Achter uitlijnen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Drekracer
beginner
Posts:16
Joined:Wed May 25, 2011 11:16 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Achter uitlijnen

Post by Drekracer » Mon Sep 12, 2011 12:29 pm

Bij mijn 626 zitten de moeren zo vastgeroest dat ze die niet los durven draaien op de uitlijnbank omdat ze denken dat de bouten dan afbreken en ze de auto niet meer van de brug af krijgen. Zijn dit gewoon lange bouten met moeren, dus als ik ze sloop kan ik er dan gewoon nieuwe in zetten?

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3831
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by marcel » Mon Sep 12, 2011 1:24 pm

Oeps stel net in ander topic voor om te laten uitlijnen.

Als ik naar garage ga voor iets en kom terug zonder + vragen erbij kwam ik nooit meer daar!!!

Ik weet niet waar maar ergens heb ik op het forum stuk gelezen over bouten en moeren loshalen, verhitting heb ik van onthouden dat
dat de sterkte van onderdeel aantast en dit heb ik mijn eigen garage ook nog nooit gezien.

Monteur spuit alles in met ? laat vervolgens alles schrikken ( 1beste klap erop ) en wacht dan een paar uur om het dan weer te proberen
zoniet word het herhaald en voor het einde van de dag is alles los zonder schade.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Achter uitlijnen

Post by Crowbar » Mon Sep 12, 2011 1:40 pm

inderdaad: heetstoken is uit den boze!
Laten schrikken tussen 2 hamers: vuistje van 1kg of zwaarder erachter en met flinke bankhamer van 500 gram ofzo een klap of meer: dan "breekt" de roest.
dit kan tussen boutkop en moer of op twee vlakken van een moer. dan kruipolie ertussen en eerst stukjes heen en weer en dan de gewenste richting op draaien.
kreeg ik zelfs de stelmoer van de trommelremmen van mijn aanhanger van 1990 mee los.. (los genoeg om een beetje op te stellen in ieder geval)
waar dat wachten voor dient?

Drekracer, ga er van uit dat het wel speciale bouten zijn dus niet gewoon bij de lokale ijzerboer te krijgen zijn! (maar ze moeten gewoon los te "breken" zijn.
Last edited by Crowbar on Mon Sep 12, 2011 8:14 pm, edited 2 times in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

626DITD
Racer
Posts:342
Joined:Wed Jun 23, 2010 5:14 pm
Type 626:Geen

Re: Achter uitlijnen

Post by 626DITD » Mon Sep 12, 2011 5:43 pm

in het ergste geval moet je naar de dealer voor die bouten a ongeveer 10 euro stuk ex btw
Momenteel Mazdaloos :-(
Premacy DiTD 2001
626 GW Exclusive DITD 2001
626 GW GLX DITD 1998

Iemand zonder Mazda leeft slechts half
Mijn hartslag : Zoomzoom Zoomzoom
Mazda rij je niet het is een manier van leven

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by mad man » Mon Sep 12, 2011 10:20 pm

Als je deze bedoelt is het ff laten los schrikken en dan kruipolie er op en dan kan je er aan draaien en als er erg veel bagger op zit kan je hem ook nog schoon borstelen :idea:
Image
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by Marcel Smeding » Tue Sep 13, 2011 7:04 am

Ik denk dat het om de bouten gaat, waarmee de draagarm aan het subframe gemonteerd zit.
Dit zijn bouten die je, naar ik vermoed, ook niet fff snel vervangt, omdat je met deze bouten inderdaad je wielgeometrie kunt afstellen. Zit ook een halfmaantje op met een gradenverdeling.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Achter uitlijnen

Post by Crowbar » Tue Sep 13, 2011 1:24 pm

dus diegene waar op de foto geen moer meer op zit.. niet die drijfnatte.. (is dat een 626?)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by Marcel Smeding » Tue Sep 13, 2011 3:23 pm

Crowbar wrote:dus diegene waar op de foto geen moer meer op zit.. niet die drijfnatte.. (is dat een 626?)
Inderdaad die waar geen moer op zit. Is zeker geen 626, denk een 323.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by Marcel Smeding » Tue Sep 13, 2011 3:40 pm

Voorbeeld van de mx6, maar de wielophanging van de 626 ge is exact gelijk.
Image
Image
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Achter uitlijnen

Post by mad man » Tue Sep 13, 2011 9:31 pm

Marcel Smeding wrote:
Crowbar wrote:dus diegene waar op de foto geen moer meer op zit.. niet die drijfnatte.. (is dat een 626?)
Inderdaad die waar geen moer op zit. Is zeker geen 626, denk een 323.
Klopt dit is een 323 dan heeft een 626 een andere afstelling

En je kan ook die bouten los krijgen door een slag los en weer vast en zo stukje bij beetje verder los te draaien :idea:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Achter uitlijnen

Post by Crowbar » Wed Sep 14, 2011 7:33 am

ja, maar die eerste slag lukt niet?! :bs:
losser dan een halve slag hoeft ie niet, maar er zit geen beweging in, daar gaat het nou net om.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply