Accu steeds leeg

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Sun Nov 15, 2009 6:33 pm

Crowbar wrote:was je vorige (dus die je nu net vervangen hebt) nou een lood-, of een calcium accu?
en je gasverdamper bevriest? wanneer? (ik kan die van mij niet vastpakken zo heet als ie wordt, da's het andere uiterste, ben bang dat mijn gas daardoor te ijl wordt)
De vorige was een lead-calcium, die daarvoor een lead-acid en die er nu in zit een calcium-calcium.
Het verschil tussen calcium-calcium en lood-calcium weet ik echter niet.

De verdamper wil wel eens bevriezen met starten.
Ik heb de oude koltec installatie, deze slaat aan zodra de dynamo spanning op wekt, erg vroeg dus.
Als de motor ff loopt kan ik de verdamper ook niet meer vast houden. Wat ook niet zo vreemd is.

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Accu steeds leeg

Post by general.failure » Sat Aug 21, 2010 12:45 pm

Beetje late reactie, maar als je het al opgelost hebt, staat het hier in elk geval ter referentie:

Als je koltec verdamper bevriest, is dat waarschijnlijk een gevolg van een dichtgeslibde binnenradiator. Krijg je je auto binnen in de winter bijna niet warm?
Ongeveer in het midden van je schutbord achter de dynamo/oliefilter gaan 2 buisjes naar binnen. dat is het warme water voor je binnen-radiator. Als die binnenradiator verstopt is, is er geen doorstroming meer. Dit binnenwatercircuit wordt door het koltec systeem als 'verwarmingswater' gebruikt om de kou die ontstaat bij expansie van de LPG af te voeren. De binnenverwarmingsleiding is slechts een aftakking van de hoofdstroom, en niet essentieel voor een motor op benzine. Maar als het water niet stroomt, wordt het steeds kouder door de verdamper en kan die zijn kou niet meer kwijt.

Snelle oplossing:
neem een stukje 15mm buis (10 cm of zo) en haal beide slangen los van het schutbord. Verbind ze door met het buisje. (beetje voorzichtig, de buisjes uit het schutbord zijn maar van kunststof...)
Een paar slangenklemmen erop en rijden maar. Je hebt nu geen binnenverwarming meer, maar als je verdamper niet meer bevriest heb je hier je probleem gelokaliseerd.

Echte oplossingen:
Een nieuwe/sloop binnenradiator. Dan moet je hallve dashbord los, dus...
Ik heb bij de autohandel vrij agressieve sludge remover (wynn's cooling system flush) gehaald, en bij de bouwmarkt een paar aquariumslanten en een simpel boormachine-pompje. Ik wilde niet dat dit spul onnodig in de buurt van de motor komt. Het is nogal agressief voor pakkingen.
met die slangen, een emmer, een trechter en het pompje heb ik de sludge remover een uuurtje laten rondpopmen, waarna het probleem nu al 2 jaar verholpen is.

Succes ermee.
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Sat Aug 21, 2010 1:37 pm

Het bevriezen heeft in dit geval niks te maken gehad met de koel leidingen.
Het bevriezen komt omdat de gas installatie ingeschakeld wordt zodra de dynamo spanning op wekt.
Dit is dus al ruim voordat de motor eenigszins warmte produceert.

Ps. De verwarming in de wagen wordt warmer als dat ik hebben kan ;)

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Accu steeds leeg

Post by general.failure » Sat Aug 21, 2010 4:56 pm

Daar heb ik nog geen last van gehad. Heb je het probleem intussen opgelost?
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Sat Aug 21, 2010 5:51 pm

Opgelost, nee niet echt.
Als het goed koud is start ik gewoon op benzine, en schakel ik na +/- 1min over naar gas.

Er zijn verschillende soorten installaties. De meeste schakelen pas in als de koelvloeistof boven een bepaalde temperatuur zit. Mijn installatie is echter ouder dan de modellen die dit hebben, en schakelt dus meteen in zodra de dynamo spanning op wekt. Op zich niet verkeerd, echter is de verdamper in het begin nog niet op temperatuur, waardoor het soms wel eens fout kan gaan.

Post Reply