Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Fri Oct 07, 2011 6:54 am

AcE wrote:Heb er nu FR7DCX+ van bosch in zitten...
De vorige zijn ook van bosch, alleen geen idee in het welk model.. Kan ik as weekend ook even nakijken/vergelijken...
ik heb er net FR78DCX+ ingestopt, maar de opening tussen de elektroden verkleind naar 0,9
die X achteraan zegt dat er een opening van 1,1 mm in zit,
terwijl ze van mijn Landi gasinstallatie in ieder geval zeggen dat die max 0,9 moet zijn/worden
(en die speciale LPG-bougies gaan zelfs naar de 0,7 mm)
Last edited by Crowbar on Fri Oct 07, 2011 7:20 am, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Fri Oct 07, 2011 7:14 am

Verkleinen naar 0,9 is geen probleem...
Bougies "gappen" is een beetje standaard routine geworden bij me motor... Aangezien er geen enkele is die standaard fijn loopt ;)

Echter lees ik overal dat deze juist 1,1mm hoort te zijn.
Of is het fijner deze kleiner te hebben vanwege de gasinstallatie?

Maar dit kan ik zeker wel eens proberen, het zal er zeker niet erger van kunnen worden denk ik.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Fri Oct 07, 2011 7:22 am

Gas-lucht heeft een iets hogere elektrische weerstand dan benzine-lucht, daarom is 0,9 dan beter (of 0,7 bij die "speciale"? gasbougies
maar waarom ie op benzine dan ook niet lekker draait?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Fri Oct 07, 2011 7:28 am

Dat was dus ook mijn gedachte.
Maar als nog ga ik het proberen. Het zal voor dit probleem niks uit maken. Maar het kan zeker geen kwaad als ie weer normaal rijd om de bougies dan wat korter te hebben...

En dat verhaal van de distributie riem een tandje verschoven zijn, hoe denk je daar over?

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Fri Oct 07, 2011 7:46 am

Mijn tor draait overigens het lekkerst op Bosch Super4, met 4 massa-elektroden (maar deze had ik nog liggen van mijn 323 en ik maak ze gewoon op en ondertussen zoek ik weer een setje Super4
was voor de APK bij Lex Joon, die doet ook iets met dragracen (1e europeaan die in Amerika heeft meegedaan in de top!)
en die had bougietjes staan voor zijn dragracer: daar is de enkele, dwarse massa-alektrode korter, zodat je een haakse vonk krijgt?!
"ja, vroeger knipte je ze zelf af, tegenwoordig zijn ze zo te koop"
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Fri Oct 07, 2011 6:04 pm

Net de bougies maar even aangepast.
Hij loopt nu op benzine heerlijk rustig!
Alleen op gas loopt ie nog niet helemaal fijn stationair... Maar het echte bokken dat ie deed is over!

Wel vreemd dat dit in eens op kan komen zetten aangezien de bougies er toch al ff in zitten.

Ze staan nu op 0,9 misschien toch nog maar een beetje kleiner naar 0,8 ofzo doen en kijken of gas dan ook fijn loopt.

Blij dat het dit keer een erg goedkope reparatie is geweest, als het met gas tenminste inderdaad ook goed gaat komen!
Als nog wil ik ergens een flitslamp proberen te lenen om te kijken hoe ie op zijn tijd staat, aangezien ik dat nog steeds niet helemaal vertrouw (verdeler zit namelijk maximaal verdraait), en de vorige eigenaar heeft of lopen beunen, of laten beunen... De meest vreemde dingen kom ik tegen sinds ik deze wagen heb...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Sat Oct 08, 2011 2:39 pm

Ik dacht voorheen ook bosch bougies te hebben. Maar dat was blijkbaar in mijn motor.

In mijn wagen had ik eerst:
NGK BKR6E

Deze zien er nog goed uit, echter heb ik ze vervangen vanwege de leeftijd (+/-60.000 KM jong)

Misschien deze ook op 0,9mm zetten en deze er eens in doen, kijken of dat dit een verschil maakt tov de bosch FR7DCX+

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Sat Oct 08, 2011 9:52 pm

Ik houd NGK zo ver mogelijk bij mijn auto vandaan: houd ze maar eens naast elkaar (bosch en ngk) en zie dat NGK van blik (dunne schroefdraadbus) en Bosch van dikwandiger staal is gemaakt: dat staal is steviger qua vasthouden in de kop, maar vult ook je compressieruimte beter op!
de massa-elektrode is evenredig dunner, dus is die na 60.000 niet al helemaal weggebrand? (ik heb gezien dat die dus gewoon van gap verloopt door te verbuigen hè!)

ff ideetje: die verdeler, weet je waar ie naartoe is gedraaid? als die naar max. vroeg is gedraaid met die NGK's erin (zuinger, meer power, en met gas geen problemen met pingelen) en jij draait er dus dikkere BOSCH's in, verhoogt de comressieverhouding iets, misschien pingelt ie nu wel?
of misschien verandert het tijdstip nu wel met andere bougies met meer of minder weerstand en ga je over de grens?
inderdaad de moeite waard om die even na te kijken dan
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Sun Oct 09, 2011 12:40 am

De NGK bougies zien er nog zo goed als nieuw uit. Dus zo heel erg zullen ze niet zijn ;)

De lengte is ook gelijk, hier zal dus ook weinig tot geen verschil in zitten.
De verdeler is maximaal met de klok mee gedraait.
Hij kan dus nog een goede 3cm tegen de klok in gedraait worden.
Volgens mijn wphb is ie regelbaar tussen 6 en 18 graden.. Hij zal dus op 1 van de 2 staan... En hij hoort op 12 (midden ongeveer dus) te staan

En zuinig is mijn wagen nooit geweest.
1:8,3 met gas en 1:8,9 met benzine gemiddeld... Dat is al de laatste 120.000 km zo. Ook al haal ik momenteel wel iets van 30Km per tank minder dan voorheen (is al een paar maanden zo, nog voordat er echt problemen kwamen)..

En pingelen, na ik hoor niks volgens mij, maar weet eigenlijk ook niet echt waar ik dan op zou moeten letten...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Mon Oct 10, 2011 2:09 pm

1) pingelen klint bij hoge belasting en lage toeren als een "bak spijkers die door je motor wordt gegooid" maar je moet goed luisteren in moderne carrosseriën
2) gezien je verbruik denk ik dat ie te laat staat
3) hij hóórt zo vroeg mogelijk (hoogste rendement en vermogen) zonder te pingelen: moderne motoren (GF/GW) stellen steeds bij en "voelen" met een sensor of pingelen optreedt, waarna ze terugregelen en het weer opnieuw proberen. op gas pingelt bijna geen enkele benzinemotor, waardoor ze maximaal vroeg kunnen regelen. die 12 graden is een veilige waarde af fabriek. ik stelde àl mijn motoren (vanaf mijn solex tot mijn 323 BA) op het gehoor af en haalde er zo meer rendement uit.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply