Sipen

In dit forum kun je alles kwijt over elke extra Peekaa in je auto
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Sipen

Post by Crowbar » Mon Apr 26, 2004 12:04 pm

Ik heb in een autotechnisch blad, en later op een website iets gelezen over sipen, vernoemd naar de amerikaanse slager John Sipe, die hele kleine kerfjes in zijn schoenzolen sneed om niet uit te glijden over de natte tegelvloer van het abbatoir..

dit wordt nu toegepast op autobanden, en vooral op truckbanden, waarvan zelfs de nieuwste en beste banden zònder Sipes tegenvallen bij nat weer..
mèt sipes wordt de remweg op een nat en glad wegdek tot 20 m verkort!!

Ik ben dus inmiddels een groot voorstander van winterbanden ook bij koud en nat weer, maar laat mijn 323 nou op goedkope kwik-fit rubbers hebben gestaan toen ik hem kocht, in januari..
Ik heb er toen als de sodemieter winterbandjes op velg voor geregeld, maar de kwikfits zijn nog lang niet af... reden om te gaan expirimenteren dacht ik zo..
met een dremel-multitool met een klein doorslijpschijfje snijd ik kleine kerfjes in de profielblokken, naar een eigen "ontwerp" (de rook blaas ik uit mijn gezicht met een ventilator achter me :-D
inmiddels is de tweede band bijna klaar, en dan zet ik ze er maar onder, eerst kijken of het wat doet, voordat ik de achterbanden ook mishandel, want er gaat nogal wat tijd in zitten...
resultaten worden tzt gepost..
Last edited by Crowbar on Mon Apr 26, 2004 6:02 pm, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Mon Apr 26, 2004 12:07 pm

denk dat het wel iets helpt maar nioet veel omdat de kerfjes die jij erin zet niet speciaal berekent zijn en volgens mij wel bij het Sipen ...
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Mon Apr 26, 2004 12:19 pm

Willy wrote:denk dat het wel iets helpt maar nioet veel omdat de kerfjes die jij erin zet niet speciaal berekent zijn en volgens mij wel bij het Sipen ...
je hoort het wel.. het was iig spannend rijden zònder, met regen..

(p.s. zie je wel, GD-rijders kijken hier ook gewoon mee :D )
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

The Bull
Mazda 626 Lord
Posts:2219
Joined:Wed Mar 26, 2003 11:32 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Geleen

Post by The Bull » Mon Apr 26, 2004 2:05 pm

IDD, ik denk ook dat het misschien wel wat helpt, maar ik denk niet dat het net zo goed zal zijn als een origineel gesipede band


GRZ JORDY
(former)MAZDA MX6 GT 2.2i 12V Turbo Intercooled

Guest

Post by Guest » Mon Apr 26, 2004 2:30 pm

Ik vind het wel een goed idee om dit onder te verdelen. De blokken uit de GD en GE zijn toch anders, de basis techniek is inderdaad wel het zelfde, maar bepaalde details eraan zijn toch iets anders, als er nu een vraag is over specefiek de GE (misschien projecten waar foto´s aan te pas komen voor de duidelijkheid) dan moeten de GE rijders tussen alle GD info gaan gaan zoeken of er iets van hun GE tussen staat, zo hebben ze het sneller gevonden. Ik zie het niet als discriminatie maar als n groot voordeel voor de GE rijders, het forum is immers nu ook zodat hun er meer aan hebben.

Het was eerder discriminatie toen het forum enkel en alleen nog voor GD rijders was opgezet, en zelfs dat vond ik niet verkeerd, al is dit beter omdat je een groter publiek binnen haalt. De titel moet alleen nog ff veranderd worden naar "Mazda 626 GD / GE / GV type"

Good work wederom wezelenman!

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Fri Apr 30, 2004 5:01 pm

En al wat meer bekend over het resultaat van het sipen ? :D
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Fri Apr 30, 2004 6:30 pm

Willy wrote:En al wat meer bekend over het resultaat van het sipen ? :D
Nee, nog ff w8en, het is eerder extra profileren geworden: ik ben een iets groter, maar helaas ook dikker schijfje gaan gebruiken, maar misschien gaan ze er zaterdag onder, en dan hopelijk eigenlijk lang w8en op een regenbui, ik vind het weer wel okee zo, jullie niet?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Sat May 01, 2004 11:49 am

Pasoosap wrote:regenbui hoeffie nou niet meer op te wachten :-D :-D
Paul
Zitten we hier in de Lounge of in de kroeg ofzo? :offtopic:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Guest

Post by Guest » Sun May 02, 2004 2:20 am

Crowbar wrote:
Pasoosap wrote:regenbui hoeffie nou niet meer op te wachten :-D :-D
Paul
Zitten we hier in de Lounge of in de kroeg ofzo? :offtopic:
Houden we het een beetje menselijk? We zitten niet in de 2e kamer mijnheer balkenende :P Een grapje mot kenne :lol:

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

sipen

Post by dak zonder bak » Thu Jun 03, 2004 1:03 pm

hallo

ik hoor nix meer over het sipen??
kan 2 dinge betekenen of hij heefd geen tijd
of het werket niet enis in de eerst bocht verongelukt!!!!!!!

nee serieus werkt het een beetje???
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Guest

Post by Guest » Fri Jun 04, 2004 12:23 pm

Och, ik denk dat sipen weinig aan de band kan verbeteren.... die gozers daar bij de bandenfabrieken hebben kweet niet hoeveel van die wizkid's daar zitten die constant bezig zijn met dat profiel zo te maken dat het volgens hun het beste is. ik denk niet dat wij als hobyisten de testmogelijkheden én de kennis hebben om daar nog veel aan te verbeteren... misschien dat dat sipen wat verbeterd bij nat weer (ik betwijfel het) maar dan lever je denk ik heel veel in op droog weer. En met nat weer rijd ik wel wat rustiger zowiezo, dan wacht ik tot t droog is en kan ik weer gassen als nooit te voor... Hier zijn mn huidige banden erg goed in, ben zeer tevreden, dus ik ga niet in mn rubber sipen.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

sipen

Post by dak zonder bak » Wed Jun 23, 2004 9:38 pm

hallow??

hoeist met het sipen???
ist wat geworden??? ik ben bes wel beniwud eigelijk!!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Jun 29, 2004 11:45 am

ik moet ze er nog steeds onder zetten (en dan meteen door naar de balanceerboer), en daar komt het maar niet van: ik heb ze op mijn balkon "bewerkt" en dat is een eindje sjouwen, en mijn armen zijn niet zo best (overbelaste pezen) dus het is niet van "joepie dat doe ik even"
dan moet ik mijn zwager weer voor dat karretje spannen :oops:

en buiten dat, het regent nog genoeg om wekelijks toch vaak genoeg blij te zijn dat mijn winterbandjes er nog steeds onder zitten, en dan slijten ze maar: ze waren €60 per 4 op velg!

Ik had eigenlijk het idee dat iedereen wel "wist" dat het toch niet zou werken, dus ik had mezelf al uitgeschreven van dit onderwerp, sorry "bak", ik had niet verw8 dat er nog serieuze interesse was..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

voor de slechte lezers onder ons...

Post by Crowbar » Mon Aug 02, 2004 1:24 pm

ShadowHunter wrote:Och, ik denk dat sipen weinig aan de band kan verbeteren.... die gozers daar bij de bandenfabrieken hebben kweet niet hoeveel van die wizkid's daar zitten die constant bezig zijn met dat profiel zo te maken dat het volgens hun het beste is. ik denk niet dat wij als hobyisten de testmogelijkheden én de kennis hebben om daar nog veel aan te verbeteren... misschien dat dat sipen wat verbeterd bij nat weer (ik betwijfel het) maar dan lever je denk ik heel veel in op droog weer. En met nat weer rijd ik wel wat rustiger zowiezo, dan wacht ik tot t droog is en kan ik weer gassen als nooit te voor... Hier zijn mn huidige banden erg goed in, ben zeer tevreden, dus ik ga niet in mn rubber sipen.

Crowbar wrote:Ik heb in een autotechnisch blad, en later op een website iets gelezen over sipen, vernoemd naar de amerikaanse slager John Sipe, die hele kleine kerfjes in zijn schoenzolen sneed om niet uit te glijden over de natte tegelvloer van het abbatoir..

dit wordt nu toegepast op autobanden, en vooral op truckbanden, waarvan zelfs de nieuwste en beste banden zònder Sipes tegenvallen bij nat weer..
mèt sipes wordt de remweg op een nat en glad wegdek tot 20 m verkort!!

Ik ben dus inmiddels een groot voorstander van winterbanden ook bij koud en nat weer, maar laat mijn 323 nou op goedkope kwik-fit rubbers hebben gestaan toen ik hem kocht, in januari..
Ik heb er toen als de sodemieter winterbandjes op velg voor geregeld, maar de kwikfits zijn nog lang niet af... reden om te gaan expirimenteren dacht ik zo..


dus voor de duidelijkheid, ik probeer niet om goodyear F1 banden te verbeteren, maar centaur supreme's ja! :mecker: en geloof me, dat ontwerp is van een verouderd model merkband, anders verkopen ze het niet aan kwik-fit hoor..
zoek eerst eens op internet naar de voors en tegens van het sipen zelf voordat je je oordeel velt, dan hou ik me kop over routers enzo..
Deal shadow?

vor de ècht geïnteresseerden: ze zitten eronder, maken een kelere-herrie, ook omdat ze gecupt zijn, maar dat gum ik wel weg hoop ik.., en droog valt de grip nu niet tegen, nu die regenbui nog..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Re: voor de slechte lezers onder ons...

Post by Willy » Tue Aug 03, 2004 7:37 am

Crowbar wrote: *knip* nu die regenbui nog..
heheh tuinsproeier ;)

Maar ben benieuwd...
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

Post Reply