En het volgende probleem, hij lekt olie
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
En natuurlijk heb ik weer een probleem nadat ik dacht dat alles eindelijk goed was (heb nog geen 10.000Km zonder problemen kunnen rijden).
Ik reed net naar huis, en in eens ruik ik smerige olie lucht.
Ik sta stil en er komt rook uit mijn koplampen.
De meters (temp en olie lampje) controleren, dat is allemaal goed...
Kap open, rookwalm niet normaal (kwam links, rechts en in het midden van het inlaat spruitstuk omhoog).
Ok motor maar uit en er onder kijken, ja hoor al een redelijk plas olie (cm of 20 breed in nog geen 5 min).
Kijken, naja ik kan nergens zien waar dat ie zo erg lekt, ok, ik weet dat ie rond me klepdeksel lekt, dit doet ie al jaren, zelfs na 2 nieuwe pakkingen, dus dat zal wel, het is maar een beetje, maar dat is het dus niet.
Na dan maar van onder kijken, het eenige dat ik daar kan zien is dat ie naar beneden drupt via de uitlaat.
Het loopt van het flexibele stuk een stukje naar voren om daar op de grond te vallen (snel maar een emmertje er onder dus).
Kijken, na ik kan echt niet zien waar het vandaan komt, het lijkt uit de buurt van de sensor langs het oliefilter te komen, maar de hoogte van het oliefilter kan ook best.
Wat is het toch lastig om bij deze wagen iets te zien.
Nu is dus mijn vraag, of iemand weet wat er aan die kant allemaal zit wat er dus (in eens) zo erg olie kan gaan lekken, en ook nog zo dat het (via de uitlaat) omlaag valt.
Tevens kwam ik ook een ander probleempje tegen, maar dat is gelukkig snel op te lossen (en heeft hier (hopelijk) niks mee te maken (kachel werkte nog normaal en hij gaf geen te hoge temperatuur aan)).
Het koelsysteem zuigt lucht aan tijdens het afkoelen, dit sist langzaam naar binnen via de flexibele pijp die naar de radiator loopt (bovenin dus).
Ik wacht weer met smacht op jullie reacties en hoop dat het voor niet al te veel te repareren is, aangezien ik de afgelopen 2 jaar er pas 3.000 in gestoken heb om hem rijdend te houden, hier komt het standaard onderhoud nog bij. Het is dat ie zo fijn (zeg maar gerust heerlijk) rijdt, anders had ik hem al lang letterlijk weg gestampt...
Ik reed net naar huis, en in eens ruik ik smerige olie lucht.
Ik sta stil en er komt rook uit mijn koplampen.
De meters (temp en olie lampje) controleren, dat is allemaal goed...
Kap open, rookwalm niet normaal (kwam links, rechts en in het midden van het inlaat spruitstuk omhoog).
Ok motor maar uit en er onder kijken, ja hoor al een redelijk plas olie (cm of 20 breed in nog geen 5 min).
Kijken, naja ik kan nergens zien waar dat ie zo erg lekt, ok, ik weet dat ie rond me klepdeksel lekt, dit doet ie al jaren, zelfs na 2 nieuwe pakkingen, dus dat zal wel, het is maar een beetje, maar dat is het dus niet.
Na dan maar van onder kijken, het eenige dat ik daar kan zien is dat ie naar beneden drupt via de uitlaat.
Het loopt van het flexibele stuk een stukje naar voren om daar op de grond te vallen (snel maar een emmertje er onder dus).
Kijken, na ik kan echt niet zien waar het vandaan komt, het lijkt uit de buurt van de sensor langs het oliefilter te komen, maar de hoogte van het oliefilter kan ook best.
Wat is het toch lastig om bij deze wagen iets te zien.
Nu is dus mijn vraag, of iemand weet wat er aan die kant allemaal zit wat er dus (in eens) zo erg olie kan gaan lekken, en ook nog zo dat het (via de uitlaat) omlaag valt.
Tevens kwam ik ook een ander probleempje tegen, maar dat is gelukkig snel op te lossen (en heeft hier (hopelijk) niks mee te maken (kachel werkte nog normaal en hij gaf geen te hoge temperatuur aan)).
Het koelsysteem zuigt lucht aan tijdens het afkoelen, dit sist langzaam naar binnen via de flexibele pijp die naar de radiator loopt (bovenin dus).
Ik wacht weer met smacht op jullie reacties en hoop dat het voor niet al te veel te repareren is, aangezien ik de afgelopen 2 jaar er pas 3.000 in gestoken heb om hem rijdend te houden, hier komt het standaard onderhoud nog bij. Het is dat ie zo fijn (zeg maar gerust heerlijk) rijdt, anders had ik hem al lang letterlijk weg gestampt...
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
dat is vermoedelijk de oil pressure switch daar zit een rubberring om heen en die zal zijn gaan lekken dat is een ring van een paar €
Ff bij de grossier of de dealer een ring halen dan kan je die zo vervangen
Ff bij de grossier of de dealer een ring halen dan kan je die zo vervangen
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Kan ie op die plek in eens zo erg gaan lekken dat er in een paar min een grote plas ligt?
En dat je zelfs lijnen op de weg kan trekken met 10kmh te rijden?
Ik hoop echt serieus dat dat het is, echter ziet die sensor er best klein uit, dus is er bij de pakking nog minder ruimte, en dan vind ik het erg veel ruimte voor maar een erg klein gaatje.
En laat me raden, je kan daar alleen bij vanaf een brug natuurlijk?
En dat je zelfs lijnen op de weg kan trekken met 10kmh te rijden?
Ik hoop echt serieus dat dat het is, echter ziet die sensor er best klein uit, dus is er bij de pakking nog minder ruimte, en dan vind ik het erg veel ruimte voor maar een erg klein gaatje.
En laat me raden, je kan daar alleen bij vanaf een brug natuurlijk?
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
je oliefilter zelf kan ook loslopen! (en daar kan het inderdaad uit gieren)
en nee, met twee wielen op een hoge stoep en evt de andere kant opgekrikt en dan op pootjes of iets onder de wielen! kan je er liggend op een groot stuk karton ook bij (zowel bij je filter als bij je sensor)
Pas op voor de kabels aan je dynamo, of maak vooraf de minkabel van de accu los.
en nee, met twee wielen op een hoge stoep en evt de andere kant opgekrikt en dan op pootjes of iets onder de wielen! kan je er liggend op een groot stuk karton ook bij (zowel bij je filter als bij je sensor)
Pas op voor de kabels aan je dynamo, of maak vooraf de minkabel van de accu los.
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Junior Racer
- Posts:207
- Joined:Mon Sep 20, 2010 9:46 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:....
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
zou het verstandiger zijn om de "ook" plus los te gooien !!! of .......
Mazda MC , de Gezelligste
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
En natuurlijk heeft het vannacht weer gesneeuwd, dus zal ik iets dergelijks in de sneeuw moeten doen...
En een hoge stoeprand, naja das hier ook ver te zoeken..
Niemand met een brug/smeerput in de buurt van Leende zeker :S
Ik hoop echt dat het een van die dingen is...
Het kan niet de koppaking of een gescheurt blok zijn?
Mazda MC:
Als de min van de accu los ligt is het circuit onderbroken, de plus is dan niet meer intressant.
En een hoge stoeprand, naja das hier ook ver te zoeken..
Niemand met een brug/smeerput in de buurt van Leende zeker :S
Ik hoop echt dat het een van die dingen is...
Het kan niet de koppaking of een gescheurt blok zijn?
Mazda MC:
Als de min van de accu los ligt is het circuit onderbroken, de plus is dan niet meer intressant.
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
7Huizen is hier niet zo gek ver vandaan maar Leende is toch ff te verweg
Met een geluk kan je van bovenaf bij de filter hoef je daar voor niet in de sneeuw te liggen
En een paar klinkers op elkaar stapelen stoeptegels nog beter voor brug dan wel achter gebruiken en de assteunen voor
Met een geluk kan je van bovenaf bij de filter hoef je daar voor niet in de sneeuw te liggen
En een paar klinkers op elkaar stapelen stoeptegels nog beter voor brug dan wel achter gebruiken en de assteunen voor
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Dat geluk heb ik altijd Altijd net iets te ver weg
Maar ach, het is tot nu toe nog steeds goed gekomen.
Van boven kan ik er echt niet bij...
Zit een spruitstuk, verdamper, dynamo en een berg leidingen in de weg.
Zal echt van onderen moeten, helaas...
Klinkers, tja, moet ik die ergens regelen of uit de straat trekken, hier heb ik er geen los liggen
Stoeptegels idem.
Maar ach, het is tot nu toe nog steeds goed gekomen.
Van boven kan ik er echt niet bij...
Zit een spruitstuk, verdamper, dynamo en een berg leidingen in de weg.
Zal echt van onderen moeten, helaas...
Klinkers, tja, moet ik die ergens regelen of uit de straat trekken, hier heb ik er geen los liggen
Stoeptegels idem.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Nou dan ga je maar een 2e set assteunen halen doe je het daar maar mee
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
eigenlijk: zolang je wielen er niet af hoeven, zou ik hem altijd liever op zijn wielen op een verhoging (tegels/blokken hout/oprijbokken) zetten dan op assteunen.. dat wordt toch uiteindelijk gammeler
en als je al één set assteunen hebt met een goeie krik zet je alleen de voorkant omhoog, achterkant op de achterwielen met de handrem er goed op, werkt ook..
ik heb wel eens een ondiepe smeerkuil gemaakt van 2 rijen pallets, toen de vering van mijn BX nog maximaal omhoog en dan had ik genoeg ruimte om de uitlaat te vervangen..
(de echte smeerkuil bleef bezet door een tankoplegger waar alle 6 de wielen en remmen af lagen)
en als je al één set assteunen hebt met een goeie krik zet je alleen de voorkant omhoog, achterkant op de achterwielen met de handrem er goed op, werkt ook..
ik heb wel eens een ondiepe smeerkuil gemaakt van 2 rijen pallets, toen de vering van mijn BX nog maximaal omhoog en dan had ik genoeg ruimte om de uitlaat te vervangen..
(de echte smeerkuil bleef bezet door een tankoplegger waar alle 6 de wielen en remmen af lagen)
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Ok, net 2 van die oprij dingen geleend, god wat werkt dat makkelijk.
Na het olie filter is het niet.
Het druppelt echt naar beneden van hoger af.
Hier valt het precies op die beugel precies in het midden van het blok (aan de linker kant van de karter pan.
Het komt dus van hoger af, alleen kan ik niet precies zien waar vandaan...
Zo er weer onder kruipen, maar ik denk, ik breng jullie even op de hoogte, misschien dat er nu iemand zegt, ja dat is het (en dan ook het probleem aan weet te wijzen)
Na het olie filter is het niet.
Het druppelt echt naar beneden van hoger af.
Hier valt het precies op die beugel precies in het midden van het blok (aan de linker kant van de karter pan.
Het komt dus van hoger af, alleen kan ik niet precies zien waar vandaan...
Zo er weer onder kruipen, maar ik denk, ik breng jullie even op de hoogte, misschien dat er nu iemand zegt, ja dat is het (en dan ook het probleem aan weet te wijzen)
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Jaja, dus inderdaad de oliedruk sensor.
Deze kon ik in eerste instantie alleen van boven zien, en dan zag het er netjes schoon uit.
Net per toeval met er onder kruipen, kijk ik in eens schuin van onder tegen de sensor, en ja daar hing een drupje olie.
Motor starten, nou, het drupje werd een straaltje olie.
Dus toch die sensor die goed lek is.
Iemand dit ooit eerder meegemaakt? Dat de achterkant van de oliedruk sensor gaat lekken?
En toevallig een idee wat deze sensor eigenlijk kost? (naja altijd meer als waar ik zelf bang voor was, namelijk een nieuwe koppakking)
Maar tevens kom ik hierbij bij het volgende probleem, mijn dopsleutelset gaat maar tot 22 (morgen proberen ergens een grotere set te lenen)... En zelfs dan vraag ik me nog af of ik bij die sensor kan komen met die startmotor beugel er voor... Misschien met een knie stukje ofzo...
En die beugel, die krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik kan geen ratel op de bovenste bout krijgen. Hier zit vanalles in de weg, wat IK hier in ieder geval niet los kan krijgen... Dat heb ik al geprobeert toen ik de startmotor wou vervangen (uiteindelijk maar laten doen, de garage deed hem zowaar gratis vervangen als ik bij hun de startmotor kocht, en deze prijs is gelijk aan die van partsbase)...
Dus als iemand hier nog tips bij heeft, heel graag!!
PS. Het is best wel koud met dit weer buiten onder een wagen met alleen een klein looplampje...
Deze kon ik in eerste instantie alleen van boven zien, en dan zag het er netjes schoon uit.
Net per toeval met er onder kruipen, kijk ik in eens schuin van onder tegen de sensor, en ja daar hing een drupje olie.
Motor starten, nou, het drupje werd een straaltje olie.
Dus toch die sensor die goed lek is.
Iemand dit ooit eerder meegemaakt? Dat de achterkant van de oliedruk sensor gaat lekken?
En toevallig een idee wat deze sensor eigenlijk kost? (naja altijd meer als waar ik zelf bang voor was, namelijk een nieuwe koppakking)
Maar tevens kom ik hierbij bij het volgende probleem, mijn dopsleutelset gaat maar tot 22 (morgen proberen ergens een grotere set te lenen)... En zelfs dan vraag ik me nog af of ik bij die sensor kan komen met die startmotor beugel er voor... Misschien met een knie stukje ofzo...
En die beugel, die krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik kan geen ratel op de bovenste bout krijgen. Hier zit vanalles in de weg, wat IK hier in ieder geval niet los kan krijgen... Dat heb ik al geprobeert toen ik de startmotor wou vervangen (uiteindelijk maar laten doen, de garage deed hem zowaar gratis vervangen als ik bij hun de startmotor kocht, en deze prijs is gelijk aan die van partsbase)...
Dus als iemand hier nog tips bij heeft, heel graag!!
PS. Het is best wel koud met dit weer buiten onder een wagen met alleen een klein looplampje...
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
ja, de sensor (of eigenlijk -schakelaar) zelf kan ook lek raken, heb ik bij mijn eerste auto ook gehad (escortje)
die sensor kostte toen nog geen 10 gulden.. zal nu dus wel 10 euro worden?
red je dit niet met een grote bahco? die sensor volgens mij is van messing en kan dan niet "vastgeroest" zitten (en de oude is toch stuk, desnoods pak je die met een waterpomptang?)
die sensor kostte toen nog geen 10 gulden.. zal nu dus wel 10 euro worden?
red je dit niet met een grote bahco? die sensor volgens mij is van messing en kan dan niet "vastgeroest" zitten (en de oude is toch stuk, desnoods pak je die met een waterpomptang?)
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: En het volgende probleem, hij lekt olie
Naja, het probleem is dat ik daar geen plek heb om 1 een baco/waterpomptang bij de sensor te zetten en 2, dat ik ook geen plek heb om een beetje draai te kunnen maken.
Links zit me startmotor.
Onder zit die beugel
Boven zit me inlaat
Rechts zit wat electronica van de startmotor, wat leidingen (waaronder ook remleidingen), en nog wat ijzerwerk van het blok, owja en een olie filter (maar die is wel los te halen)
Het olie filter zelf zat ook amper vast, maar je kan er ook zo goed als niet bij om die aan te draaien.
Wat is dat een klein verdoemhoekje daar hoor...
Is dit een standaard (universele) sensor, of heeft ieder merk(/model) zijn eigen sensor?
En 10 euro is zeker geen probleem, echter soms denk je dat kost niet meer als een euro of 10 a 20 en dan is het meteen rond de 100, vandaar dat ik het ff vraag
Net gevonden op partsbase.nl
Er zijn 2 uitvoeringen, een van 0,2bar en de andere 0,4bar
Welke hoort er standaard in (en is die andere dan misschien ergens beter voor?)?
Ps, de prijs is dan, niet schrikken, 5 euro!
Links zit me startmotor.
Onder zit die beugel
Boven zit me inlaat
Rechts zit wat electronica van de startmotor, wat leidingen (waaronder ook remleidingen), en nog wat ijzerwerk van het blok, owja en een olie filter (maar die is wel los te halen)
Het olie filter zelf zat ook amper vast, maar je kan er ook zo goed als niet bij om die aan te draaien.
Wat is dat een klein verdoemhoekje daar hoor...
Is dit een standaard (universele) sensor, of heeft ieder merk(/model) zijn eigen sensor?
En 10 euro is zeker geen probleem, echter soms denk je dat kost niet meer als een euro of 10 a 20 en dan is het meteen rond de 100, vandaar dat ik het ff vraag
Net gevonden op partsbase.nl
Er zijn 2 uitvoeringen, een van 0,2bar en de andere 0,4bar
Welke hoort er standaard in (en is die andere dan misschien ergens beter voor?)?
Ps, de prijs is dan, niet schrikken, 5 euro!