Diverse probleempjes met mijn 626

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:
Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 1:20 pm

Hallo allemaal, het is alweer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen hier op het forum.
Maar druk aan de arbeid he.

Ik heb een probleem met mijn auto:

De motor blijft hoog in toerental draaien, ook als de motor al warm is.
dan zit hij rond de 1500 a 2000 rpm.

Verder loopt de motor warm, en blaast hij geen warme lucht meer in mijn interieur. (ventilator slaat wel aan)

Heeft iemand van jullie de gouden tip voor mij wat het zou kunnen zijn?

Ik zelf zit te denken aan de Thermostaat wat dicht blijft staan, en dat er hierdoor geen warme lucht in het kanaal voor het interieur kan komen, en hierdoor ook de koudestart actief blijft.

heeft er iemand een foto van de exacte lokatie van de thermostaat?

Ik hoop dat iemand van jullie DE gouden tip heeft voor mij.

Groetjes
Remco
p.s. Als mijn auto gerepareerd is zal ik nog even een update melding doen in mijn voorstel topic, er is ondertussen het 1 en ander veranderd aan mijn auto.
Image

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by Casejunkie » Mon Sep 13, 2010 3:32 pm

Er is wel voldoende koelvloeistof aanwezig?

Als ik het goed heb: volg de bovenste slang van de radiator naar de motor. Het stuk waar de slang op de motor wordt bevestigd zitten een aantal sensoren. Dit is de thermostaatbehuizing.

Let wel op dat je als je je thermostaat eruit haald dat je waarschijnlijk de pakkingen beschadigd tussen de behuizing. Haal een nieuwe (beste oplossing) of vloeibare pakking voordat je hiermee begint.

thermostaat kan je testen door de thermostaat in een pan met water te leggen en deze op te warmen. Als het goed is gaat de thermostaat sowieso bij het koken van het water openstaan. Is dit niet het geval dan moet je een nieuwe kopen (meen iets van max. 30 euro bij een automaterialenzaak) . Gaat deze wel open netjes open dan heb je waarschijnlijk een ander probleem
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 4:59 pm

Koelvloeistof is voldoende aanwezig, dat was het eerste waar ik naar gekeken heb toen ik merkte dat motor een beetje erg warm werd.

ik zit zelf te denken dat als het niet mijn thermostaat is, dat mijn koudestart ( nabij Luchtmassa meter ) misschien wat vuil is, of kapot :?
Ik heb dit probleem namelijk sinds ik de startmotor heb laten vervangen, en daarvoor is de luchttoevoerslang natuurlijk verwijderd om goed bij de startmotor te kunnen..
Image

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by mad man » Mon Sep 13, 2010 6:27 pm

Circuleert de koelvloeistof nog wel voldoende :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 6:40 pm

mad man wrote:Circuleert de koelvloeistof nog wel voldoende :roll:
Dat moet ik nog ff nakijken, jij zit zeker te denken aan de waterpomp?
Image

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by mad man » Mon Sep 13, 2010 8:42 pm

Ja omdat je zegt dat hij vol zit en de kachel blijft koud :idea:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 9:06 pm

mad man wrote:Ja omdat je zegt dat hij vol zit en de kachel blijft koud :idea:
kan dat ook niet komen omdat de thermostaat dicht blijft staan?
dat hij in koudestart blijft hangen en de warme lucht dus ook niet gebruikt kan worden voor interieur????

Ik geef m'n bek ook maar een slinger hoor, zit beetje hardop de mogelijkheden te bedenken
Image

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 9:33 pm

Nou ik ben erachter wat het is. :x
heb net ff gekeken of de auto na 3 dagen stil te hebben gestaan nog wilt starten.
Op het moment dat de motor nog niet draaide lag er geen vloeistof onder de auto, na het starten zag ik het druppelen.

dus mijn waterpomp is naar z'n grootje.

heeft er iemand nog een verdwaalde waterpomp liggen voor een 626 GE 1.8 GLX ?
Image

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Mon Sep 13, 2010 10:02 pm

Kan iemand mij vertellen of de waterpomp voor een 2,5 V6 zonder problemen op mijn 1.8 gezet kan worden?

ik kan namelijk een waterpomp voor de 2.5 V6 kopen voor een leuk prijsje, maar dan moet ik zeker weten dat deze zonder problemen past op mijn 1.8.

wie kan me hier duidelijkheid over geven?


groetjes
Remco
Image

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by mad man » Mon Sep 13, 2010 11:25 pm

Nou Remco reken daar maar niet op want die 2.5 is wat je zelf al zegt een V6 en die is heel ander opgebouwd als die 4 cilnder lijn motor die jij hebt :roll:

Och ja als dan toch de DB moet los halen doe die dan ook gelijk vervangen :idea:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Tue Sep 14, 2010 8:17 am

km stand is nu 230
d-riem is vervangen bij 204 :-o

heb al waterpompje op de kop weten te tikken.
nu nog monteren.
Image

User avatar
Herwin
Racer
Posts:449
Joined:Sun Dec 24, 2006 2:09 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Warffum

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by Herwin » Tue Sep 14, 2010 8:58 am

mad man wrote:Nou Remco reken daar maar niet op want die 2.5 is wat je zelf al zegt een V6 en die is heel ander opgebouwd als die 4 cilnder lijn motor die jij hebt :roll:

Och ja als dan toch de DB moet los halen doe die dan ook gelijk vervangen :idea:
DB hoeft niet los bij de v6 om de waterpomp te vervangen , de waterpomp wordt aangedreven door 1 v/d multiriemen :-D
bij de 1.8 moet de DB wel los
Auto's:

Nu -> 1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
Nu -> 1996 Mazda Xedos 6 2.0i v6
Gehad:
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1992 Mazda Mx-6 2.5i
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1997 Mazda 626 1.8i 16v
1995 Mazda 626 1.8i 16v LPG

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Tue Sep 14, 2010 9:14 am

Herwin wrote:
mad man wrote:Nou Remco reken daar maar niet op want die 2.5 is wat je zelf al zegt een V6 en die is heel ander opgebouwd als die 4 cilnder lijn motor die jij hebt :roll:

Och ja als dan toch de DB moet los halen doe die dan ook gelijk vervangen :idea:
DB hoeft niet los bij de v6 om de waterpomp te vervangen , de waterpomp wordt aangedreven door 1 v/d multiriemen :-D
bij de 1.8 moet de DB wel los
:? waarom heb ik nou geen V6 : :roll:

Heb wel de einddemper ervan, en waarschijnlijk binnenkort ook de xerxes lip kit, maar de motor is toch echt een 1.8 :(
Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by Crowbar » Tue Sep 14, 2010 9:56 am

D-riem hoef alleen maar aan de kant omdat pomp er dan neit uit komt, hij wordt neit door D-riem aangedreven.
als hij erg nat is geworden zou ik hem wel vervangen, maar als goed is voert pomp elders af, en dan gewoon terugzetten..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Diverse probleempjes met mijn 626

Post by FotoMaster » Tue Sep 14, 2010 10:13 am

Crowbar wrote:als hij erg nat is geworden zou ik hem wel vervangen, maar als goed is voert pomp elders af, en dan gewoon terugzetten..
Onder de auto heb je dat schutbord, daar zit zo'n "kijkvenster" (klepje wat open kan)
daar kom de vloeistof vandaan.
Ik denk niet dat de D-riem nat geworden is (maar dit weet ik niet zeker)
Image

Post Reply