die over mijn schouder meekijkt. Het is nu allemaal nog niet nodig, maar over een aantal maanden wil ik daar mee beginnen. Ik heb het nodige gereedschap, 2.5 tons krik, oprijbokken, assteunen dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelfs de beschikking over een ruimte waar je overdekt kunt sleutelen. Helaas geen brug. Wie woont er bij mij in de buurt en kan mij het een en ander leren? Wie weet kan ik ook iets voor jou betekenen!
Ik ben benieuwd!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.
- mazdapower
- beginner
- Posts:13
- Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Tilburg
Re: Zelf aan de slag
Een werkplaatshandboek op cd is ook welkom. Weet iemand hoe ik hier aan kan komen?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.
- roy moti
- Mazda 626 Lord
- Posts:4254
- Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:HYBRIDE CITY
Re: Zelf aan de slag
als je in gelegenheid bent om naar rotterdam
te komen wil ik je het wel leren hoor,stelt niet veel voor
te komen wil ik je het wel leren hoor,stelt niet veel voor
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE
MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE
- mazdapower
- beginner
- Posts:13
- Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Tilburg
Re: Zelf aan de slag
Als jij niet in de hemel komt zouden ze hier zeggen!
Als het nodig is neem ik contact met je op. Ik leer graag, en ik kan mezelf een hoop geld besparen, dus Rotterdam is geen probleem. Mijn eerste baan was in Rotterdam, in de Koniningsveldestraat. Was toen een school voor o.a. anderstalige leerlingen. Geweldige tijd gehad!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Zelf aan de slag
Het is wat je zelf al zegt, een goed werklpaatshandboek is een must.
Verder is het gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
Zo ben ik ook begonnen.
Een beetje 2 rechterhanden is wel een vereiste.
Verder is het gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
Zo ben ik ook begonnen.
Een beetje 2 rechterhanden is wel een vereiste.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- edgo
- Easy driver
- Posts:42
- Joined:Sun Feb 10, 2008 5:25 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Tilburg city
Re: Zelf aan de slag
Hoi, leuk ik woon ook in Tilburg,en ik ben wel geen monteur maar de zaken die je opnoemd, zijn geen probleem. Mocht ik je kunnen helpen dan wil ik je natuurlijk graag helpen!
Grt,Edwin
Grt,Edwin
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5028
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: Zelf aan de slag
Ik woon in Bavel en kan behoorlijk veel intussen op sleutel gebied en wil altijd wel helpen en uitleggen.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Zelf aan de slag
Jij hebt zelfs al een specialiteitCasejunkie wrote:Ik woon in Bavel en kan behoorlijk veel intussen op sleutel gebied en wil altijd wel helpen en uitleggen.
Was een inkoppertje. Sorry, kon het niet laten
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- mazdapower
- beginner
- Posts:13
- Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Tilburg
Re: Zelf aan de slag
Dit komt inderdaad goed! Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker gebruik van maken!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.
- hiking cow
- Ervaren Racer
- Posts:542
- Joined:Tue Jun 07, 2005 4:02 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:sweetlake
Re: Zelf aan de slag
inderdaad een goed idee en doe ik ook altijd, al had ik beter m'n remmen links laten liggen toen ik er nog niet genoeg vanaf wist.Verder is het gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
Verder heb ik m'n oliefilter ook eens zelf (zonder brug en met pannetjes die onder de auto paste) gedaan. Dat werd een zooitje en bleek achteraf niet eens veel goedkoper dan dat ze het bij de kwakfit voor me deden.
Hiking cow,
Terrano II 2.4
626 GV 2.0i '93 rip
626 GV 2.0i '94 rijdt waarschijnlijk de komende 25 jaar nog ergens in een bananenlandje rond...
Terrano II 2.4
626 GV 2.0i '93 rip
626 GV 2.0i '94 rijdt waarschijnlijk de komende 25 jaar nog ergens in een bananenlandje rond...
- kuiper
- Ervaren Racer
- Posts:540
- Joined:Sun Dec 02, 2007 8:48 pm
- Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
- Location:oudenbosch
Re: Zelf aan de slag
zo te zien genoeg leraren voor een sleuteldag nu nog een lokatie
hint hint
gegroet uit maassluis
hint hint
gegroet uit maassluis
xedos 9 2,0 24v v6 00
mx3 1,8 24v v6 97
626 2.0i 8v glx coup 90bhp 92 kl 6nsold
626 2,0 16v gt wagon 91 kl 1h sold
mx5 1,8 136 bhp 96 kl 8msold
626 2,0 12v glx coup 109 bhp sold
mx3 1,8 24v v6 97
626 2.0i 8v glx coup 90bhp 92 kl 6nsold
626 2,0 16v gt wagon 91 kl 1h sold
mx5 1,8 136 bhp 96 kl 8msold
626 2,0 12v glx coup 109 bhp sold
- bas_plezant
- Junior Racer
- Posts:121
- Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:sneek
Re: Zelf aan de slag
Hey Mazdapower!
Ik ben zelf ook leergierig en wil het liefst ook al het (simpel) onderhoud zelf doen.
Volgens mij is uiteindelijk alles best zelf te doen, je moet het alleen gewoon een keer doen.
Ik heb m'n remblokjes ook zelf vervangen en dat viel me toch wel een beetje tegen, maar als je zoiets doet moet je er gewoon de tijd voor nemen en genoeg gegeten hebben vantevoren (anders wordt deze jongen sjagrijnig en lukt niks meer)
Als je je wiel eraf haalt en gewoon goed kijkt hoe het allemaal vast zit dan wijst het zichzelf eigenlijk wel.
Je zal eerst de remtang los moeten halen, zodat je bij de remblokjes kan.
Als je die vervolgens vervangen hebt moet je er wel om denken de remcilinder weer in te knijpen anders past de remtang er niet meer in.
Een paar keer pompen met de rem en als het goed is voorkom je dan weer een hoop ongelukken
Gegroet ût Frylân!
Ik ben zelf ook leergierig en wil het liefst ook al het (simpel) onderhoud zelf doen.
Volgens mij is uiteindelijk alles best zelf te doen, je moet het alleen gewoon een keer doen.
Ik heb m'n remblokjes ook zelf vervangen en dat viel me toch wel een beetje tegen, maar als je zoiets doet moet je er gewoon de tijd voor nemen en genoeg gegeten hebben vantevoren (anders wordt deze jongen sjagrijnig en lukt niks meer)
Als je je wiel eraf haalt en gewoon goed kijkt hoe het allemaal vast zit dan wijst het zichzelf eigenlijk wel.
Je zal eerst de remtang los moeten halen, zodat je bij de remblokjes kan.
Als je die vervolgens vervangen hebt moet je er wel om denken de remcilinder weer in te knijpen anders past de remtang er niet meer in.
Een paar keer pompen met de rem en als het goed is voorkom je dan weer een hoop ongelukken
Gegroet ût Frylân!
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!
mazda 626 GE 2.0 16v sedan
mazda 626 GE 2.0 16v sedan
- mazdapower
- beginner
- Posts:13
- Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Tilburg
Re: Zelf aan de slag
Bedankt voor je antwoord! Ik leef met je mee m.b.t. het worden van niet eten! Goed eten is belangrijk, maar dat is dan ook wel aan mij te zien, ik kom niets tekort......
Toffe strepen trouwens op je auto!
Toffe strepen trouwens op je auto!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.
- bas_plezant
- Junior Racer
- Posts:121
- Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:sneek
Re: Zelf aan de slag
"Je moet goed eten jongen!" zei m'n oma zaliger altijdmazdapower wrote:Bedankt voor je antwoord! Ik leef met je mee m.b.t. het worden van niet eten! Goed eten is belangrijk, maar dat is dan ook wel aan mij te zien, ik kom niets tekort......
Thanx!mazdapower wrote:Toffe strepen trouwens op je auto!
kostte enige moeite en verwensingen die bovengenoemde oma niet zou moeten horen
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!
mazda 626 GE 2.0 16v sedan
mazda 626 GE 2.0 16v sedan