Jaja weer een probleem, code 15 en 17

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 11:05 am

Zou een garage misschien meer kunnen uitlezen dan ik?
Ik kan namelijk alleen de ten-ground en led methode gebruiken. Ik weet niet of de garage meer kan?

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sat Apr 30, 2011 3:39 pm

Ik weet dat de regelgeving rond de apk gaat veranderen per 1-mei dan moeten auto's bij de apk door iedere garage uit gelezen kunnen worden op storingen :idea:

Tja ik hou me eigen bezig in een garage maar ik ben geen monteur dus dit gaat nu ff boven mijn pet :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 4:09 pm

mad man wrote:Ik weet dat de regelgeving rond de apk gaat veranderen per 1-mei dan moeten auto's bij de apk door iedere garage uit gelezen kunnen worden op storingen :idea:

Tja ik hou me eigen bezig in een garage maar ik ben geen monteur dus dit gaat nu ff boven mijn pet :roll:
Wordt een duur geintje dan... Aangezien er voor zo ver ik weet geen enkele scanner is die alles uit kan lezen...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sat Apr 30, 2011 4:46 pm

Ja ik weet het maar je doet al heel veel met verloopkabels :roll:

http://issuu.com/toolspecial/docs/tools ... layout.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 5:56 pm

Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sat Apr 30, 2011 6:03 pm

Ja de garage waar ik me bezig houd is ook nog zoekende naar de juiste :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Crowbar » Sat Apr 30, 2011 6:56 pm

AcE wrote:Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
Mijn GW heeft (nog) geeneens OBD1.. dus ik betwijfel of een GE dat al heeft..
(zou tijdens de GF/GW-generatie ingevoerd zijn volgens Mazda monteur die me ooit hielp)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sat Apr 30, 2011 8:00 pm

Crowbar wrote:
AcE wrote:Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
Mijn GW heeft (nog) geeneens OBD1.. dus ik betwijfel of een GE dat al heeft..
(zou tijdens de GF/GW-generatie ingevoerd zijn volgens Mazda monteur die me ooit hielp)

Wat heeft jou gw dan?
mijn mx-6, 626 en 121 hebben/hadden OBD1.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sat Apr 30, 2011 8:21 pm

Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Crowbar » Sat Apr 30, 2011 8:32 pm

AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..

http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-I" onclick="window.open(this.href);return false;
"# 1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
# 2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [1])."

in amerika was OBD II al verplicht in '96, en in Europa wordt OBD (1) pas in 2001 verplicht..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun May 01, 2011 9:29 am

Crowbar wrote:
AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..

http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-I" onclick="window.open(this.href);return false;
"# 1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
# 2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [1])."

in amerika was OBD II al verplicht in '96, en in Europa wordt OBD (1) pas in 2001 verplicht..
Wat heeft jou gw dan volgens jou?
Want volgens mij zit er gewoon een van de vele obd1 varianten in...
Heb je onder de motorkap of ergens bij het stuur een diagnose stekker zitten?
Tevens praten we in europa over eobd, wat een modernere variant is dan obd2...

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sun May 01, 2011 10:29 am

AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
Wat jij zegt, klopt wel, als ik in het werkplaatshandboek kijk van m'n mx, dan heb je de gebruikelijke diagnose stekker onder de motorkap, maar er zou ook een aansluiting onder het dashbord zitten, bij de pedalen.

Heb de mijne ook even uit gelezen via de led methode, code 46. VRIS solenoid2 werkt niet, fff doorgemeten en idd. kapot.
werkt toch wel mooi dat diagnose systeem. Morgen fff naar de sloop een ander solenoidje halen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sun May 01, 2011 10:36 am

Crowbar wrote:
AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..
..
Je moet iets van een diagnose stekker hebben onder de motorkap, dat kan niet anders.
Kan er simpelweg niet in dat mazda al in 92 a 93 (wellicht al eerder) een diagnose mogelijkheid heeft en daar plotseling in 98 mee stopt. OBD1 is er in meerdere varianten en het komt er simpelweg op neer, dat als je hem via de led methode kan uitlezen je een OBD1 diagnose systeem hebt.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun May 01, 2011 1:02 pm

Hmm ik heb weer wat aangeslingerd :-D

ik vraag me af hoe ik de mijne dan kan uitlezen en welk en waar er in zit :roll: :?
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Sun May 01, 2011 1:47 pm

mad man wrote:Hmm ik heb weer wat aangeslingerd :-D

ik vraag me af hoe ik de mijne dan kan uitlezen en welk en waar er in zit :roll: :?

Is niet zo moeilijk hoor. Je zoekt de diagnoste stekker op onder de motorkap, meetsal naast de zekeringenkast.
Die open je en verbind de contacten GND en TEN, door met bv. een paperclip.
Vervolgens neem je een moderne variant van de duspol (spanningszoeker die diverse spanningen aankan, dus geen multimeter) en die plaats je over de contacten FEN en B+, dan zet je de auto op het contact (stand II), dan gaat het lampje op de duspol 1x maal lang branden als alles goed is, blijft hij knipperen, dan word het pulsen tellen.
Lange pulsen zijn 10x, dus 10, 20, 30 enz. korte pulsen zijn 1, 2, 3 enz.
In mijn geval gisteren betrof dat dus 4 lange pulsen gevolgd door 6 korte pulsen wat code 46 maakt.
Je hoeft je niet te haasten, de codes worden herhaald zolang het contact aan blijft staan.

Hier staat het ook uitgebreid beschreven en de betekenis van de foutcodes, betreft hier wel de V6 motoren.
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=6878

Ik weet niet of de codes hetzelfde zijn voor de 323, mar de uitlees methode is zeker hetzelfde.
ECU resetten doe je door de - van de accu los te nemen en het rempedaal ten minste 20 seconden in te drukken.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply