Jaja weer een probleem, code 15 en 17

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun May 01, 2011 2:13 pm

Oke thans ik ga zo dadelijk is ff uitzoeken :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun May 01, 2011 2:16 pm

Als je een 323 bg hebt weet ik zeker dat het gelijk is.
Voor andere mazda's kan ik het wel opzoeken, dus als je kan vertellen uit welk jaar en welke uitvoering het is kan ik het even voor je nakijken.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun May 01, 2011 2:19 pm

PS. net even nagekeken voor de 626 gw uit 98.
Deze heeft eobd.
Je hebt een verloop nodig van de diagnostic connector naar obd2/eobd en je kan hem probleemloos uitlezen.
Deze verloop kost ergens rond de 15 euro.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Crowbar » Sun May 01, 2011 4:26 pm

AcE wrote:PS. net even nagekeken voor de 626 gw uit 98.
Deze heeft eobd.
Je hebt een verloop nodig van de diagnostic connector naar obd2/eobd en je kan hem probleemloos uitlezen.
Deze verloop kost ergens rond de 15 euro.
Oké tuurlijk heb ik er een diagnosestekker op zitten, maar da's gewoon Mazda's eigen stekker
Maar zeker als je over EOBD praat, dan moet die stekker (1 type) èn de plaats universeel zijn, namelijk binnen 15 à 20 cm van de stuurkolom.
de MAZDA diagnose ligt onder de motorkap links (en zal vast wel met verloop enzo uit te lezen zijn, maar voldoet hierdoor niet aan de (E)OBD-norm..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun May 01, 2011 4:41 pm

Crowbar wrote:
AcE wrote:PS. net even nagekeken voor de 626 gw uit 98.
Deze heeft eobd.
Je hebt een verloop nodig van de diagnostic connector naar obd2/eobd en je kan hem probleemloos uitlezen.
Deze verloop kost ergens rond de 15 euro.
Oké tuurlijk heb ik er een diagnosestekker op zitten, maar da's gewoon Mazda's eigen stekker
Maar zeker als je over EOBD praat, dan moet die stekker (1 type) èn de plaats universeel zijn, namelijk binnen 15 à 20 cm van de stuurkolom.
de MAZDA diagnose ligt onder de motorkap links (en zal vast wel met verloop enzo uit te lezen zijn, maar voldoet hierdoor niet aan de (E)OBD-norm..
Hij voldoet inderdaad niet aan de norm bij jou GW, echter voldoet ie wel aan het protocol.
Dat is meer dan ik heb...
Er zijn zo veel merken die voldoen aan het eobd protocol, maar niet aan de standaard, kijk maar naar veel duitse wagens.
Maar is dat nou werkelijk zon probleem, als ie maar aan het protocol voldoet toch?
Ik zou willen dat die van mij aan het protocol voldeed. Was veel makkelijker uitlezen geweest.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun May 01, 2011 4:59 pm

Ik heb de mijne gevonden bij mij zit die net voor/onder de ruitenwisser motor :wink: :idea:

En om eerlijk te zijn ik wist ook niet eens dat ik hem had :-D
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Sun May 01, 2011 5:08 pm

Zelfs de GD serie heeft nog zon diagnose mogelijkheid ;)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun May 01, 2011 5:26 pm

:roll: :-D
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Sun May 01, 2011 9:46 pm

Zo na ontdekkingreis te zijn geweest in mijn wagen te zijn geweest heb ik weer wat geleerd :wink:

En bij is zo na praktijk nog de boeken :roll: en dit is het gevolg :wink:

Image
Image
Image

En nu dan de boeken :wink:
Image
Image
Image
Image

Dit betreft wel uit de boeken van de 323-BG maar ik ga er van uit dat er niet zoveel verscheel in zit
Als je meer info van een andere pagina nodig hebt geef het dan ff op dan kan ik die ook voor je scannen :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by AcE » Thu May 05, 2011 4:52 pm

Na een hoop gekloot bleek dus de koel leiding in me IAC verstopt te zitten.

Deze gisteren deels schoon gemaakt, en vanavond weer verder.
Echter heb ik nu op benzine een snel stuiterend toerental. Hij gaat van 900 naar 1800 naar 900, en dit doet ie dus in een seconde. en zo blijft ie stuiteren.

Op gas draait ie stationair nu ongeveer 1400, een beetje gemiddeld dus.

Iemand hier nog een idee van?

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by mad man » Fri May 06, 2011 12:19 am

Heb je de ecu al weer gereset :roll:

Zo ja welke fout code geeft hij dan nu nog :idea:

We blijven mee zoeken :-D
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Crowbar » Fri May 06, 2011 8:03 am

AcE wrote:Na een hoop gekloot bleek dus de koel leiding in me IAC verstopt te zitten.

Deze gisteren deels schoon gemaakt, en vanavond weer verder.
Echter heb ik nu op benzine een snel stuiterend toerental. Hij gaat van 900 naar 1800 naar 900, en dit doet ie dus in een seconde. en zo blijft ie stuiteren.

Op gas draait ie stationair nu ongeveer 1400, een beetje gemiddeld dus.

Iemand hier nog een idee van?
je zegt het zelf al: maak de leiding èn de IAC zelf maar helemáál schoon: die IAC blijft in de uiterste standen hangen en schiet daartussen heen en weer..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

M&M
Racer
Posts:315
Joined:Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by M&M » Fri May 06, 2011 8:01 pm

Wat is IAC ook al weer?? :roll:

Groetjes M&M

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Marcel Smeding » Fri May 06, 2011 8:39 pm

M&M wrote:Wat is IAC ook al weer?? :roll:

Groetjes M&M
idle air control
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17

Post by Crowbar » Fri May 06, 2011 10:23 pm

..oftewel, stationair-luchtregelklep/-ventiel
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply