Page 2 of 2

Re: A/C

Posted: Mon Apr 29, 2013 1:30 pm
by Crowbar
Nee Khasie, zo is het juist.
die ventilator onder de motorkap die voor de airco is, schakelt op een temperatuurschakelaar in het aircocircuit. zonder gas wordt die schakeltemperatuur nooit bereikt, dus gaat ie niet draaien.. is niet eens "beveiliging", gewoon functie:
met gasvulling wel aanwezig zul je merken dat er altijd een fractie vertaging tussen het knopje en het aanslaan van de ventilator zit.
(en als je 130 op de snelweg dendert hoeft er geen ventilator bij want heb je genoeg rijwind door die condensor van de airco.. dit hoor je dan niet, maar die ventilator wordt niet ingeschakeld omdat de inschakeltemperatuur niet bereikt wordt, omdat de rijwind de condensor voeldoende koelt)

Re: A/C

Posted: Mon Apr 29, 2013 1:35 pm
by mad man
Als de airco het niet doet doet de ven (radiateur) het ook niet dat klopt maar als de ven (aanjager/blower) het niet doet doet de airco het ook niet :roll:

En die laatste zit achter het dachbord kastje en die kanje regelen met standje 0 tot 4 boven je radio :wink:

Anders gezegt je hebt 3 vennen in je wagen zitten :wink:

1. koelven warme koelvloeistof
2. koelven voor de airco
3. aanjager/blower

En voor die geen airco hebben die hebben alleen nr.2 niet 1 en 3 wel :wink:

Re: A/C

Posted: Wed May 01, 2013 12:41 am
by khasie
Ja maar ik had het niet over mijn dashboard maar over onder mijn motorkap, er zijn echt twee ventilatoren. En aan blower ligt het sowieso niet want alle 4 standen doen het prima.
Maar na alle nuttige informatie hier, heb ik toch een vermoeden dat ik langs garage moet het bij te vullen.

Re: A/C

Posted: Wed May 01, 2013 12:38 pm
by mad man
Ja dan had ik het verkeerd :roll: :wink:

Dan toch even de airco laten vullen :wink:

Re: A/C

Posted: Wed May 01, 2013 4:20 pm
by M&M
mad man wrote:Ja dan had ik het verkeerd :roll: :wink:

Dan toch even de airco laten vullen :wink:

Dat zei ik :wink: :D

Groetjes M&M

A/C

Posted: Wed May 01, 2013 9:40 pm
by White Wagon
En als je niet helemaal zeker bent of ie lekvrij is, is er ook een mogelijkheid om de airco met perslucht te checken.
Mijn monteur heeft vorig jaar ook zo eenpiepklein gaatje in de condensor van mijn GW gevonden. Hoe ie het precies gedaan heeft zou ik eens moeten vragen indien je hier belang bij hebt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: A/C

Posted: Wed May 01, 2013 9:55 pm
by Arie
Hoe ie het precies gedaan heeft zou ik eens moeten vragen indien je hier belang bij hebt
kleurstof??

A/C

Posted: Thu May 02, 2013 8:55 am
by White Wagon
Nee volgens mij niet. Denk dat ie op gehoor gewerkt heeft.
Ik zag tenminste bij het lek geen rare kleurtjes zitten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: A/C

Posted: Thu May 02, 2013 9:58 am
by Crowbar
kan ook: ik heb zelf eens een lek gespot bij mijn eigen airco (O-ring) aan de compressorolie die er uit zweette

Re: A/C

Posted: Wed May 08, 2013 10:20 pm
by NiBB-it
Mijn advies is afvullen met stikstof (dit kan bij de meeste airco specialisten), Dan word het systeem voor een kwartier ongeveer op druk gezet (wat bij het warme gas aan druk is). Is na een kwartier de druk nog even vol dan is te zeggen dat het systeem dicht is en kan worden afgevuld.
Is dit niet het geval moet er een lekkage zijn (O-ring of doorgeroeste leiding meestal net bij de ophangclipjes) en in het ergste geval is er ooit een aanrijding geweest en is de radiateur voor de airco (condensor) kapot en in het ergste geval is de pomp lek bij zijn afdichtingen door te lang stilstaan (duurste van allemaal). Al met al kan dat een aardige kostenpot worden (en ik kan het weten).
Ga gewoon kijken naar een airco specialist (STEK GESPECIALISEERD) in de buurt en bel eerst voor prijzen!!! Ga dan naar de voordeligste en het meest in de buurt!

Niet direct iets laten repareren tenzij het een kleinigheid is (iedereen wil je graag in de nek hauwe als je niet voldoende kennis hebt)


En btw er zit een drukschakelaar op het airco systeem. Is er niet voldoende druk mag het systeem niet lopen (aangezien de aircopomp gesmeerd wordt met het koelgas en deze een soort van olie ook erin heeft zitten). En is de airco aan en draait de pomp moet er ook een extra fan draaien! GE heeft nog geen temp sensor eraan zitten net hetzelfde als de GD.
En tegenwoordig kun je ook een kleurstof toevoeging erbij voegen waarbij het makkelijker is lekkages te vinden (tevens kan deze ook kleine lekkages dichten in de meeste gevallen)

LAAT JE EERST GOED INFORMEREN IN DE PRIJZEN EN DAN DOEN!

Re: A/C

Posted: Fri May 10, 2013 1:49 pm
by khasie
Ja helemaal mee eens!
Goed verhaal, ik ga binnenkort op zoek naar een aantal garages hier in de beurt. En uiteraard eerst uitleg vragen en dan pas het werk laten doen, niet dat ik straks honderden euro's kwijt ben aan de airco.
Bedankt voor de handige tips!

Re: A/C

Posted: Mon Jun 03, 2013 9:40 pm
by khasie
Vandaag auto naar de garage gebracht voor de airco apk etc. Vanmiddag telefoontje gehad over stand van zaken, airco was zo als meesten hier al zeiden leeg gelopen, het was dus kwestie van bijvullen. Gelukkig maar :) .
Maar genoeg problemen met de remmen. Linksvoor blijft een beetje vast zitten en laat niet los en linksachter exact het zelfde...

Re: A/C

Posted: Sat Jun 08, 2013 5:49 am
by Crowbar
Dan tref je het beter dan ik: ik kwam voor vullen maar ze zetten hem eerst op druk met stikstof, spoten er zeepsop op en de bubbels kwamen meteen uit de condensor..
door hun laten doen was €350 - €400.. "maar dan haal ik die €30(!geen tien minuten werk!) van dit afpersen er wel af hoor"
losse condensor bij hem was €129, online vind ik ze voor €69.. maar heb ik dan mijn O-ringetjes erbij zitten? (er zou nog een aansluiting lekken maar die zag ik dus niet borrelen
achteraf gezien had ik er zelf ook wel een beetje persluchtdruk op kunnen zetten d8 ik..