katalysator stuk

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp
katalysator stuk

Post by frank626 » Sat May 08, 2010 2:32 pm

Ha mensen ik heb ff een vraag, ik denk dat mijn katalysator aan gort is want als hij warm is en de motor draait stationair (voor het stoplicht e.d.) dan ratelt en rammelt hij als een gek! dit klinkt niet echt gezond.

Mijn vraag is of ik hiermee door kan rijden zonder de schade erger te maken, of moet ik dit binnenkort toch maar laten vervangen? (heb het nu een week of vier)

En dan heb ik nog een probleem, als ik door de bochten ga hoor ik de homokoneten 'tikken' zowel links als recht, kan ik hier ook gewoon mee blijven rijden zonder dat ik de auto mollesteer? (dit heb ik overigens als vanaf maart ongeveer, dus zijn al twee maandjes verder)

Het is nu een beetje een rammelbak :-D maar ben er nog zeer blij mee! blijf er voorlopig nog wel ff in om toeren.
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: katalysator stuk

Post by Crowbar » Sat May 08, 2010 9:50 pm

sja wie zegt dat het je kat is? het kan ook een demper zijn die zo rammelt? als het de kat is rammlet ie vanzelf helemaal stuk en moet je hem wel vervangen want dan werkt ie ook niet meer..

je homokineten kunnen nog wel even als je er rekening mee houdt dat je je bochten rustig neemt en vooral niet vol gas haaks de hoek om wilt knallen vanuit stilstand: hierbij kan het anders voorkomen dat je ineens stilstaat omdat je kogels in stukjes liggen, wat ook kan als je lomp met je koppeling bent bij het rechtuit "sportief" wegrijden..
voor het comfort (lekker stil) en voor de zekerheid zet je er 2 nieuwe onder..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: katalysator stuk

Post by mad man » Sun May 09, 2010 12:19 am

Als het de kat is heb je wel een apk probleem, en wat het ook kan zijn is het hittescheeld die wil ook wel eens gaan door roesten en dan gaan rammelen en als je die er dan onder van trek is het gerammel ook over
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: katalysator stuk

Post by Casejunkie » Mon May 10, 2010 9:10 am

Heb je al goed geluisterd buiten de auto als deze warm is? Waar komt het geluid dan precies vandaan? Laat eventueel iemand even wat gas geven om het geluid precies te localiseren.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
frank626
Junior Racer
Posts:118
Joined:Mon Nov 05, 2007 3:47 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Dronryp

Re: katalysator stuk

Post by frank626 » Mon May 10, 2010 4:30 pm

Bedankt voor de reacties!

@Casejunkie

het geluid komt als de motor warm is ter hoogte van de voorportieren en dan op de uitlaat. Als er gas gegeven wordt hoor je niks, maar alleen als die weer stationair loopt hoor ik een rattelend geluid.
03-02-2011 t/m Heden: Mazda6 1.8 Touring Sedan '03, met OEM Mazda(6) accessoires:>>> 18inch Mazda RX-8 Standaard velgen en 17inch Preveza velgen (winterset), Sportgrille, Uitlaatsierstuk en Zwart gemaskeerde achterlichtunits

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: katalysator stuk

Post by Crowbar » Mon May 10, 2010 7:36 pm

mad man wrote:Als het de kat is heb je wel een apk probleem, en wat het ook kan zijn is het hittescheeld die wil ook wel eens gaan door roesten en dan gaan rammelen en als je die er dan onder van trek is het gerammel ook over
of er een grote slangklem omheen legt ofzo.. inderdaad, een blikkerige rammel is eerder een hitteschild!
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: katalysator stuk

Post by bas_plezant » Wed May 12, 2010 1:11 pm

Verhaal komt me wel bekend voor. Ik had ook een rammelend geluid een tijd geleden en dat waren twee ringen van de voorpijp die losgeraakt waren. FF de flex erop en klaar was het weer.
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: katalysator stuk

Post by general.failure » Fri Aug 27, 2010 11:53 am

katalisators zijn normaal best duur, maar hier hebben ze universele, 89 euri ex verzendkosten: http://www.UNI-FIT.de/Artikel_E+334.html
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

Post Reply