Roest!

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp
Roest!

Post by frank626 » Sun Jan 31, 2010 3:26 pm

Mijn 626 GE heeft al enige tijd te kampen met roest bij de achterste wielkast aan de linker kant, ik heb dit vorig jaar april proberen te behandelen (opschuren, in de primer, spuiten en daarna een laagje blanke lak) maar dit is helaas mislukt.

Om de zoveel tijd werk (stip) ik het weer even bij een een klijn penseeltje

Nu met het winterweer/zout is dit funest voor de wielkast en begint het weer te roesten (je ziet nu zelfs de blankelak!

Maar nu is mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste op (laten)lossen?
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp

Re: Roest!

Post by frank626 » Sun Jan 31, 2010 3:28 pm

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q86ES3S3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp

Re: Roest!

Post by frank626 » Sun Jan 31, 2010 3:31 pm

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q6VVX7MQ.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6R4ITTN4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZJUGZTUM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZJUGZTUM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
Herwin
Racer
Posts:449
Joined:Sun Dec 24, 2006 2:09 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Warffum

Re: Roest!

Post by Herwin » Sun Jan 31, 2010 4:58 pm

dit is een echte GE kwaal.
het is haast altijd de linkerkant terwijl de rechterkant er nog keurig uit ziet

ik heb het met mij eerste GE gehad en de huidige heeft het ook
bij mijn eerste heb ik het rotte deel eruit geflext en een nieuw stukje plaat gelast
daarna alles geschuurd en gespoten, een jaar later zag het er nog steeds keurig uit

je moet het volledige roest eruit slijpen en nieuw plaat materiaal erop lassen
anders blijft het terug komen
Auto's:

Nu -> 1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
Nu -> 1996 Mazda Xedos 6 2.0i v6
Gehad:
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1992 Mazda Mx-6 2.5i
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1997 Mazda 626 1.8i 16v
1995 Mazda 626 1.8i 16v LPG

Steve
Banned
Posts:204
Joined:Tue Dec 23, 2008 12:07 am
Type 626:Geen

Re: Roest!

Post by Steve » Sun Jan 31, 2010 10:38 pm

Krek! That's the only way...

User avatar
chivas
Chauffeur
Posts:71
Joined:Sat May 09, 2009 8:47 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Roest!

Post by chivas » Mon Feb 01, 2010 12:55 pm

Een nieuw stuk erin laten lassen is het beste en het liefst een stuk van een goede sloopauto eruit slijpen. Ik ken iemand die het door een fowca erkend schadeherstelbedrijf had laten maken. Ze gebruikten toen gewoon een imitatie stuk, maar de roest kwam na ongeveer een jaar telkens terug. Na twee keer opnieuw gelast te hebben onder garantie zei hij niks meer te kunnen garanderen. Maar om het te laten maken door een bedrijf gaat het wel heel wat kosten!

Een goedkopere oplossing en wat je eerst kunt proberen is roestvreter. Heb er zelf goede ervaringen mee. Je schuurt eerst de roest zoveel mogelijk weg. Daarna smeer je de roestvreter erop. (Is te verkrijgen bij bijv brezan en op de verpakking staat hoe je te werk moet gaan enz.) Als je wilt kun je daarna de oppervlakte glad maken met wat plamuur. Daarna goed in de primer, autolak en blanke lak. Als het droog is de binnenkant/wielkast met tectiel inspuiten.
Tussen de stappen wel goed opschuren, vooral na de roestvreter. Anders willen de volgende stappen niet goed hechten.
Om het spuitwerk 1 geheel te laten lijken met je auto kun je wat polijstmiddel gebruiken, het liefst met een polijstmachine. Zo zie je er bijna niks meer van.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Roest!

Post by mad man » Mon Feb 01, 2010 4:33 pm

Zo te zien is deze roest al zo ver dat die aan het door roesten is dus dan is er nog maar 1 goede oplossing en dat is een nieuw stuk in lassen :shock:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp

Re: Roest!

Post by frank626 » Mon Feb 01, 2010 5:28 pm

Badankt voor de tips!
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
Mariska
beginner
Posts:20
Joined:Thu Jan 21, 2010 10:22 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Nijmegen

Re: Roest!

Post by Mariska » Mon Feb 08, 2010 3:23 pm

Heeft iemand met hetzelfde probleem dit door een schadebedrijf laten repareren? Mijn 626 is intussen ook ten prooi gevallen aan deze kwaal en ik wil het laten repareren. :( Zo ja, wat heeft de reparatie gekost?
Image
'Groentje'

User avatar
chivas
Chauffeur
Posts:71
Joined:Sat May 09, 2009 8:47 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Roest!

Post by chivas » Tue Feb 09, 2010 10:30 pm

Ik heb het een keer laten maken bij een "focwa" erkend schadeherstel bedrijf. Ik heb toen 350 euro moeten betalen zonder bon (vriendenprijsje). Dit was dus met een nieuw stuk erin lassen en spuiten.

User avatar
Mariska
beginner
Posts:20
Joined:Thu Jan 21, 2010 10:22 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Nijmegen

Re: Roest!

Post by Mariska » Wed Feb 10, 2010 8:37 am

Goh, dat is wel een stuk goedkoper dan een vriend van mij als prijsopgave kreeg voor zo'n reparatie. Bij hem zou het tussen de 600 en 700 euro gaan kosten. :shock: Maar het zal per situatie wel anders zijn, denk ik. Maar het kan duidelijk geen kwaad om bij meerdere bedrijven te shoppen.
Image
'Groentje'

User avatar
chivas
Chauffeur
Posts:71
Joined:Sat May 09, 2009 8:47 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Roest!

Post by chivas » Thu Feb 11, 2010 6:32 pm

Ik zou zeker even wat rondbellen, want 700 euro is aan de dure kant en het bijna niet waard. Meestal zijn de bedrijven die in gebieden gelegen zijn met meerdere concurenten goedkoper. Een voorbeeld is Forepark in Leidschendam.

Philippos
Chauffeur
Posts:98
Joined:Fri Oct 02, 2009 3:26 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Enkhuizen

Re: Roest!

Post by Philippos » Mon Feb 15, 2010 3:13 pm

is een beetje rondbellen in België en Duitsland ook een idee? wellicht dat vakmannen net over de grens iets goedkoper zijn? En FOCWA bedrijven zullen altijd duurder zijn. Ga ook eens langs de Turk, als hij het niet zelf kan, heeft hij altijd een kennis/neef/oom die dat wel kan voor een leuk prijsje.

of een keer tijdens je vakantie laten doen in zuid europa.... Mijn vader bracht zijn oude volvo s40 naar een spuiterij in Athene toen hij op vakantie was in Griekenland, voor 150euro de gehele voorkant + motorkap + putjes op de kofferdeksel weggewerkt en netjes overgespoten. 4 jaar daarna nog geen enkel spatje roest te zien...
Once you go Jap, you never go back...

Mazda 626 GF '98, 2.0GLX, LPG G3, Automaat (340.000+ km)
Peugeot 205 '93, 1.8D Ace (390.000+ km)

Post Reply