'95 626 1.8 advies

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Herwin
Racer
Posts:449
Joined:Sun Dec 24, 2006 2:09 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Warffum
Re: '95 626 1.8 advies

Post by Herwin » Thu Sep 02, 2010 5:42 pm

traantje wrote:homokineet ook in de gaten houden algemeen mazda probleem
die had ik al genoemd hoor :-D
Auto's:

Nu -> 1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
Nu -> 1996 Mazda Xedos 6 2.0i v6
Gehad:
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1992 Mazda Mx-6 2.5i
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1997 Mazda 626 1.8i 16v
1995 Mazda 626 1.8i 16v LPG

fransdemers
Chauffeur
Posts:57
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by fransdemers » Thu Sep 02, 2010 7:22 pm

Maar hoe constateert een gewone leek een defecte ashoes?
hold it !! :mecker:

dan ken je de frans niet hé... ik rijdt nl. in het dagelijks leven met een Jeep...

Dat betekent, wekelijks sleutelen.

en zaterdag heb ik de 626 op bokken gezet en onderaan geïnspecteerd... en de ashoezen zagen er nog nieuw uit.

Heb die trouwens bij mijn grand cherokee al 2 keer vervangen...

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Casejunkie » Thu Sep 02, 2010 7:23 pm

Ik heb jou ook geen gewone leek genoemd he? :-D
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: '95 626 1.8 advies

Post by mad man » Fri Sep 03, 2010 1:30 am

Mag ik er ff de aandacht op vestiggen dat alle merken ashoes problemen kennen :?

En als je veel file parkeer heb je daar meer kans op dan als je veel vaker parkeer in een garage :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Crowbar » Fri Sep 03, 2010 8:16 am

Casejunkie wrote:
Crowbar wrote:vrij simpel, je ziet bij het wassen een vetspoor in je velg of spatbord..
en echte leken, ja, die moeten zorgen dat ze geen leek meer zijn, of stoppen met autorijden (nou maak ik ècht vrienden :-D )
Vetsporen zie je niet goed met gewone stalen velgen :wink:
Als je weet waar je op moet letten zie je het wèl.. en wie dit gelezen heeft ziet het dus.. en weet wat het betekent..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Crowbar » Fri Sep 03, 2010 8:27 am

mad man wrote:En als je veel file parkeer heb je daar meer kans op dan als je veel vaker parkeer in een garage :roll:
wànt? zou de stuuruitslag het hem doen, of het aantal omwentelingen met stuuruitslag (dan is veel stadsverkeer erger..)
hoofdoorzaken imho zijn:
inferieure kwaliteit rubber
ouderdom/uitdroging
vuil/zand ertussen dat schuurt
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

fransdemers
Chauffeur
Posts:57
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by fransdemers » Fri Sep 03, 2010 10:31 am

Ik gok op inferieure kwaliteit van het rubber.

Vorig jaar heb ik de linker ashoes van mijn Grand Cherokee vervangen door een 'universeel' type van 10 euro.

Het heeft welgeteld 5 maanden meegegaan.... en er was opnieuw een scheur in. Nu, bij zo'n jeep ziet dit wel wat meer af dan normaal, want ik ga ook off-road en zo.

Nu heb ik er terug een originele opgezet van chrysler (mopar). Deze kosten meer dan 80 euro. (zijn met bladgoud en diamanten belegd :-D )

Hopelijk gaat deze wat langer mee.... :?

M&M
Racer
Posts:315
Joined:Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by M&M » Mon Sep 06, 2010 1:15 pm

ik denk dat het homoding bij ons ook zijn einde ziet, bij een scherpe bocht hoor je een tokkelend geluid....

Groetjes M&M

fransdemers
Chauffeur
Posts:57
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by fransdemers » Mon Sep 06, 2010 7:23 pm

yup !
als het een kotkotkadeut geluid maakt, dan klinkt dit al niet meer gezond.

In feite was het toch vroeger allemaal veel simpeler hé, toen we enkel achterwielaandrijving hadden.... :-o

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Arie » Mon Sep 06, 2010 9:13 pm

In feite was het toch vroeger allemaal veel simpeler hé, toen we enkel achterwielaandrijving hadden....

Ja,ja.... Remember: onbalans in gedeelde aandrijfassen; super vastzittende toplagers van de kruisstukken; lekkende differentieelkeerringen; steekassen die soms ook met een hamer niet los te krijgen waren..gierend planetair stelsel; speling op het wormwiel/kroonwiel enz.

Maar... we hoefden geen ashoezen te vervangen!

Ik ben het wel met je eens hoor, de de-montage was vaak wel wat eenvoudiger van deze aandrijvingen.
Zelf sleutel ik nog regelmatig aan achterwiel aangedreven auto's bij een maat van mij ( Volvo; MG )
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

fransdemers
Chauffeur
Posts:57
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 advies

Post by fransdemers » Tue Sep 07, 2010 3:24 pm

Weet je wat, ik weet nog iets beters: koop een Jeep ! :lol:

zo heb je zooi vooraan met de differentiëel en de ashoezen
en heb je achteraan zooi met een klassieke achterwielaandrijving... :-D

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Marcel Smeding » Wed Sep 08, 2010 1:40 pm

Crowbar wrote:
traantje wrote:homokineet ook in de gaten houden algemeen mazda probleem
i beg to differ: ik ben nu met mijn derde Mazda bezig, de vorige twee zijn zonder homokineetproblemen naar de 3 ton gegaan, en de huidige staat bijna op 190.000..
zolang je je hoezen in de gaten houdt en dus niet doorrijdt zonder vet/ mèt zand erin, èn je rijdt niet elke dag volgas met je wielen in de stuuruitslag een kruising op (dan belast je ze dwars) is er niks aan de hand.

Ik zou dus haast zeggen bestuurdersprobleem dat wordt afgedaan op de auto, maar dat doe ik niet want dan krijg ik ruzie
Geheel mee eens, heb ook nog nooit problemen gehad met de kineten, wat crow zegt, tijdig de hoezen wisselen en normaal gebruiken, dan zijn ze onverwoestbaar.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: '95 626 1.8 advies

Post by Marcel Smeding » Wed Sep 08, 2010 1:46 pm

Arie wrote:
In feite was het toch vroeger allemaal veel simpeler hé, toen we enkel achterwielaandrijving hadden....

Ja,ja.... Remember: onbalans in gedeelde aandrijfassen; super vastzittende toplagers van de kruisstukken; lekkende differentieelkeerringen; steekassen die soms ook met een hamer niet los te krijgen waren..gierend planetair stelsel; speling op het wormwiel/kroonwiel enz.

We hebben het over mazda hoor, die hebben daar geen last van... :mrgreen:
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply