'95 626 1.8 schakelt stroef

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
'95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Sun Apr 29, 2012 7:26 pm

Hoi guys,

Ik ben hier even terug. Onlangs toen ik naar de technische keuring reed in maart, heb ik het reeds gevoeld dat de '95 626 van mijn moeder niet echt voorbeeldig schakelt. Laat het me stroef noemen en met momenten zelfs moeilijk om hem in 2de te krijgen.

Vandaag was ik bij haar op bezoek en wist ze mij te vertellen dat ze onlangs boodschappen gedaan had en dat ze helemaal niet meer in 4de kon schakelen... :? :?

Is er een typische fout bij deze modellen die ik eens van naderbij kan bekijken ? Ter herinnering, deze wagen heeft amper 38.000 km... :buig:

Wat is jullie mening vooraleer ik hem binnensteek bij de dealer ?

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by Casejunkie » Tue May 01, 2012 3:07 pm

Kunnen meerdere dingen zijn.
De rubbers in de schakelstangen, oliepijl, synchromessringen, oude olie.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Tue May 01, 2012 5:49 pm

oude olie....

ja man... :shock: die zit er fabriek-af in denk ik...

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by Arie » Tue May 01, 2012 11:07 pm

je mag toch aannemen dat het een "kleinigheidje" is met zo'n kilometerstand.

Naast wat er al genoemd is:

Komt de koppeling wel goed vrij??
Remvloeistof ( zit ook in koppelingscircuit) is hygroscopisch, dus trekt water aan.
Na loop van jaren kan dit wat probleempjes geven, zeker als de auto niet veel rijdt.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Wed May 02, 2012 6:43 am

Inderdaad, goeie tip van die koppelingsvloeistof.

Ik ga het eens bekijken.

Misschien ook 's de bakolie verversen.

Kun je er makkelijk aan bij zo'n 626 ?

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by Arie » Wed May 02, 2012 8:37 am

Misschien ook 's de bakolie verversen.
Ik heb al veeeel auto's gehad en aan gewerkt( klassiekers e.d.) , maar nog nooit bakolie ververst.

Als de bak niet lek is, zou ik er niets aan doen dan evt. het oliepeil controleren.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by NiBB-it » Thu May 03, 2012 12:16 pm

Is al eens een stofhoes bij de steekas vervangen door de garage. Als ze die lostrekken kan er ook olie uit komen en als dat niet bijgevuld is. Tja dan kan het niet goed aflopen.
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Fri May 04, 2012 6:48 am

Nee, nog nooit is er aan die wagen gewerkt.

Met zijn lage km-stand is er in feite nog nooit iets stuk geweest.

Zou het misschien kunnen zijn dat die bak stroef schakelt omdat ze te weinig rijdt ? Mijn moeder heeft vorig jaar slechts 1000 km gereden, dus ja, hij staat 99,99% van zijn tijd in de garage te wachten tot hij eens uitgelaten wordt. En dan is zo'n ritje slechts 3km naar de winkel en 3km terug....

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by Crowbar » Fri May 04, 2012 8:15 am

begin eens met de scharnieren van je schakelstangen van de pook naar de bak te smeren (doe ik elke keer als ie op de brug staat en merk je meteen) ik gebruik white grease dat dun ertussenkruipt en dan indikt
en laat jij hem dan eens goed uit! deed ik ook toen ik net mijn rijbewijs had met oma's Volvo 66 die anders op z'n verst naar de zangvereniging (5 km?) ging..
en oma dacht dat ze een nieuwe auto reed als ik terugkwam ;-)
niet piepen over de benzine die je/ze verstookt, dat zijn onderhoudskosten ;-)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Fri May 04, 2012 5:27 pm

OK, ik zal hem 's de sporen geven...

eens zien wat er nog in zo'n oud 1.8 blok met 38000 km zit ...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by mad man » Fri May 04, 2012 6:42 pm

Eerst op de doorgaande weg een lekker stukje goed warmdraaien daarna lekker een uurtje of wat door de stad heen en weer rijden zo dat je veel moet schakelen en daarna ff de snelweg op om ff goed in zijn 5 door te halen zodat de uitlaat met kat goed door kan blazen, leef je uit een middagje lang :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Sat May 05, 2012 7:38 am

Goed idee, maar als ik daarmee klaar ben, gaat hij terug op stal en kan de miserie herbeginnen...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by mad man » Sat May 05, 2012 2:29 pm

Nee dan moet je er dagelijks mee gaan rijden :D
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

fransdemers
Chauffeur
Posts:54
Joined:Sat Aug 28, 2010 4:26 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by fransdemers » Sun May 06, 2012 8:02 am

tja, rust roest zegt het spreekwoord hé.... :-D

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: '95 626 1.8 schakelt stroef

Post by Marcel Smeding » Tue May 08, 2012 3:43 pm

Arie wrote:
Misschien ook 's de bakolie verversen.
Ik heb al veeeel auto's gehad en aan gewerkt( klassiekers e.d.) , maar nog nooit bakolie ververst.

Als de bak niet lek is, zou ik er niets aan doen dan evt. het oliepeil controleren.

Zal niet het probleem zijn van het stroef schakelen, maar wisselen kan zeker geen kwaad.
Die olie is waarschijnlijk ook al 20 jaar oud en ze verouderd wel degelijk.
Als je de accubak verwijderd en je neemt een trechter met een verlengstuk op de tuit, kun je er heel goed bij om hem weer te vullen.
Om af te tappen zul je echt onder de auto moeten.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply