Jaja weer een probleem, code 15 en 17

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 29, 2011 2:43 pm

Net een vreemde rit gehad...
Grotendeels van de rit ging alles goed. Alleen een paar keer ging het weer fout.

Het was van dorp naar dorp, dus 50 en 80km/h en stoplichten enzo...

De eene keer was alles goed (700rpm), en een andere keer ging het compleet fout (tussen de 1200 en 2200 rpm)

Het lijkt er dus echt op dat iets niet werkt of blijft werken...
De egr heb ik nog niet na kunnen kijken, geen idee waar te beginnen eigenlijk...
Last edited by AcE on Fri Apr 29, 2011 3:47 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Fri Apr 29, 2011 3:37 pm

AcE wrote:Net een vreemde rit gehad...
Grotendeels van de rit ging alles goed. Alleen een paar keer ging het weer fout.

Het was van dop naar dorp, dus 50 en 80km/h en stoplichten enzo...

De eene keer was alles goed (700rpm), en een andere keer ging het compleet fout (tussen de 1200 en 2200 rpm)

Het lijkt er dus echt op dat iets niet werkt of blijft werken...
De egr heb ik nog niet na kunnen kijken, geen idee waar te beginnen eigenlijk...

Lijkt op een slecht contact, of een draadbreukje ergens.
Kapotte sensors gaan niet spontaan weer even werken.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 29, 2011 3:46 pm

De draden die ik tot nu toe nagemeten heb waren allemaal goed.
Maar ik weet dus ook niet wat ik precies na moet meten...
Als ik nou wist wat dit soort dingen kon veroorzaken kon ik die dingen na meten...

Met de draden rammelen maakt trouwens geen verschil... vandaar dat ik zat te denken dat iets misschien juist mechanisch open of dicht blijft..

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Fri Apr 29, 2011 4:40 pm

AcE wrote:De draden die ik tot nu toe nagemeten heb waren allemaal goed.
Maar ik weet dus ook niet wat ik precies na moet meten...
Als ik nou wist wat dit soort dingen kon veroorzaken kon ik die dingen na meten...

Met de draden rammelen maakt trouwens geen verschil... vandaar dat ik zat te denken dat iets misschien juist mechanisch open of dicht blijft..
Zou ook kunnen, misschien dat je gasklep niet helemaal sluit, of dat je stationair regeling (stappenmotor) niet helemaal soepel loopt.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 29, 2011 4:47 pm

Marcel Smeding wrote:
AcE wrote:De draden die ik tot nu toe nagemeten heb waren allemaal goed.
Maar ik weet dus ook niet wat ik precies na moet meten...
Als ik nou wist wat dit soort dingen kon veroorzaken kon ik die dingen na meten...

Met de draden rammelen maakt trouwens geen verschil... vandaar dat ik zat te denken dat iets misschien juist mechanisch open of dicht blijft..
Zou ook kunnen, misschien dat je gasklep niet helemaal sluit, of dat je stationair regeling (stappenmotor) niet helemaal soepel loopt.
Mijn gasklep heb ik al nagekeken, deze sluit helemaal.
En de stationair regeling. Hier zit toch geen stappenmotor in? Een stappenmotor heeft minimaal 4 draden nodig, en hier zitten er maar 2 aan. Ik dacht dat dit ding werkte met PWM. Hoe langer de puls, hoe meer ie open of dicht is.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Fri Apr 29, 2011 5:25 pm

Geen idee hoe dat precies werkt, ben nog meer van de carburateurs.
Injectie heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden.

Maar wacht even jij hebt toch geen GE, maar een GV (station)? Da's waar ook, die hebben zo'n vaag systeem met 3 lucht stelschroeven.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 29, 2011 6:47 pm

Marcel Smeding wrote:Geen idee hoe dat precies werkt, ben nog meer van de carburateurs.
Injectie heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden.

Maar wacht even jij hebt toch geen GE, maar een GV (station)? Da's waar ook, die hebben zo'n vaag systeem met 3 lucht stelschroeven.
Stond blijkbaar fout in mijn profiel (vanmiddag aangepast)
Ik heb dus wel een GE ;)

En inderdaad carburateur is makkelijker ja.
Vind ik persoonlijk ook fijner werken...

Maar ik was dus net bezig met alle waardes zoals ze binnen komen op de ECU en hoe ze er uit gaan te meten.

Bovenste helft gedaan op 1500rpm stationair (uiteraard na goed warm draaien).
Moest ik even een andere meetpen pakken, want die ik had paste niet fijn op de onderste helft.
Ik kom terug, start de wagen, en nu krijg ik hem niet meer gek :S Wat ik dus ook doe...

Heb dus de helft van de waarden bij hoog stationair, en alle waarden bij normaal stationair, en bij niet draaiend.

En als ik naar deze waarden kijk zie ik ook dat de computer de IAC ruim open stuurt, wat ie niet doet bij normaal stationair of bij niet draaiend.
Terwijl de waarden van de Injector 1 en 3, EGR, ECT, MAF, TP, CKP, HO2S en RPM gewoon kloppen bij het toerental en de temperatuur.

Ik mis alleen nog de waarden van injector 2 en 4, EVAP, Fuel pressure, EGR (nog een keer), IAT, EGR sensor en ignition amplifier bij het te hoge toerental...

De eerstvolgende keer dat ik tijd heb, en het hoge RPM zich weer voor doet ga ik de resterende waarden meten.
En dan kijken wat de desbetreffende delen uitsturen/krijgen.
Dit zou gelijk moeten zijn.

Als dat gelijk is, maar alle vacuum kleppen na kijken lijkt me...

Nog iemand hier die de gemete waarden kan beoordelen of ze kunnen kloppen? Aangezien ik denk dat het wel klopt, alleen weet ik dat niet zeker...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Fri Apr 29, 2011 8:33 pm

Na, ik heb de meetresultaten binnen.

Net nog even een ritje moeten doen. En het ging de hele tijd goed, op de laatste 5 minuten na. En dus mooi kunnen meten.
Hopelijk dat iemand iets aan deze meetwaarden kan zien.

Image

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sat Apr 30, 2011 8:42 am

Wat je in ieder geval wel kan zien, is dat de motor blijkbaar wel bewust naar die 1500 rpm gestuurd word.
Andere meetwaarden voldoen aan wat je mag verwachten, naar mijn idee.
Is niet gewoon je verhoogt stationairregeling van slag? Dat die nu op 1500 staat ipv. 900 a 1000rpm.

Waar staat DC voor in de tabelen?
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 9:37 am

Marcel Smeding wrote:Wat je in ieder geval wel kan zien, is dat de motor blijkbaar wel bewust naar die 1500 rpm gestuurd word.
Andere meetwaarden voldoen aan wat je mag verwachten, naar mijn idee.
Is niet gewoon je verhoogt stationairregeling van slag? Dat die nu op 1500 staat ipv. 900 a 1000rpm.

Waar staat DC voor in de tabelen?
Dat is Duty Cycle.
Maar waardoor zou die regeling van slag kunnen gaan? Het lijkt me dat dit gewoon in de ECU gestuurd wordt...

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sat Apr 30, 2011 10:06 am

Volgens mij is het zo, dat de ecu wel weet dat hij onder bepaalde omstandigheden naar versneld stationair moet, maar het toerental daarvan moet je naar mijn weten zelf afstellen, dat doet de ecu niet.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 10:13 am

Marcel Smeding wrote:Volgens mij is het zo, dat de ecu wel weet dat hij onder bepaalde omstandigheden naar versneld stationair moet, maar het toerental daarvan moet je naar mijn weten zelf afstellen, dat doet de ecu niet.
Ok, ik heb juist altijd begrepen dat de ECU dit wel regelt.
Je hebt een base idle (als de IAC valve helemaal dicht is) en alles hierboven wordt door de ECU geregeld. Dus ook normaal stationair bedrijf regelt de ECU wat bij. En onder belasting ook weer, enz.
Ik zou ook niet weten hoe je het anders moet kunnen regelen, aangezien er alleen maar een schoef is voor de base idle..

Tevens, doet hij het soms wel gewoon goed. Wat bij mij dus de indruk geeft dat de ECU gaat compenseren voor iets. Ik zou alleen niet weten wat...

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sat Apr 30, 2011 10:32 am

Dat de ecu voor iets compenseerd, da's duidelijk, je ziet aan de meetwaarden dat hij het stationair zelf opschroeft.
Dat wordt veroorzaakt door een verkeerde meetwaarde van een sensor, of door een mechanische afwijking waardoor jouw verhoogt stationair hoger uitvalt dan hij moet zijn en werkt je ecu en randgebeuren gewoon zoals het hoort.
Je koelwatertemperatuur heeft hier ook invloed op, weet nog van m'n 121 dat die zelfs rond de 75 graden nog naar verhoogt stationair ging, vond ik ook al vreemd, maar bleek normaal te zijn. Verklaart wel waarom je dan wel dan niet dat hoge stationair hebt. Zit die sensor net rond het schakelpunt.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 10:51 am

Die sensor ga ik volgende week dan wel omzeilen.
Vervang ik deze even door een weerstand welke de waarde gelijk maakt aan 100C dan kan dat het stationair in ieder geval niet beinvloeden.
Echter twijfel ik of dat het door die sensor komt. Aangezien hij soms bij starten (als de wagen dus nog relatief koud is) het wel goed doet. En andere keren het meteen fout doet.

Ik kan er dus geen regelmaat in vinden.. Wat het niet makkelijker maakt..

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sat Apr 30, 2011 11:00 am

dit zijn idd. erg lastige storingen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply