Accu steeds leeg

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Accu steeds leeg

Post by AcE » Wed Nov 11, 2009 6:56 pm

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier, maar val meteen met de deur in huis.

Ik had verschillende probleempjes met mijn 626, maar heb dankzij tips van hier er toch de nodige op weten te lossen.
Zoals:
Kleppen tikken <== half litertje ATF olie en daarna olie en filter vervangen, tikken weg.
Hoog stationair toerental <== Sensor meteen na luchtfilterhuis goed schoon gemaakt met ECS, hierna netjes 800 rrm stationair.

Nu heb ik echter nog 2 probleempjes.
De eerste heb ik dit topic dus ook voor gestart.
Mijn accu is steeds keer op keer leeg.
Nu heb ik dus al een nieuwe gehaald (vorige was nog uit 95) echter is het probleem nog steeds niet over.

Wat ik zelf al getest heb:
De laadspanning, deze is netjes 14,5V wat dus goed zou moeten zijn.
De diodebrug in de dynamo is ook goed, het signaal wat uit de dynamo komt heb ik bekeken op een oscilloscoop, en dit beeld kan alleen maar bij een goede gelijkrichting.
Het is ook geen lekstroom, aangezien als de auto uit staat er een stroompje van max 16mA gaat lopen, na dit zou de accu makkelijk 150 dagen vol moeten kunnen houden.
Als ik een lang stuk (150KM) rijd, en daarna weer wil starten gaat dit erg moeizaam,net alsof de accu haast leeg is. Verder geeft de indicator op de accu aan dat deze geladen moet worden.

Ik weet dus niet meer wat dit zou kunnen zijn, vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Dan nog een 2e vraag maar ff snel tussendoor, misschien dat iemand die dit leest daar toevallig een antwoord op weet.
Eenige tijd geleden heb ik mijn remtangen achter vervangen omdat ze beiden ram vast zaten. Sindsdien remt de wagen achter haast niks, en ook op de handrem remt ie zeer weinig.
Met het vervangen van de tangen heb ik er ook meteen nieuwe blokken op gezet, en het complete remsysteem voorzien van nieuwe vloeistof en ontlucht.
Het lijkt alsof er teweinig druk op komt, aangezien de blokken wel naar de schijf gedrukt worden en na remmen weer vrij komen.

Groetjes Christ

User avatar
Ed
Ervaren Racer
Posts:740
Joined:Sun Oct 27, 2002 11:13 pm

Re: Accu steeds leeg

Post by Ed » Wed Nov 11, 2009 11:22 pm

1: Voor de laderij zou ik naar de koolborstels kijken, als het contact oppervlak te klein wordt door bv een afgebroken koolborstel heb je nog wel contact (Volts) maar niet meer genoeg ampere''s.

2: Als je achterem het wel goed doet op de handrem moet je toch nog een keer ontluchten.

ED

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Thu Nov 12, 2009 7:23 am

Ed wrote:1: Voor de laderij zou ik naar de koolborstels kijken, als het contact oppervlak te klein wordt door bv een afgebroken koolborstel heb je nog wel contact (Volts) maar niet meer genoeg ampere''s.

2: Als je achterem het wel goed doet op de handrem moet je toch nog een keer ontluchten.

ED
De spanning bepaalt hoeveel stroom er loopt, samen met de weerstand.
Zouden de koolborstels slecht zijn, dan zit daar dus een weerstand in, dan zou de spanning over de accu moeten zakken.
Een dynamo levert namelijk geen stroom maar spanning.
De stroom is een gevolg van de spanning.
Puur electrotechnisch gezien zou het niet door de koolborstels kunnen komen, aangezien de spanning in zou moeten gaan zakken als de borstels slecht zijn, en dat gebeurt juist niet.

En de achterrem doet het ook slecht op de handrem

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Accu steeds leeg

Post by Crowbar » Thu Nov 12, 2009 3:58 pm

wáár meet je die spanning? als je het wel op je accuklemmen meet, maar (even als dom voorbeeld) die los of met corrosie ertussen op je accupolen zitten, wordt die spanning niet omgezet in laadstroom.. maar dit kan ook op je dynamo het geval zijn, of overal daartussen

je achterremmen moet je waarschijnlijk inremmen: hydraulisch geef je achter nooit genoeg druk: achter remt maar 15 tot 20% van het geheel op remvloeistofdruk tegen voor dus 80 à 85%, om goed in te remmen even een paar keer de straat uitrijden met de handrem erop, max 500 meter bij max 50 km/uur (en niet met ijskoude motor, want dat vindt dìe weer niet leuk) kijk daarna ook even via het slijtpatroon van je schijven of de blokken wel overal aangrijpen: nieuwe blokken op oude schijven wil wel eens scheef lopen omdat schijven nooit helemaal vlak slijten en nieuwe blokken wel helemaal vlak zijn
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Thu Nov 12, 2009 5:09 pm

Ik meet de spanning op de accu polen.
Dus op de uitstekende loden stukken, niet op de klemmen.

Dat de schijven scheef gesleten zijn zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn ja. Keer na gaan meten maar, bedankt voor de tip.

Andre Premacy
beginner
Posts:11
Joined:Thu Dec 25, 2008 9:47 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)

Re: Accu steeds leeg

Post by Andre Premacy » Thu Nov 12, 2009 8:29 pm

Maarals de laadspanning 14.5 volt is , wat is dan je laadstroom (ampere) als deze
niet genoeg is zal de accu niet bijladen .
Controleer ook eens de verbindingen tussen deze componenten zoals bv
de startmotor , als de weerstand te hoog is bij deze zal tijdens het starten
de startmotor langzaam rond gaan .

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Thu Nov 12, 2009 11:56 pm

Andre Premacy wrote:Maarals de laadspanning 14.5 volt is , wat is dan je laadstroom (ampere) als deze
niet genoeg is zal de accu niet bijladen .
Controleer ook eens de verbindingen tussen deze componenten zoals bv
de startmotor , als de weerstand te hoog is bij deze zal tijdens het starten
de startmotor langzaam rond gaan .
De stroom kan enkel te laag zijn door een te hoge weerstand.
Als de accu meer stroom wil dan de dynamo kan leveren zal de spanning juist lager worden. De wet van ohm bepaalt dat.
U=I*R. Je kan niet iets laden met de juiste spanning en een te lage stroom. De spanning zal altijd inzakken als iets meer stroom wil dan er geleverd kan worden.
Voorbeeld:
Accu leeg: weerstand is intern (in de accu) 3,5Ohm
U=I*R ==> I= U/R=14,5/3,5=4,14A
Stel nu dat mijn dynamo max 3A kan leveren, dan volgt:
U=I*R=3*3,5=10,5V De weerstand van de accu verandert namelijk niet, deze wordt bepaalt door de capaciteit die er nog in de accu zit, en de staat van de cellen (vloeistof en platen).
Conclusie is dus dat als de dynamo minder kan leveren als de accu nodig heeft, dat de spanning zakt.
Naar mate de accu voller raakt, zal de weerstand ook hoger worden, waardoor de stroom minder wordt bij dezelfde spanning.

Ik ga er ondertussen eigenlijk meer van uit dat de accu gewoon kapot is.
Deze heeft nu 48 uur aan een snellader gehangen welke hem constant met 4A lade, echter is de accu nu na het laden nog steeds niet vol, dus moet de accu wel defect zijn. Zaterdag deze eens vervangen, kijken wat er dan gebeurt.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Accu steeds leeg

Post by Crowbar » Fri Nov 13, 2009 10:26 am

nu weet je inderdaad zeker dat ie kapot is: als je een accu op wilt knappen moet je hem lang aan een druppellader (dus langzaamlader) en niet aan een snellader met 4a hangen..
nu heb je je platen krom getrokken, als dat niet al zo was..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Fri Nov 13, 2009 1:05 pm

Ik wou de accu ook niet opknappen.
De accu is net 2 maanden oud, dus zou nog gewoon goed moeten zijn.
De accu was leeg, en ik moest gisteravond rijden, dus er moest stroom genoeg in zitten om te kunnen starten.
Dus dan maar de lader er in.

De lader is trouwens zon vol automatisch ding wat de accu ook doet cyclen (laden/ontladen) om zo mogelijk de accu wat beter te krijgen. Echter heeft ie zijn eerste laad cycle niet eens af kunnen krijgen, wat bij nicad en nimh accu's normaal betekent dat ze slecht zijn. Echter weet ik dat niet precies bij een loodaccu...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Accu steeds leeg

Post by Crowbar » Fri Nov 13, 2009 2:02 pm

AcE wrote:Ik wou de accu ook niet opknappen.
De accu is net 2 maanden oud, dus zou nog gewoon goed moeten zijn.
De accu was leeg, en ik moest gisteravond rijden, dus er moest stroom genoeg in zitten om te kunnen starten.
Dus dan maar de lader er in.

De lader is trouwens zon vol automatisch ding wat de accu ook doet cyclen (laden/ontladen) om zo mogelijk de accu wat beter te krijgen. Echter heeft ie zijn eerste laad cycle niet eens af kunnen krijgen, wat bij nicad en nimh accu's normaal betekent dat ze slecht zijn. Echter weet ik dat niet precies bij een loodaccu...
als je dat cyclen (ontladen) bij een loodaccu doet of hebt gedaan beschadig je hem definitief.. loodaccu's zijn niet zo bestand tegen diepontlading.. alls je hem daarna met 4A gaat volpompen krijgt ie meteen nog een knauw (dan meot het des te langzamer
ik hoop dat je deze functie niet gebruikt (hebt) op een loodaccu..

wat is je gemiddelde rijprofiel (korte stukken binnendoor/snelweg, en was dit niet al zo'n calcium/calcium-accu?
die schijnen "ouderwetse laadsystemen" niet vol te kunnen pompen als er meestal maar kleine stukjes worden gereden
daar moet je òf elke dag 30 km snelweg mee rijden òf een iets hogere boordspanning van een boordnet wat hier op berekend is.. (Mercedes en BMW, die hun auto's tegenwoordig standaard met zo'n calciumaccu uitrusten)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Fri Nov 13, 2009 3:11 pm

Deze lader heeft juist een programma om maintenance free sealed lead-acid battery te cyclen.
Hierdoor zou de capaciteit juist maximaal blijven.
Hij doet hem dus tot een bepaald punt ontladen en dan weer laden.
Dit is speciaal berekend voor dit soort accu's dus ik ben er niet bang voor dat de lader hem gesloopt heeft.
Verder ging de laadstroom automatisch aan de hand van de ingestelde capaciteit (60Ah)

Mijn rijprofiel... Per week: 2x 70km 8x 5km 1x140km en ook in die volgorde. En die van 70 en 140 zijn dan voornamelijk snelweg.
En voor zo ver ik weet is het een onderhoudsvrije loodaccu, sealed lead acid battery.
Dit zou de accu zijn die er volgens partsbase (of hoe heet die site ook al weer) in zou moeten.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Sat Nov 14, 2009 2:46 pm

Vandaag dus bij de winkel langsgeweest.
Hier kreeg ik een nieuwe accu mee.
Echter is het nu een calcium-calcium accu.
Dit zou volgens de verkoper geen verschil maken, echter voor zo ver ik begrepen heb wel (andere laadspanning nodig (16V))

Deze calcium-calcium accu is momenteel volgens partsbase wel de vervanger voor mijn wagen, verder konden ze ook geen loodaccu's voor mijn wagen meer leveren...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Accu steeds leeg

Post by Crowbar » Sat Nov 14, 2009 10:31 pm

nee, die loodaccu's gaan er meer en meer uit, zelfs bouwmarkten verkopen al(leen nog maar) calcium-calcium accu's.
wat ik gelezen heb op AMT.nl is dat als je maar genoeg lange stukken rijdt, je een calcium-calcium accu nog wel oplaadt ander voordeel, hij kàn ook beter tegen dieper ontladen.
die 8x5km zijn natuurlijk k*t hè? meer voor je motor dan je accu maar met die andere 280 km moet je je accu toch wel weer volpompen?
60Ah? volgens partsbase ja, (en ik kom ze nog wel hoger tegen op partsbase-imitatoren) in het oorspronkelijke boekje van mijn GW staat 54Ah..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Accu steeds leeg

Post by AcE » Sun Nov 15, 2009 1:31 am

Die korte stukjes zijn inderdaad *censuur* ja, maar dat gaat al 2,5 jaar goed zo, verder zal het wel moeten.
Het scheelt waarschijnlijk ook wel iets dat er een paar goed lange stukken bij zitten.
En na die 140km en dan 2x 70km kon ik net 1 keer starten met de oude accu, dus vol kwam die zeker niet. Als ie na die 1 keer starten af sloeg (gas verdamper wil zo nu en dan wel eens bevriezen), of ik ff moest stoppen (tanken bijv) kreeg ik hem niet meer gestart. Dit ging voorheen met de loodaccu wel altijd goed.
Ik ben benieuwd hoe het met deze gaat. Anders toch maar ergens een loodaccu zien te vinden. Aangezien het (voor zo ver ik weet) echt niet in de auto kan zitten.

En in mijn boekje staat ook een 54Ah, echter heb je die niet met calcium-calcium voor zo ver ik weet, dan is het 50 of 60, en de 50 paste niet fatsoenlijk in de wagen, en de 60 is precies dezelfde maat als de oude loodaccu.



Welke spanning kan de electronica in de wagen eigenlijk maximaal hebben?
Afhankelijk hiervan kan ik misschien de laadspanning iets verhogen, zodat de calcium accu wel vol kan komen.

De laadspanning is nu 14,5V, maar een calcium-calcium accu heeft liever wat meer (14,8 voor zo ver ik kan vinden).

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Accu steeds leeg

Post by Crowbar » Sun Nov 15, 2009 5:51 pm

was je vorige (dus die je nu net vervangen hebt) nou een lood-, of een calcium accu?
en je gasverdamper bevriest? wanneer? (ik kan die van mij niet vastpakken zo heet als ie wordt, da's het andere uiterste, ben bang dat mijn gas daardoor te ijl wordt)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply