Temperatuur probleem

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:
Temperatuur probleem

Post by FotoMaster » Sat Dec 10, 2011 11:28 am

Hoi mede forum genoten.

Ik heb weer wat met de auto.

Als ik stil sta loopt de motor warm, maar zodra ik de toeren rond de 2000 houd loopt de temperatuur terug naar "normaal".

De waterpomp is een jaar geleden vervangen, thermostaat zit er nieuw in, en het enige wat ik me kan bedenken is dat de radiateur beetje verstopt zit (vorige eigenaar heeft er ooit eens "stop a leak" ingegooid), en bij meer toeren deze blokkade opgeheven wordt door de waterpomp.

Dit is mijn theorie, en ik zie graag jullie mening hierover tegemoet.

Verder heb ik een probleem wat waarschijnlijk aan mijn bougiekabels te verwijten is (2x gebarsten bij verdelerkap):

als de motor koud is, dan begin hij al rond de 2000 toeren, ga ik een stukje rjden en moet ik stilstaan voor het stoplicht dan schommelt het toerental continu tussen de 1000 en de 3000 toeren. (alsof je zit te spelen met gaspedaal)
Ik vermoed dat dit dus de bougiekabels zijn, maar ik sta open voor jullie suggesties.

Moet deze problemen snel oplossen want hij had vandaag eigenlijk voor de APK gemoeten.

Ik hoor hopelijk snel van jullie

Groetjes
Image

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Temperatuur probleem

Post by mad man » Sat Dec 10, 2011 11:56 pm

FotoMaster wrote:De waterpomp is een jaar geleden vervangen, thermostaat zit er nieuw in, en het enige wat ik me kan bedenken is dat de radiateur beetje verstopt zit (vorige eigenaar heeft er ooit eens "stop a leak" ingegooid), en bij meer toeren deze blokkade opgeheven wordt door de waterpomp.

Zou idd heel goed kunnen want dat is rotzooi voor in de motor :roll:
FotoMaster wrote:als de motor koud is, dan begin hij al rond de 2000 toeren, ga ik een stukje rjden en moet ik stilstaan voor het stoplicht dan schommelt het toerental continu tussen de 1000 en de 3000 toeren. (alsof je zit te spelen met gaspedaal)
Ik vermoed dat dit dus de bougiekabels zijn, maar ik sta open voor jullie suggesties.

Ik denk aan de hallgever de mijne doet dat ook alleen dan naar ondertoeren, maar daar door kan ik er ook naast zitten :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

FotoMaster
Chauffeur
Posts:88
Joined:Thu Nov 19, 2009 7:07 pm
Type 626:Geen
Location:Hulst
Contact:

Re: Temperatuur probleem

Post by FotoMaster » Sun Dec 11, 2011 12:58 pm

aan wat voor gever?

Ik had net een heldere ingeving en bedacht me dat de koelvloeistof wel eens bijgevuld moest worden.
Ik heb pas geleden thermostaat vervangen.

Ik controleren en ja hoor............. moest wel een slokkie bij.

motor blijft nu weer mooi op temperatuur, en ik hoop dat het ook zo blijft.

voor wat betreft het schommelen van de toeren, heb ik nog steeds als hoofdverdachte mijn bougiekabels.

Morgen komt er een nieuw setje binnen, en deze ga ik natuurlijk direct vervangen.

Hopelijk is alles dan opgelost, en kan hij weer voor de APK. (had eigenlijk al gemoeten voor 10 december :oops: )

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes en bedankt zover voor het meedenken.
Image

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Temperatuur probleem

Post by mad man » Sun Dec 11, 2011 2:19 pm

FotoMaster wrote:aan wat voor gever?
De hall gever die zit achter de rotor...
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Temperatuur probleem

Post by AcE » Fri Dec 30, 2011 2:32 pm

Dit toerental schommelen had ik altijd als mijn koelvloeistof niveau te laag was (er kwam dan geen/teweinig koelvloeistof bij het gasklephuis) wat de afgelopen maanden helaas nogal vaak voor kwam...

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: Temperatuur probleem

Post by khasie » Sat Jan 28, 2012 7:07 pm

Ik heb dat ook wel eens gehad. Toeren blijft rond 2 duizend hangen en temperatuur gaat omhoog als je stil staat.
Bij mijn Ge'tje was de waterpomp kapot waardoor koelvloeistof weglekte en dus teweinig koelvloeistof aanwezig was. waterpomp vervangen en probleem was helemaal opgelost.
Het was wel prijzig moet ik zeggen. Ik heb het gewoon bij de dealer laten doen. Waterpomp was vrij goedkoop maar het werk dat er gedaan moest worden dat was te veel van het goeie.....!
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Temperatuur probleem

Post by Crowbar » Mon Jan 30, 2012 9:26 am

is alle lucht er uit? als ie neit goed ontlucht is na montage van die wp moet je daar es mee beginnen: als thermostaat of temp.sensor in een luchtbel meet meet ie geen juiste waarde en regelt je stationair op wat ie meet.. (koud)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply