standaard toerenverloop

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen
standaard toerenverloop

Post by papa » Fri May 31, 2013 9:40 pm

wie kan mij uitleggen hoe het standaard toerenverloop hoort te verlopen? Starten met koude motor en dan geen gas meer geven: 1200toeren en dan heel langzaam omlaag tot 700. Stoppen na rijden (voor stoplicht) opvangen op 1000 toeren en dan na enige tijd naar 700?
En welke dingen in de motor zijn daar mee bezig? ik heb gelezen over een temperatuursensor, een ecu, een stappenmotor, een gasklephuis, ....
welke '626 hoogleraar' wil mij college geven?

Papa

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: standaard toerenverloop

Post by Arie » Sat Jun 01, 2013 1:49 am

Ik ben geen hoogleraar in de MAZDALOGIE maar met enig logisch nadenken kom je een eind.

De ECU regelt de hele motorhuishouding. ( Engine Controle Unit)
Zijn informatie krijgt hij van de sensoren ( jij noemde er al een paar)
Ook vacuumveranderingen zullen op bepaalde sensoren invloed uitoefenen
Vervolgens worden berekende signalen weer naar regelunits/ klepjes/ injectoren ed. in/op/ aan / langs het motorblok gestuurd.

Zoiets zal het wel zijn.... :?
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Sat Jun 01, 2013 4:13 pm

altijd leuk als een niet hoogleraar voor de collegezaal gaat staan. Dan blijf je natuurlijk al snel op de grote lijnen hangen. Maar het wordt zeker gewaardeerd want niet iedereen zal zomaar voor de college banken durven gaan staan. Alleen een nieuwsgierige leerling MAZDALOGIE wil natuurlijk meer weten: "Ja ja deze grote lijnen snap ik, maar hoe werkt dat uit naar het toerenverloop?"

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: standaard toerenverloop

Post by Crowbar » Mon Jun 03, 2013 9:14 am

allereerst een strafpunt voor je autokunde en het : "dàn geen gas meer geven" want je moet helemaal geen gas meer geven!: dat doet de motor ook helemaal vanzelf en precies goed!
de lucht wordt door de stationairregelklep (een stappenmotor of een solenoïde oftewel magneetschuif) geregeld en de brandstof via de injectoren op een bijpassende waarde..
verder wil je zeker weten WAAROM er bij koude motor en opvangen van het stationair een hoger toerental wordt geregeld dan 700 tpm?
dit alles is overigens standaard motortechniek en is niet MAZDA-specifiek en daar ik meer te doen heb stel ik voor; een beetje collegestudent gaat ook zelf op onderzoek uit ;-P
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Tue Jun 04, 2013 8:11 pm

ach heren professoren, Ik volg de colleges om gesprekspartner te zijn als ik weer terug ga naar de garage. Ik heb al veel onderzoek gedaan op internet en begrijp inmiddels dat er nogal wat aspecten zijn die het motormanagement regelen. ik snap echter nog steeds het dipje in mijn stationair toerental niet. Alle argumenten tot nu geven volgens mij alleen aan wanneer die structureel slecht zou lopen. Maar niet waar mijn tijdelijke toerendip vandaan komt. Daarom probeer ik het maar via de college banken.
ter herinnering: Als ik afrem tot stilstand zakt het toerental helemaal weg en stabiliseert op 700 toeren en na een halve minuut zakt het eventjes nog verder tot net niet afslaan (de dip) en komt dan weer terug. Dat duurt amper 1 seconde. Dan nu maar even een proef examen doen: Mijn huidige kennis en logica zegt me dat het toerental te snel tot 700 toeren zakt en eerst bij 1000 moet stoppen. Daarna verder zakken tot 700. De ecu regelt misschien wel het op tijd terug regelen maar als die al op 700 staat regelt die te ver terug. En dan komt er ergens een signaal om het weer omhoog te regelen. Wat zorgt ervoor dat die 'vergeet' om eerst op 1000 toeren te blijven staan? Of is mijn hele aanname verkeerd? In dat geval ben ik nu natuurlijk gezakt voor dit proefexamen.

Papa

Erik
Junior Racer
Posts:154
Joined:Sun Jul 05, 2009 6:49 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: standaard toerenverloop

Post by Erik » Wed Jun 05, 2013 6:43 pm

Valse lucht? Spruitstuk pakking lek?
Was bij mij het geval en dan werkt de regeling ook niet mooi meer.

En als je de stelschroef voor stationair toerental een halve slag tegen de klok in draait en hem opnieuw 'inleert'?
(Laat stationair toerental vanuit stilstand oplopen tot zo'n 2500 en laat in één keer het gas los. Toerental zou snel moeten
dalen tot 800-1000 en daarna rustig doordalen tot 700)
Wel bij warme motor hè...;-)
Mazda 626 1.8 16V 1999
Mazda 626 1.8 _8V 1990 (gone)
Mazda 626 2.0 12V 1989 (gone)

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Wed Jun 05, 2013 9:22 pm

Kijk dat is leuk. in elk college mazdalogie leer ik toch weer wat. En niet alleen ik: ook mijn Mazda kan dus leren. inleren.

al die dingen met pakking en ringetjes bij de injectoren is dus gebeurd maar misschien zijn ze vergeten het opnieuw in te leren? De stroom is er wel af geweest merkte ik aan de radio die ik ook weer opnieuw moest instellen. Gaat dat inleren niet vanzelf door er weer gewoon in te gaan rijden? zou ik dat inleren nu niet alsnog eerst kunnen doen zonder aan die stelschroef te draaien?
Als dat niet werkt hetzelfde trucje maar dan wel eerst aan de stelschroef draaien?

stelschroef draaien bij warme motor en dan ook bij warme motor de stroom er eerst afhalen? hoe en hoelang?
overigens hebben die aspecten met valse lucht en pakkingen enzo tot gevolg dat er structureel een slecht stationair toerental is (toch) maar dat verklaart volgens mij nog steeds mijn dipje niet.

papa

Erik
Junior Racer
Posts:154
Joined:Sun Jul 05, 2009 6:49 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: standaard toerenverloop

Post by Erik » Thu Jun 06, 2013 7:39 am

Ja, hoor; ik denk dat het het inleren ook nu kunt doen zonder eerst de schroef te verstellen. Baadt het niet, schaadt het niet.
Btw: heb je het gasklephuis en de stappenmotor al eens schoongemaakt?

Hier een stukje dat ik ooit van medeforumlid Kasper heb gekregen:

Afstellen stationair toerental
Na schoonmaken vh gasklephuis en stappenmotor: als het goed is voelt de gasklep niet meer kleverig aan 's ochtends en is je stationair
toerental stabieler, en zakt het niet meer terug. Mocht het toerental te ver terugzakken na het schoonmaken, of juist toenemen na indrukken koppeling, dan kan je de stationair stelschroef afstellen.

De stationairstelschroef is een gewone kruiskop die zit verzonken in het gasklephuis. Afstellen is heel
simpel:
1. Draai de stelschroef met de klok mee totdat die niet verder kan.
2. Draai de stelschroef nu 4 rondjes tegen de klok in.
3. Start de motor
4. Wacht tot de motor warm is en toerental rond de 700
5. Laat stationair toerental bij stilstand oplopen tot zo'n 2500 en laat in één keer het gas los. Toerental zou snel moeten dalen tot 800-1000 en daarna rustig doordalen tot 700.

6a. Als het toerental terugloopt tot onder de 700: draai de schroef een extra halve slag tegen de klok in (kan gewoon met draaiende motor) en herhaal stap 5.
6b. Als het toerental al boven de 1100 stopt met snel dalen en maar langzaam de 700 bereikt: draai de schroef een halve slag met de klok mee (kan gewoon met draaiende motor) en herhaal stap 5.

7. Maak nu een testrit om te kijken of je bij het afremmen voor stoplicht en indrukken koppeling het juiste beeld hebt: snel dalen tot 800-1000 en dan rustig de 700 bereiken (toerental mag kortstondig zakken tot 600-650, maar niet onder de 500).
8. Op dezelfde wijze als stap 6a en 6b kan je de stelschroef afregelen mocht bij stap 7 blijken dat het toerental niet juist reageert.

9. Om nu de stappenmotor te testen, zou je de connector daarvan los moeten halen terwijl de motor netjes 700rpm stationair draait (groene pijl op foto bovenaan pagina 2). Het toerental zou nu binnen een seconde moeten dalen tot 500 of lager. Het is mogelijk
dat de motor na een seconde of 2 afslaat.
Mazda 626 1.8 16V 1999
Mazda 626 1.8 _8V 1990 (gone)
Mazda 626 2.0 12V 1989 (gone)

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Thu Jun 06, 2013 8:35 pm

kijk dat is nog eens een college! Ik heb nu de behoefte om de volledige college reeks te volgen. Wil je me die pm-en?
stap 7 intrigeert:
(toerental mag kortstondig zakken tot 600-650, maar niet onder de 500).

waarom mag dat en waardoor wordt dat veroorzaakt?
bij mij zakt die dus wel veel lager.

Papa

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: standaard toerenverloop

Post by Crowbar » Fri Jun 07, 2013 9:04 am

Voordat je ook maar ergens aan gaat schroeven: eerst valse lucht uitsluiten; bekend euvel met al deze symptomen!
en na reparatie van (spruitstukpakking) bespaar je ook nog eens brandstof! en dat is een niet te missen voordeel in deze tijd..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Fri Jun 07, 2013 10:50 am

ach heren professoren, Ik volg de colleges om gesprekspartner te zijn als ik weer terug ga naar de garage.
niet gewoon om mezelf te citeren, maar met garage heb ik afgesproken dat ik nog eens een afspraak maak om alles wat er is gedaan en gebeurd door te nemen. Ik zou het ook erg waarderen als een van de Mazdalogen van dit forum me zou vergezellen. Midden van het land.

Papa

Erik
Junior Racer
Posts:154
Joined:Sun Jul 05, 2009 6:49 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: standaard toerenverloop

Post by Erik » Fri Jun 07, 2013 2:16 pm

papa wrote:kijk dat is nog eens een college! Ik heb nu de behoefte om de volledige college reeks te volgen. Wil je me die pm-en?
stap 7 intrigeert:
(toerental mag kortstondig zakken tot 600-650, maar niet onder de 500).

waarom mag dat en waardoor wordt dat veroorzaakt?
bij mij zakt die dus wel veel lager.

Papa
Geen probleem; stuur maar een PM met je emailadres dan mail ik het je.

Wat betreft zakken toerental eerst naar 650 en dan terug naar 700: misschien dat Mazda een andere reden heeft, maar algemeen regeltechnisch gezien is het lastig om een regelaar te maken die snel en nauwkeurig naar een bepaalde waarde regelt zonder overshoot. Zonder overshoot kan wel, maar dan wordt het systeem trager. Kortom, een beetje overshoot is normaal bij de meeste regelingen.
Mazda 626 1.8 16V 1999
Mazda 626 1.8 _8V 1990 (gone)
Mazda 626 2.0 12V 1989 (gone)

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: standaard toerenverloop

Post by papa » Fri Jun 07, 2013 7:05 pm

erik,
ik heb je een pm gestuurd.

Papa

Post Reply