Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
thesixt
beginner
Posts:7
Joined:Sat Jul 24, 2010 10:35 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by thesixt » Fri Jul 01, 2011 5:11 pm

Mijn vriendin heeft een Mazda 626 Hatchback uit 1996, voor de rest een goede auto net APK gekeurd en ook nog eens een steekproef gehad maar nu een kleine week na de APK heeft ze een probleem dat de koppelingspendaal na het drukken niet helemaal meer naar boven gaat. Zeg maar hij blijft tot de helft steken, maar als zij haar schoen onder de pendaal doet en naar boven drukt dan staat hij weer normaal omhoog. Ze zegt dat het schakelen dan ook niet gaat maar dat is logisch. Na een paar keer hard trappen werkt het heel even maar vij vlot blijft hij toch weer hangen. Wat is het probleem daarvan?

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by Rick340 » Fri Jul 01, 2011 5:38 pm

Druklager ?

thesixt
beginner
Posts:7
Joined:Sat Jul 24, 2010 10:35 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by thesixt » Fri Jul 01, 2011 5:49 pm

Mijn buurman is gaan kijken bij het pendaal en hij zag wel dat er iets lek was. Wat kan dat zijn?

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by Arie » Fri Jul 01, 2011 6:23 pm

Mazda 626 Hatchback uit 1996
Type GE waarschijnlijk, even verhuizen naar onderhoud GE :wink:
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by Marcel Smeding » Sat Jul 02, 2011 8:01 am

Waarschijnlijk (hulp)koppelingscilinder om zeep. Houd geen druk vast, of trekt lucht, met dit verschijnsel als gevolg.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by Crowbar » Sun Jul 03, 2011 6:35 pm

als ie bij het pedaal lekt is het de HOOFDkoppelingscilinder, niet de hulpkoppelingscilinder..
de hulp (slave) koppelingscilinder zou op straat lekken..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Koppelingspendaal niet helemaal naar boven

Post by Marcel Smeding » Wed Jul 06, 2011 8:23 am

Crowbar wrote:als ie bij het pedaal lekt is het de HOOFDkoppelingscilinder, niet de hulpkoppelingscilinder..
de hulp (slave) koppelingscilinder zou op straat lekken..
bedoelde of de hoofdkoppelingscillinder, of de hulpkoppelingscillinder, daarom stond hulp ook tussen haakjes. Maar was inderdaad niet echt duidelijk zo. :(

Maar een hoofkoppelingscillinder hoeft niet altijd naar binnen te lekken hoor, bij m'n 818 lekte hij ook tussen de cillinder en rem bekrachtiger door op het binnenscherm, waarna het uiteindelijk op straat viel.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply