Jaja weer een probleem, code 15 en 17

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 22, 2011 11:57 pm

Natuurlijk ga ik van probleem naar probleem...

Ik had een te hoog toerental... Naja computer dan maar uitlezen.
Er kwam code 15 tevoorschijn.
ECU resetten, stukje rijden en hij is er weer.

Lambda na meten, en inderdaad komt hier een verkeerd signaal uit (blijft rond 100mv staan)
Na dan maar de lambda sensor vervangen. ECU resetten (en controleren), stationair gaat alles nu goed.
De spanningen kloppen nu ook. +/- 100mv tot 1V heen en weer, met een gemiddelde van 480mv

Een stukje reiden, alles lijkt goed te gaan..
Echter na een half uur snelweg ging me stationair in eens flink om hoog (tussendoor paar keer koppeling in en gas los om te kijken wat er gebeurt).

De spanningen zijn nog wel goed. Echter geeft de ECU nu code 15 en 17...
Beide slaan op de lambda, maar deze is goed als ik naar de spanningen kijk...

Iemand hier ervaring mee? Of nog tips?
Aangezien ik het internet overal vind dat deze problemen opgelost zijn na vervangen van de lambda sonde...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sat Apr 23, 2011 12:11 am

Zit bij jou de lambda voor of na de kat en hoe veel heb je er op zitten en hoe is het met de lucht massa meter :roll: :idea:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 23, 2011 12:21 am

1 lambda voor de kat, en niks er na.

En de LMM is is vorig jaar vervangen toen mijn stationair naar 3.000 vloog, en de sensor (dat pinnetje) in de LMM verdwenen was.

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Arie » Sat Apr 23, 2011 12:49 am

Is je koelvloeistof op peil?

Kijk in de radiateur, want het expansietankje kan wel op peil staan.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sat Apr 23, 2011 12:51 am

Ik ga meer denken aan de EGR
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 23, 2011 1:02 am

Ik zou het serieus niet meer weten...
In ieder geval ga ik er morgen even een paar nieuwe bougies in zetten...
Deze zijn al aardig op leeftijd, dus dat kan nooit kwaad..
De kabels zijn iets ouder als een jaar, dus dat zal het zeker niet zijn.

Kan ik misschien nog testen of het de EGR is?

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun Apr 24, 2011 12:22 am

Hier kom ik nog op terug want ik heb nog geen tijd gehad om wat voor je in te scannen :oops:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun Apr 24, 2011 10:46 am

Nieuwe bougies heeft niet echt geholpen...
Maar het kon geen kwaad er nieuwe in te doen...

En nog een toevoeging...
Mogelijk heeft deze er ook mee te maken...
Mijn stationair is erg hoog...
1500rpm ongeveer...

Als ik de wagen start gaat ie naar 1500, vervolgens zakt deze naar ongeveer 700...
Als ik dan mijn gaspedaal aan raak en meteen los laat gaat het toerental langzaam door naar 1500 en blijft daar... Soms iets minder soms iets meer, maar altijd rond 1500 of precies...
Last edited by AcE on Sun Apr 24, 2011 7:44 pm, edited 1 time in total.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun Apr 24, 2011 12:49 pm

Arie wrote:Is je koelvloeistof op peil?

Kijk in de radiateur, want het expansietankje kan wel op peil staan.
Sorry, deze post blijkbaar overheen gelezen...
Het koelvloeistof pijl is in orde...
Zowel in de tank als in de radiateur..

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun Apr 24, 2011 12:51 pm

mad man wrote:Hier kom ik nog op terug want ik heb nog geen tijd gehad om wat voor je in te scannen :oops:
Mocht scannen niet lukken, ik ben deze week in de buurt van capelle (berkel en rodenrijs) ;)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Tue Apr 26, 2011 9:07 pm

Nou dat scannen lukt me wel hoor uit een telefoon boek :-D

Ff hier over dit is een kopie uit het W.P.H BOEK over de 323-BG :idea:

Image
Image
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Tue Apr 26, 2011 11:45 pm

Ok, nu ga ik echt gek worden...
Ik wou dus vanavond hier naar gaan kijken... Maar moest de wagen hier voor even een meter op zij zetten.
Start ik en doet ie het normaal...
Ik heb dus nog niks gedaan, niet eens klep open... en hij doet het nu in eens normaal...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Tue Apr 26, 2011 11:48 pm

Ja dat zal je precies zien :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Wed Apr 27, 2011 9:01 pm

En het wordt weer vreemder...

Vanochtend was alles goed...
Rit van ongeveer 150KM gemaakt, bij uitzetten was alles nog goed (circa 5min uit geweest voor rook pauze).

Weer weg rijden, na ongeveer 10minuten rijden gaat ie weer naar 1500rpm, en loopt langzaam op naar zelfs 2000....
Dit is de restant rit (80km) zo gebleven...

Op de terugrit start ik, nog steeds 2000, en dit bleef de komende 50km
Vervolgens is het zon 150 km goed geweest, om de laatste 30km weer moeilijk te doen (zakt naar een waarde tussen 1500 en 2000 en blijft hier steeds op)...

Net de computer uitgelezen (zonder de motor uit te zetten)
En de computer geeft geen enkele foutmelding...

Morgen ga ik waarschijnlijk nog even naar de egr kijken, ook al lijkt het mij sterk, maar het kan natuurlijk...

Owja, als ik de lucht massa meter los trek gaat ie van 1500+ naar 1500, lijkt mij vrij normaal. Maar misschien dat deze na ongeveer een jaar ook kapot is..

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Thu Apr 28, 2011 12:40 am

:roll: :sniper: :boom:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Post Reply