Jaja weer een probleem, code 15 en 17
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Natuurlijk ga ik van probleem naar probleem...
Ik had een te hoog toerental... Naja computer dan maar uitlezen.
Er kwam code 15 tevoorschijn.
ECU resetten, stukje rijden en hij is er weer.
Lambda na meten, en inderdaad komt hier een verkeerd signaal uit (blijft rond 100mv staan)
Na dan maar de lambda sensor vervangen. ECU resetten (en controleren), stationair gaat alles nu goed.
De spanningen kloppen nu ook. +/- 100mv tot 1V heen en weer, met een gemiddelde van 480mv
Een stukje reiden, alles lijkt goed te gaan..
Echter na een half uur snelweg ging me stationair in eens flink om hoog (tussendoor paar keer koppeling in en gas los om te kijken wat er gebeurt).
De spanningen zijn nog wel goed. Echter geeft de ECU nu code 15 en 17...
Beide slaan op de lambda, maar deze is goed als ik naar de spanningen kijk...
Iemand hier ervaring mee? Of nog tips?
Aangezien ik het internet overal vind dat deze problemen opgelost zijn na vervangen van de lambda sonde...
Ik had een te hoog toerental... Naja computer dan maar uitlezen.
Er kwam code 15 tevoorschijn.
ECU resetten, stukje rijden en hij is er weer.
Lambda na meten, en inderdaad komt hier een verkeerd signaal uit (blijft rond 100mv staan)
Na dan maar de lambda sensor vervangen. ECU resetten (en controleren), stationair gaat alles nu goed.
De spanningen kloppen nu ook. +/- 100mv tot 1V heen en weer, met een gemiddelde van 480mv
Een stukje reiden, alles lijkt goed te gaan..
Echter na een half uur snelweg ging me stationair in eens flink om hoog (tussendoor paar keer koppeling in en gas los om te kijken wat er gebeurt).
De spanningen zijn nog wel goed. Echter geeft de ECU nu code 15 en 17...
Beide slaan op de lambda, maar deze is goed als ik naar de spanningen kijk...
Iemand hier ervaring mee? Of nog tips?
Aangezien ik het internet overal vind dat deze problemen opgelost zijn na vervangen van de lambda sonde...
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Zit bij jou de lambda voor of na de kat en hoe veel heb je er op zitten en hoe is het met de lucht massa meter
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
1 lambda voor de kat, en niks er na.
En de LMM is is vorig jaar vervangen toen mijn stationair naar 3.000 vloog, en de sensor (dat pinnetje) in de LMM verdwenen was.
En de LMM is is vorig jaar vervangen toen mijn stationair naar 3.000 vloog, en de sensor (dat pinnetje) in de LMM verdwenen was.
- Arie
- Mazda 626 Lord
- Posts:1667
- Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Is je koelvloeistof op peil?
Kijk in de radiateur, want het expansietankje kan wel op peil staan.
Kijk in de radiateur, want het expansietankje kan wel op peil staan.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )
Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )
Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ik ga meer denken aan de EGR
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ik zou het serieus niet meer weten...
In ieder geval ga ik er morgen even een paar nieuwe bougies in zetten...
Deze zijn al aardig op leeftijd, dus dat kan nooit kwaad..
De kabels zijn iets ouder als een jaar, dus dat zal het zeker niet zijn.
Kan ik misschien nog testen of het de EGR is?
In ieder geval ga ik er morgen even een paar nieuwe bougies in zetten...
Deze zijn al aardig op leeftijd, dus dat kan nooit kwaad..
De kabels zijn iets ouder als een jaar, dus dat zal het zeker niet zijn.
Kan ik misschien nog testen of het de EGR is?
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Hier kom ik nog op terug want ik heb nog geen tijd gehad om wat voor je in te scannen
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Nieuwe bougies heeft niet echt geholpen...
Maar het kon geen kwaad er nieuwe in te doen...
En nog een toevoeging...
Mogelijk heeft deze er ook mee te maken...
Mijn stationair is erg hoog...
1500rpm ongeveer...
Als ik de wagen start gaat ie naar 1500, vervolgens zakt deze naar ongeveer 700...
Als ik dan mijn gaspedaal aan raak en meteen los laat gaat het toerental langzaam door naar 1500 en blijft daar... Soms iets minder soms iets meer, maar altijd rond 1500 of precies...
Maar het kon geen kwaad er nieuwe in te doen...
En nog een toevoeging...
Mogelijk heeft deze er ook mee te maken...
Mijn stationair is erg hoog...
1500rpm ongeveer...
Als ik de wagen start gaat ie naar 1500, vervolgens zakt deze naar ongeveer 700...
Als ik dan mijn gaspedaal aan raak en meteen los laat gaat het toerental langzaam door naar 1500 en blijft daar... Soms iets minder soms iets meer, maar altijd rond 1500 of precies...
Last edited by AcE on Sun Apr 24, 2011 7:44 pm, edited 1 time in total.
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Sorry, deze post blijkbaar overheen gelezen...Arie wrote:Is je koelvloeistof op peil?
Kijk in de radiateur, want het expansietankje kan wel op peil staan.
Het koelvloeistof pijl is in orde...
Zowel in de tank als in de radiateur..
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Mocht scannen niet lukken, ik ben deze week in de buurt van capelle (berkel en rodenrijs)mad man wrote:Hier kom ik nog op terug want ik heb nog geen tijd gehad om wat voor je in te scannen
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Nou dat scannen lukt me wel hoor uit een telefoon boek
Ff hier over dit is een kopie uit het W.P.H BOEK over de 323-BG
Ff hier over dit is een kopie uit het W.P.H BOEK over de 323-BG
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ok, nu ga ik echt gek worden...
Ik wou dus vanavond hier naar gaan kijken... Maar moest de wagen hier voor even een meter op zij zetten.
Start ik en doet ie het normaal...
Ik heb dus nog niks gedaan, niet eens klep open... en hij doet het nu in eens normaal...
Ik wou dus vanavond hier naar gaan kijken... Maar moest de wagen hier voor even een meter op zij zetten.
Start ik en doet ie het normaal...
Ik heb dus nog niks gedaan, niet eens klep open... en hij doet het nu in eens normaal...
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ja dat zal je precies zien
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
En het wordt weer vreemder...
Vanochtend was alles goed...
Rit van ongeveer 150KM gemaakt, bij uitzetten was alles nog goed (circa 5min uit geweest voor rook pauze).
Weer weg rijden, na ongeveer 10minuten rijden gaat ie weer naar 1500rpm, en loopt langzaam op naar zelfs 2000....
Dit is de restant rit (80km) zo gebleven...
Op de terugrit start ik, nog steeds 2000, en dit bleef de komende 50km
Vervolgens is het zon 150 km goed geweest, om de laatste 30km weer moeilijk te doen (zakt naar een waarde tussen 1500 en 2000 en blijft hier steeds op)...
Net de computer uitgelezen (zonder de motor uit te zetten)
En de computer geeft geen enkele foutmelding...
Morgen ga ik waarschijnlijk nog even naar de egr kijken, ook al lijkt het mij sterk, maar het kan natuurlijk...
Owja, als ik de lucht massa meter los trek gaat ie van 1500+ naar 1500, lijkt mij vrij normaal. Maar misschien dat deze na ongeveer een jaar ook kapot is..
Vanochtend was alles goed...
Rit van ongeveer 150KM gemaakt, bij uitzetten was alles nog goed (circa 5min uit geweest voor rook pauze).
Weer weg rijden, na ongeveer 10minuten rijden gaat ie weer naar 1500rpm, en loopt langzaam op naar zelfs 2000....
Dit is de restant rit (80km) zo gebleven...
Op de terugrit start ik, nog steeds 2000, en dit bleef de komende 50km
Vervolgens is het zon 150 km goed geweest, om de laatste 30km weer moeilijk te doen (zakt naar een waarde tussen 1500 en 2000 en blijft hier steeds op)...
Net de computer uitgelezen (zonder de motor uit te zetten)
En de computer geeft geen enkele foutmelding...
Morgen ga ik waarschijnlijk nog even naar de egr kijken, ook al lijkt het mij sterk, maar het kan natuurlijk...
Owja, als ik de lucht massa meter los trek gaat ie van 1500+ naar 1500, lijkt mij vrij normaal. Maar misschien dat deze na ongeveer een jaar ook kapot is..
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd