Post
by general.failure » Sat Aug 21, 2010 12:45 pm
Beetje late reactie, maar als je het al opgelost hebt, staat het hier in elk geval ter referentie:
Als je koltec verdamper bevriest, is dat waarschijnlijk een gevolg van een dichtgeslibde binnenradiator. Krijg je je auto binnen in de winter bijna niet warm?
Ongeveer in het midden van je schutbord achter de dynamo/oliefilter gaan 2 buisjes naar binnen. dat is het warme water voor je binnen-radiator. Als die binnenradiator verstopt is, is er geen doorstroming meer. Dit binnenwatercircuit wordt door het koltec systeem als 'verwarmingswater' gebruikt om de kou die ontstaat bij expansie van de LPG af te voeren. De binnenverwarmingsleiding is slechts een aftakking van de hoofdstroom, en niet essentieel voor een motor op benzine. Maar als het water niet stroomt, wordt het steeds kouder door de verdamper en kan die zijn kou niet meer kwijt.
Snelle oplossing:
neem een stukje 15mm buis (10 cm of zo) en haal beide slangen los van het schutbord. Verbind ze door met het buisje. (beetje voorzichtig, de buisjes uit het schutbord zijn maar van kunststof...)
Een paar slangenklemmen erop en rijden maar. Je hebt nu geen binnenverwarming meer, maar als je verdamper niet meer bevriest heb je hier je probleem gelokaliseerd.
Echte oplossingen:
Een nieuwe/sloop binnenradiator. Dan moet je hallve dashbord los, dus...
Ik heb bij de autohandel vrij agressieve sludge remover (wynn's cooling system flush) gehaald, en bij de bouwmarkt een paar aquariumslanten en een simpel boormachine-pompje. Ik wilde niet dat dit spul onnodig in de buurt van de motor komt. Het is nogal agressief voor pakkingen.
met die slangen, een emmer, een trechter en het pompje heb ik de sludge remover een uuurtje laten rondpopmen, waarna het probleem nu al 2 jaar verholpen is.
Succes ermee.
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)