A/C

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: A/C

Post by Crowbar » Mon Apr 29, 2013 1:30 pm

Nee Khasie, zo is het juist.
die ventilator onder de motorkap die voor de airco is, schakelt op een temperatuurschakelaar in het aircocircuit. zonder gas wordt die schakeltemperatuur nooit bereikt, dus gaat ie niet draaien.. is niet eens "beveiliging", gewoon functie:
met gasvulling wel aanwezig zul je merken dat er altijd een fractie vertaging tussen het knopje en het aanslaan van de ventilator zit.
(en als je 130 op de snelweg dendert hoeft er geen ventilator bij want heb je genoeg rijwind door die condensor van de airco.. dit hoor je dan niet, maar die ventilator wordt niet ingeschakeld omdat de inschakeltemperatuur niet bereikt wordt, omdat de rijwind de condensor voeldoende koelt)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Mon Apr 29, 2013 1:35 pm

Als de airco het niet doet doet de ven (radiateur) het ook niet dat klopt maar als de ven (aanjager/blower) het niet doet doet de airco het ook niet :roll:

En die laatste zit achter het dachbord kastje en die kanje regelen met standje 0 tot 4 boven je radio :wink:

Anders gezegt je hebt 3 vennen in je wagen zitten :wink:

1. koelven warme koelvloeistof
2. koelven voor de airco
3. aanjager/blower

En voor die geen airco hebben die hebben alleen nr.2 niet 1 en 3 wel :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Wed May 01, 2013 12:41 am

Ja maar ik had het niet over mijn dashboard maar over onder mijn motorkap, er zijn echt twee ventilatoren. En aan blower ligt het sowieso niet want alle 4 standen doen het prima.
Maar na alle nuttige informatie hier, heb ik toch een vermoeden dat ik langs garage moet het bij te vullen.
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Wed May 01, 2013 12:38 pm

Ja dan had ik het verkeerd :roll: :wink:

Dan toch even de airco laten vullen :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

M&M
Racer
Posts:315
Joined:Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by M&M » Wed May 01, 2013 4:20 pm

mad man wrote:Ja dan had ik het verkeerd :roll: :wink:

Dan toch even de airco laten vullen :wink:

Dat zei ik :wink: :D

Groetjes M&M

White Wagon
Chauffeur
Posts:84
Joined:Mon Jan 04, 2010 9:41 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Beek (L)

A/C

Post by White Wagon » Wed May 01, 2013 9:40 pm

En als je niet helemaal zeker bent of ie lekvrij is, is er ook een mogelijkheid om de airco met perslucht te checken.
Mijn monteur heeft vorig jaar ook zo eenpiepklein gaatje in de condensor van mijn GW gevonden. Hoe ie het precies gedaan heeft zou ik eens moeten vragen indien je hier belang bij hebt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

daily driver: Mazda 626 GW 2.0I Exclusive Wagon
hobbyproject: Mazda 323 BF Formule 4 1.6I turbo

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: A/C

Post by Arie » Wed May 01, 2013 9:55 pm

Hoe ie het precies gedaan heeft zou ik eens moeten vragen indien je hier belang bij hebt
kleurstof??
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

White Wagon
Chauffeur
Posts:84
Joined:Mon Jan 04, 2010 9:41 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Beek (L)

A/C

Post by White Wagon » Thu May 02, 2013 8:55 am

Nee volgens mij niet. Denk dat ie op gehoor gewerkt heeft.
Ik zag tenminste bij het lek geen rare kleurtjes zitten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

daily driver: Mazda 626 GW 2.0I Exclusive Wagon
hobbyproject: Mazda 323 BF Formule 4 1.6I turbo

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by Crowbar » Thu May 02, 2013 9:58 am

kan ook: ik heb zelf eens een lek gespot bij mijn eigen airco (O-ring) aan de compressorolie die er uit zweette
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: A/C

Post by NiBB-it » Wed May 08, 2013 10:20 pm

Mijn advies is afvullen met stikstof (dit kan bij de meeste airco specialisten), Dan word het systeem voor een kwartier ongeveer op druk gezet (wat bij het warme gas aan druk is). Is na een kwartier de druk nog even vol dan is te zeggen dat het systeem dicht is en kan worden afgevuld.
Is dit niet het geval moet er een lekkage zijn (O-ring of doorgeroeste leiding meestal net bij de ophangclipjes) en in het ergste geval is er ooit een aanrijding geweest en is de radiateur voor de airco (condensor) kapot en in het ergste geval is de pomp lek bij zijn afdichtingen door te lang stilstaan (duurste van allemaal). Al met al kan dat een aardige kostenpot worden (en ik kan het weten).
Ga gewoon kijken naar een airco specialist (STEK GESPECIALISEERD) in de buurt en bel eerst voor prijzen!!! Ga dan naar de voordeligste en het meest in de buurt!

Niet direct iets laten repareren tenzij het een kleinigheid is (iedereen wil je graag in de nek hauwe als je niet voldoende kennis hebt)


En btw er zit een drukschakelaar op het airco systeem. Is er niet voldoende druk mag het systeem niet lopen (aangezien de aircopomp gesmeerd wordt met het koelgas en deze een soort van olie ook erin heeft zitten). En is de airco aan en draait de pomp moet er ook een extra fan draaien! GE heeft nog geen temp sensor eraan zitten net hetzelfde als de GD.
En tegenwoordig kun je ook een kleurstof toevoeging erbij voegen waarbij het makkelijker is lekkages te vinden (tevens kan deze ook kleine lekkages dichten in de meeste gevallen)

LAAT JE EERST GOED INFORMEREN IN DE PRIJZEN EN DAN DOEN!
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Fri May 10, 2013 1:49 pm

Ja helemaal mee eens!
Goed verhaal, ik ga binnenkort op zoek naar een aantal garages hier in de beurt. En uiteraard eerst uitleg vragen en dan pas het werk laten doen, niet dat ik straks honderden euro's kwijt ben aan de airco.
Bedankt voor de handige tips!
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Mon Jun 03, 2013 9:40 pm

Vandaag auto naar de garage gebracht voor de airco apk etc. Vanmiddag telefoontje gehad over stand van zaken, airco was zo als meesten hier al zeiden leeg gelopen, het was dus kwestie van bijvullen. Gelukkig maar :) .
Maar genoeg problemen met de remmen. Linksvoor blijft een beetje vast zitten en laat niet los en linksachter exact het zelfde...
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by Crowbar » Sat Jun 08, 2013 5:49 am

Dan tref je het beter dan ik: ik kwam voor vullen maar ze zetten hem eerst op druk met stikstof, spoten er zeepsop op en de bubbels kwamen meteen uit de condensor..
door hun laten doen was €350 - €400.. "maar dan haal ik die €30(!geen tien minuten werk!) van dit afpersen er wel af hoor"
losse condensor bij hem was €129, online vind ik ze voor €69.. maar heb ik dan mijn O-ringetjes erbij zitten? (er zou nog een aansluiting lekken maar die zag ik dus niet borrelen
achteraf gezien had ik er zelf ook wel een beetje persluchtdruk op kunnen zetten d8 ik..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply