Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Sun Oct 02, 2011 9:28 am

Ja en weer een probleem.

Wegens omstandigheden is het vorige probleem (een lekkende waterpomp) ook nog steeds niet opgelost, maar ondertussen doet een volgende zich weer voor.

Bij acceleren lijkt het net alsof er een cilinder niet mee doet.
Dit gebeurt tot ca 3000 rpm, hierna krijg ik in eens aanzienlijk meer vermogen en is het bokken ook weg.
Stationair draaien is niet helemaal lekker, maar dan draaien alle cilinders wel mee.

Dit is begonnen nadat de kant waar me multiriemen zitten schoon is gespoten met een hogedruksput.
Ik ben dus bang dat er daar misschien iets los/beschadigd is, echter kan ik niet vinden wat.

Het probleem is er op zowel gas als op benzine, dus een paar dingen kunnen al uitgesloten worden.
De bougie gaten zijn droog, dus hier zit het probleem ook niet.

Dus mocht hier nog iemand tips hebben?

User avatar
Piet
Mazda 626 Lord
Posts:2401
Joined:Thu Dec 05, 2002 8:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Piet » Sun Oct 02, 2011 1:07 pm

Zo te horen toch ergens vocht bij gekomen.
Verdeelkap al los gehad? Daar kan vocht in zitten.
Bmw 328i touring M-Edition

# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Sun Oct 02, 2011 1:25 pm

Verdeelkap heb ik al los gehad.
Hier was niks mis. Alles mooi droog en schoon.

Verder is die kant als het goed is niet afgespoten.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Mon Oct 03, 2011 8:38 am

krukassensor? die zit volgens mij wel daar
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Mon Oct 03, 2011 2:11 pm

Gisteravond was het helemaal onmogelijk geworden om te rijden.

Toen bleek dat er een klein lek in mijn koelvloeistof slang zat (welke pas vervangen was) welke precies in mijn verdeelkap spoot.
Dit is dus opgelost, echter is het probleem nu wel minder, maar nog niet over.

De krukassensor zou kunnen, geen idee waar deze ergens zit.

Vanavond eens kijken of ik iets in mijn wphb kan vinden er van.

Ik weet wel dat ik een steeds grotere hekel aan deze wagen begin te krijgen.
Alleen al de laatste maand heeft ie me 3 keer laten staan...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Mon Oct 03, 2011 8:08 pm

Net ff aan het testen geweest. Het moet echt een sensor zijn... De vraag is alleen welke
Als ik de computer in de diagnose stand zet (ten-gnd) loopt ie namelijk gewoon goed.
Het moet dus wel een sensor zijn. De computer geeft echter geen foutcode aan.
De krukassensor kan ik trouwens ook niet echt vinden, hetzelfde als mijn wphb (laptop is gecrasht geweest)

Dus als iemand mij nu met bovenstaande info de goede richting op kan sturen zou dat erg fijn zijn.
Eventueel met een noodoplossing aangezien ik over een maand of 4 toch afscheid ga nemen van mijn ge-tje...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Mon Oct 03, 2011 9:39 pm

ik zou dan eerst die verdeelkap eens helemaal schoonmaken (vooral contactpennen even schoonkrabben) of zelfs gewoon vervangen als je daar een duidelijke storing hebt (gehad)
als je bougies hierdoor slecht gevonkt hebben en dan verkoold zijn door onverbrandde benzine moeten die ook schoongemaakt of in ieder geval gecontroleerd worden. (of meteen vervangen?)
Op het kleppendeksel van mijn GW (die motorisch niet veel van de GE verschillen zou, al heeft die geen verdeelkap meer) zit een nokkenaspositiesensor, ter hoogte van de distributie, daar loopt (onder de steun van de stuurbekrachtigingspomp) nog een kabel naar beneden... misschien als je die volgt? maar zeker weten doe ik het niet, misschien gebruikt ie alleen het nokkenassignaal want dat is ook een vast gegeven t.o.v. de krukas..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Mon Oct 03, 2011 11:11 pm

Verdeelkap heb ik schoon gemaakt, hier zou niks mis mee moeten zijn volgens mij, de anwb monteur en de garage bij mij in de buurt...
Contacten zijn nog mooi schoon en de rotor ook.
Tevens zou het probleem dan niet zo goed als weg moeten zijn als ik de computer in de diagnose stand zet, aangezien hier niks aan verandert word voor zo ver ik weet.

Tevens heb ik de bougies los gehad, en deze zien er nog goed uit (zijn ook pas net in gereden (+/-3000km))
En onverkoolde benzine gaat wat lastiger bij gas ;) (Ps. het probleem is er bij gas en benzine, dus het ligt niet aan de brandstof)

Een krukassensor moet er inderdaad zijn volgens mijn autodata cd... Toch nog maar eens gaan zoeken dan, krijg hem alleen nog niet echt gevonden, maar misschien zoek ik wel verkeerd...
Hoe werkt de ontstekings vertraging eigenlijk?
Misschien dat hier een probleem in kan zitten... Dat deze op hoog toerental blijft staan, of is dat niet mogelijk?
Weet dat dit bij een mechanische verstelling wel eens voor kan komen, maar hoe het hier werkt weet ik niet...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Tue Oct 04, 2011 12:55 pm

ahem, ik moet ophouden aan te nemen dat er naast mij nog niemand op gas rijdt hier ;-) dat is allang niet meer het geval zie ik.
ontstekings vervroeging/vertraging lijkt mij volledig elektronisch in de motorcomputer te gebeuren, dus daar kan je weinig aan doen..
(die is dus afhankelijk van je krukassensor, die je toch zult moeten vinden) wees blij dat ie nog wat doet, ik heb wel eens een vriend geholpen met een fiatje dat helemaal uitviel als de krukassensor wegviel..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Tue Oct 04, 2011 2:35 pm

Ik weet niet of het de krukassensor is...
Zou kunnen. Zijn echter nog meer sensoren die mogelijk moeilijk kunnen doen denk ik...

Het lastige is dat ik de ene keer lees dat die in de verdeler zit, en de andere keer weer lees dat ie bij de krukas poulie zit... En dan weer lees dat ik ze beiden heb...

Ik weet het dus echt niet meer!
Wat ik wel weet is dat ie in de diagnose stand best wel goed tot normaal loopt, en het dus echt ergens een sensor moet zijn. Alleen waar, en welke....

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Thu Oct 06, 2011 4:51 pm

gisteravond weer bezig geweest...

Heb de verdeelkap/rotor/afscherm plaat weggehaald en kwam hier wel wat rotzooi tegen in de verdeler.

Deze goed schoon gemaalt, maar het stotteren is nog steeds niet weg...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Thu Oct 06, 2011 7:51 pm

eerst was ie schoon (je bedoelde zeker van buiten??) en dan vind je toch wat troep in de verdeler??
ik moet ineens denken aan mijn motorfiets, die ooit ook één cilinder had die niet meedeed:
daarvan stond één carburateur (iedere cilinder eentje) veel verder open dan de rest, waardoor die cilinder permanant verzoop dat kan het bij jou niet zijn, maar ik denk aan valse lucht op één cilinder, die bij hoge toerentallen die in hoge toeren ineens niet erg meer is omdat er dan toch meer brandstof wordt ingespoten dan dat er valse lucht naar binnen kan lekken langs je spruitstuk (iets waar we Piet al eens over gelezen hebben dat bij de 1800 van de Premacy en GF veelvuldig voorkomt?)
valse lucht test je door een brandbare substantie uit een spuitbus (ether, startpilot dus, of remmen/carburateurreinger langs je spruitstuk(pakking) te spuiten: als je motor hier (stationair of met je voet op het gaspedaal bij 2500 toeren ofzo) op reageert weet je wat het is
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Thu Oct 06, 2011 9:22 pm

Eerst was de verdeelkap schoon gemaakt.
Gisteren heb ik de verdeler zelf vanbinnen schoon gemaakt. Dus niet de kap maar het deel dat aan het blok op de nokkenas zit.

Ik kreeg vanavond trouwens nog een tip van een hobby monteur. Geen idee of dat dit kan... Maar vraag het hier dus maar even na.
Hij heeft ooit een soortgelijk probleem gehad met een ford probe uit 94 (redelijk hetzelfde dus volgens mij).
Hier was ook de multiriem gesprongen geweest. Ik heb alleen niet de link gelegd dat dit iets met mijn situatie kan hebben aangezien ik nog een 200km zonder problemen gereden had voordat er problemen (stotteren dus) kwamen.
Hier was door de klap van het breken van de riem de distributieriem een tandje versprongen... Echter zou ik dit volgens mij meteen hebben moeten merken, wat dus niet het geval is.

Controleren op valse lucht zal ik morgen even doen. Dat kan natuurlijk het geval zijn aangezien verschillende vacuum leidingen opzij zijn gebogen voor het schoonmaken van het blok.
Vanavond trouwens nog even de bougies er uit gehad. Alle 4 vind ik ze redelijk aan de witte kant, ik zal zze van het weekend wel eens controleren met oude die ik er een paar maanden geleden uit heb gehaald.
Als ze nu inderdaad witter zijn is de kans op valse lucht aanzienlijk groter aangezien er dan een te arm mengsel is.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by Crowbar » Thu Oct 06, 2011 9:56 pm

zijn het wel de goeie bougies dan? of zijn ze te warm voor jouw motor (icm gas)?
ben je van merk gewisseld?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Stotteren bij acceleren tot 3000RPM

Post by AcE » Thu Oct 06, 2011 10:03 pm

Heb er nu FR7DCX+ van bosch in zitten...
De vorige zijn ook van bosch, alleen geen idee in het welk model.. Kan ik as weekend ook even nakijken/vergelijken...

Post Reply