Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervangen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervangen

Post by AcE » Fri May 27, 2011 12:11 pm

De discussie is hier al vaker geweest. Echter heb ik nu een stukje gevonden waar in staat dat het wel mogelijk is de pomp te vervangen zonder de riem te vervangen.

http://www.instructables.com/id/Changin ... ater-Pump/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is jullie mening hier over?

De reden dat ik er naar vraag is omdat bij mij waarschijnlijk mijn waterpomp lekt.
Anders gezegd, me wagen lekt koelvloeistof. Dit is in de buurt van de rand van het blok (waar de pomp dus zit) en het komt niet van de thermostaat of slangen/radiateur af.

En de riem vervangen is iets waar ik me niet aan wil wagen zonder hulp. (dus als iemand zich nu geroepen voelt is dat natuurlijk ook goed)

Dit lekken doet ie nu sinds een week of 3 (na het koelvloeistof systeem meerdere malen gereinigd te hebben met soda).

Graag dus (weer) jullie mening/hulp.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by Crowbar » Fri May 27, 2011 5:57 pm

sja, hoe lang mag de D-riem nog als je hem nu niet vervangt? als je het zelf niet aandurft maar over 20.000 je riem tòch moet, moet je beide nù naar voren schuiven.
als hij er net 20.000 op zit hoeft ie van mij juist niet vervangen, maar het is wel makkelijker als je hem er af pakt natuurlijk.
kun je zien of het water uit een gaatje op het ashuis van je pomp stroomt, of komt het tussen de pakking uit die je weggespoeld hebt? (misschien is niet eens je pomp lek?
àls je het op deze manier (foto) zou doen, zou ik hem om een dikke bout of een stukje pijp leggen, en dát met een stuk draad opzij spannen, zo'n draad snoert hem natuurlijk wèl in..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Sat May 28, 2011 12:27 am

Ik heb de zijkant nog niet toegankelijk gemaakt. Dus waar ie precies lekt weet ik nog niet.
Het probleem is dat ik op een openbare parkeerplaats moet sleutelen, dus probeer ik eerst zo veel als mogelijk te weten te komen alvorens ik er aan begin.

De riem zit er nu toevallig ongeveer 20.000 op zoals jij als voorbeeld gaf trouwens ;)

De pakking die er uit gespoeld is, was een rechthoekige pakking... Nog steeds ben ik niet helemaal zeker waar ie vandaan kwam.
Hij had ongeveer het formaat van een speelkaart.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by Crowbar » Sun May 29, 2011 8:00 am

huh, ik gokte maar dat er een pakking uit gespoeld was.. maar dan zou ik eers maar eens kijken waar die vandaan kwam ja
(had je met soda, of met caustic soda (gootsteenontstopper) gespoeld? en hoezo dat, had je koelproblemen?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Sun May 29, 2011 12:35 pm

Ik had met soda gespoeld. Niet dat agressieve gootsteenspul... En dat was op advies van een garage, omdat dit net zo goed of zelf beter zou werken als al die middeltjes die ze verkopen, alleen dan veel goedkoper.

En ik had inderdaad problemen, zoals in mijn andere topic staat wou mijn stationair niet omlaag, ondanks dat er (toen tenminste) genoeg koelvloeistof in zat.

Het probleem bleek te zijn dat er een klont vloeibare pakking in me gasklephuis was gekomen, waardoor er geen koelvloeistof bij de IAC-valve kwam.
Hierdoor bleef deze koud, en het toerental bleef dus ook hoog.

Vanwege deze verstopping proberen door te spoelen, dit hielp echter niks. De pakking kwam er pas na gebruik van perslucht uit. Toen ik in eens per toeval merkte dat het gasklephuis niet warm werd als de rest wel warm was.

Tevens heb ik beide problemen als onafhankelijk beschouwd en als toevallig bij elkaar in de buurt.
Aangezien er toch een week perfect rijden en niks lekken tussen heeft gezeten.
En ik met deze wagen vaker van het eene probleem naar het andere ga (met meestal maar een paar dagen probleemloos rijden).
Maar ze kunnen met elkaar te maken hebben, ook al betwijfel ik dat...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Wed Jun 15, 2011 7:33 pm

vanavond eindelijk eens tijd gehad goed te kijken.
band er af, kap aan de kant. en helaas is er nog steeds weinig te zien...
wat wel op viel, was dat alleen de zijkant van het blok nat is... ik denk dan ook dat het wel de waterpomp moet zijn...
voor de zekerheid toch maar even het klepdeksel er af. distributieriem is gelukkig helemaal droog.

iemand die naar aanleiding van dit verhaal durft te bevestigen (of te ontkennen) dat het de waterpomp moet zijn?
de lekkage is momenteel haast een liter per 600km...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by Crowbar » Wed Jun 15, 2011 8:01 pm

Lijkt wel op je waterpomp (of pakking daarvan) dan:
Als het niet je pakking is heeft de pomp een lekboring die het koelwater heel bewust wegleidt van je distributie deze lekboring komt (bij een GD) voor op het huis van de pomp uit.. en zeker weten buiten je kappen van je distributie..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Wed Jun 15, 2011 8:07 pm

Dus als ik het goed begrijp moet het de pomp zijn en niet de pakking aangezien de riem nog droog is?

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by Crowbar » Wed Jun 15, 2011 8:50 pm

nee, een van beide, als je dat kanaaltje vindt en dat lekt echt is het de pomp (en dan moet je pakking ook), als het gaatje droog is moet je verder zoeken..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Wed Jun 15, 2011 9:59 pm

ok... dat kan nog lastig worden dus...
heb geken hoe ver ik kom. maar zonder brug is het erg lastig, en laat ik die nou geen hebben...
ben bang dat ik of hulp moet vinden, of naar een garage moet gaan, als het zich nog loont...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by mad man » Fri Dec 30, 2011 12:51 am

Zo bij deze weer een oud probleem op gelost :buig:

Image

En bij deze gelijk maar een fototje van de wagen zelf :-D
Image

Al is hij wel wat donker ik heb de foto ook niet zelf gemaakt :roll: :oops:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
finaldragons
Mazda 626 Lord
Posts:1810
Joined:Thu Dec 06, 2007 7:32 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Hilversum

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by finaldragons » Fri Dec 30, 2011 12:15 pm

Van wie is de auto dan Mad-Man?
Wagon 2.2t 1993

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by mad man » Fri Dec 30, 2011 12:49 pm

De topik starter Ace (cris) :wink:

Hij is er alleen nooit aan toe gekomen om foto's online te zetten :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
finaldragons
Mazda 626 Lord
Posts:1810
Joined:Thu Dec 06, 2007 7:32 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Hilversum

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by finaldragons » Fri Dec 30, 2011 1:46 pm

Hij is ook dus al te gast geweest in de Mad Man workshop :)
Wagon 2.2t 1993

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Waterpomp vervangen zonder de distributie riem te vervan

Post by AcE » Fri Dec 30, 2011 2:19 pm

Inderdaad!
Ben in de Mad Man workshop geweest.
En in de Mad Man backyard workshop! :-D

In ieder geval heb ik weer een probleempje minder.
Nu op naar de volgende...
Een lekkende verdamper (lekt gas)
Bougiedoppen die niet helemaal goed vast blijven zitten (ondanks dat ze nog geen jaar oud zijn)
En dan nog een keer me versnellingsbak olie verversen.
En niet helemaal fijn stationair lopen...

Owja, dan is er nog de multie riem, die voor de 3e keer dit jaar vervangen mag worden...


Owja, en dan is er nog het probleempje van soms spontaan in houden onder de 2,5K toeren... Net alsof ie een vonk mist. Echter kan ik niet vinden waarom, maja het kan natuurlijk ook met de bougiedoppen te maken hebben. Wat ook met het niet helemaal fijn stationair lopen te maken kan hebben...

Post Reply