water/spiritusinjectie
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
al meer gepasseerd: spiritus of water inspuiten voor inwendige koeling en evt ionisatie in het geval van spiritus.
vanavond is de eerste proef miserably gefaald: ik sloot de ruitensproeier slang aan op het pijpje voor de terugvoer van het tank-koolstoffilter, startte de motor, en hoefde niet eens te "sproeien" of hij verzoop al in het mengsel van antivries (spiritus-verwant toch?) en water..
slangetje van koolstoffilter teruggestopt en doorstarten met vol gas.. en hij had het verder overleefd.
Cavitatie alsmede detonatie zou ik gehoord moeten hebben, maar niets van dat alles..
volgende stap: een ventiel uit een pneumatisch instelbare lendensteun uit een vrachtwagen ertussen, en dan de bediening? misschien bij de volgas-aanslag ofzo.. ik voel er ook veel voor om er een dopje van een spuitbus op te zetten als fijne sproeier zeg maar, zodat het fijn blijft en niet teveel wordt voor me torretje..
duidelijk uit de eerste proef is dat het vacuüm hoog genoeg is om door de pomp heen te zuigen..
vanavond is de eerste proef miserably gefaald: ik sloot de ruitensproeier slang aan op het pijpje voor de terugvoer van het tank-koolstoffilter, startte de motor, en hoefde niet eens te "sproeien" of hij verzoop al in het mengsel van antivries (spiritus-verwant toch?) en water..
slangetje van koolstoffilter teruggestopt en doorstarten met vol gas.. en hij had het verder overleefd.
Cavitatie alsmede detonatie zou ik gehoord moeten hebben, maar niets van dat alles..
volgende stap: een ventiel uit een pneumatisch instelbare lendensteun uit een vrachtwagen ertussen, en dan de bediening? misschien bij de volgas-aanslag ofzo.. ik voel er ook veel voor om er een dopje van een spuitbus op te zetten als fijne sproeier zeg maar, zodat het fijn blijft en niet teveel wordt voor me torretje..
duidelijk uit de eerste proef is dat het vacuüm hoog genoeg is om door de pomp heen te zuigen..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
en als je het slangetej nou voor de gasklep doet??
teminste wat ik uit je verhaal opmaakte is dattie verzoop!! als je dat slangetej achter de gasklep doet zuigt ie je wondersuas zo door de ruitensproierpomp heen vanwege het vacuum in je inlaat!
enne detonatie kun je alleen horen als het een lowspeesknock betreft
highspeed kock kan je niet horen en cavitatie weet ik ook niet of dat hoorbaar is!!
maar interesant project!
teminste wat ik uit je verhaal opmaakte is dattie verzoop!! als je dat slangetej achter de gasklep doet zuigt ie je wondersuas zo door de ruitensproierpomp heen vanwege het vacuum in je inlaat!
enne detonatie kun je alleen horen als het een lowspeesknock betreft
highspeed kock kan je niet horen en cavitatie weet ik ook niet of dat hoorbaar is!!
maar interesant project!
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Ik had um direct op het gasklephuis staan ja: een opening die ervoor bedoeld is om iets aan te zuigen, dus moest gaan d8 ik
hij heeft niet harder gedraaid dan 1500 rpm voor ie afsloeg, dus high-speed knock?? en cavitatie vreet ook scheepsschroeven aan als die te hard draaien, en dat schijn je maar al te goed te horen..
brommersproeier is leuk, maar past niet 1.2.3. op mijn slangetjes: spuitbus-sproeier wèl :-)
lees voor méér info:
http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... tof__.html
hij heeft niet harder gedraaid dan 1500 rpm voor ie afsloeg, dus high-speed knock?? en cavitatie vreet ook scheepsschroeven aan als die te hard draaien, en dat schijn je maar al te goed te horen..
brommersproeier is leuk, maar past niet 1.2.3. op mijn slangetjes: spuitbus-sproeier wèl :-)
lees voor méér info:
http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... tof__.html
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Cavitatie wil je absoluut niet hebben, power verlies en beschadigd alles.en cavitatie vreet ook scheepsschroeven aan als die te hard draaien, en dat schijn je maar al te goed te horen..
Het is hoorbaar als een knetterend / knarsend geluid, heel specifiek geluid, maar of het toeslaat bij een motor???
Het is vooral bij pompen en niet zozeer bij motoren.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
crow hoe is het met het water experiment??
ik lees in het artikel uit jouw vorige post nix over cavitatie!
zal wel meevallen dan!
maar wat wil je er precies mee bereiken?? het word gebruikt tegen detonatie/ als het goed is heb je dat zowiezo niet bij jouw autootje!
of ga je ontsteking vervroegen of iets dergelijks?
ik lees in het artikel uit jouw vorige post nix over cavitatie!
zal wel meevallen dan!
maar wat wil je er precies mee bereiken?? het word gebruikt tegen detonatie/ als het goed is heb je dat zowiezo niet bij jouw autootje!
of ga je ontsteking vervroegen of iets dergelijks?
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
bij trekker trek zullen ze het ms gebruiken tegen detonatie, in de hier genoemde toepassing(en) is het doel de vullingsgraad te verbeteren: zie ook de link naar het artikel op autokompas..
je koelt je cilinderwand, kop en zuiger af, waardoor de binnenstromende lucht ook koelt, of iig niet opwarmt zoals hij anders doet, waardoor de soortelijke massa hoger wordt: er meer grammen lucht in de cilinder kunnen, en evenredig meer brandstof: de maf meet een grotere luchtstroom dus wordt er ook meer brandstof ingespoten..
voorlopig staan eerst op de planning: olie+filter, bougietjes, V-snaartjes, en ongeveer hetzelfde recept voor de daihatsu applause van mijn vriendin..
pas wanneer onderhoud weer in orde is gaan we méér van het motortje vragen hè. jij wilt ook niet hard werken als je elke dag droog brood moet vreten..
je koelt je cilinderwand, kop en zuiger af, waardoor de binnenstromende lucht ook koelt, of iig niet opwarmt zoals hij anders doet, waardoor de soortelijke massa hoger wordt: er meer grammen lucht in de cilinder kunnen, en evenredig meer brandstof: de maf meet een grotere luchtstroom dus wordt er ook meer brandstof ingespoten..
voorlopig staan eerst op de planning: olie+filter, bougietjes, V-snaartjes, en ongeveer hetzelfde recept voor de daihatsu applause van mijn vriendin..
pas wanneer onderhoud weer in orde is gaan we méér van het motortje vragen hè. jij wilt ook niet hard werken als je elke dag droog brood moet vreten..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
eerst leidingkies leggen, dan expirimenteren met wat er in moet: spiritus schijnt goed te werken: lagere kooktemp, dus zal minder snel caviteren, sneller/beter koelen.. maar ja, wat gaat dat kosten? zal wel mixje worden..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
er zijn ook complete sets te koop op internet geloof rond de 500 euries (prijzig en natuurlijk niet zo leuk als zelf experimenteren)Crowbar wrote:eerst leidingkies leggen, dan expirimenteren met wat er in moet: spiritus schijnt goed te werken: lagere kooktemp, dus zal minder snel caviteren, sneller/beter koelen.. maar ja, wat gaat dat kosten? zal wel mixje worden..
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
prijzig noemt ie dat
TE DUUR zeg ik!
en idd niet half zo leuk als ik het met een colafles en een paar onderdeeltjes uit een oude vrachtwagenstoel en een beugeltje ook kan
TE DUUR zeg ik!
en idd niet half zo leuk als ik het met een colafles en een paar onderdeeltjes uit een oude vrachtwagenstoel en een beugeltje ook kan
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.