APK... (goedgekeurd het nieuwe jaar in!!)
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
bij de APK van mijn 323 kreeg de keurmeester het CO2 niet laag genoeg:
het stationair was te laag, dus wou ie dat omhoog doen
als hij de stationaire omloopschroef opendraaide, ging het stationair ook wel omhoog, maar de CO2 ging alleen maar mee omhoog?!
toen wou ie het met de aanslagschroef doen, maar die zat zó moeilijk, dat ie maar de gaskabel strak zou stellen. (dat hielp voor het CO2!)
maar als ie ff gas gaf kelderde het CO2 weer inelkaar, waarop het CO weer omhoogschoot!
toe ging ik zelf ff rommelen, terwijl hij "boodschappen" ging doen:
als de aanslagschroef niet naar de gaskabelschijf komt, komt de gaskabelschijf wel naar de aanslagschroef: waterpomp tang erop en buigen maar..
toen moest ik meteen aan de omloopschroef draaien, want hij liep alsof ie op ging stijgen!
maar als de CO2 éven goed was geweest (0,03 ofzo, bij Lambda 0,97) leek de motor zelf wel bij te regelen richting rijker, en dus ook meer CO2
(1,5 CO2 bij lambda 0,95 ofzo..)
iemand suggesties? zou mijn lamdasensor, die ik ook los van zijn stekker heb gehad, waarop geen enkele reactie volgde, defect zijn?
ook lijkt het erop dat mijn binnenste homokineet rechts, of het tussen/steunlager waarin die draait, aan gruzelementen ligt, want in opgekrikte stand wilde het rechterwiel nauwelijks rond, en slingerde de hele motor erop heen en weer! afkeurpunt twee, waar ik zelf maar eens nader naar moet gaan kijken.
ik heb dus weer zat te doen
het stationair was te laag, dus wou ie dat omhoog doen
als hij de stationaire omloopschroef opendraaide, ging het stationair ook wel omhoog, maar de CO2 ging alleen maar mee omhoog?!
toen wou ie het met de aanslagschroef doen, maar die zat zó moeilijk, dat ie maar de gaskabel strak zou stellen. (dat hielp voor het CO2!)
maar als ie ff gas gaf kelderde het CO2 weer inelkaar, waarop het CO weer omhoogschoot!
toe ging ik zelf ff rommelen, terwijl hij "boodschappen" ging doen:
als de aanslagschroef niet naar de gaskabelschijf komt, komt de gaskabelschijf wel naar de aanslagschroef: waterpomp tang erop en buigen maar..
toen moest ik meteen aan de omloopschroef draaien, want hij liep alsof ie op ging stijgen!
maar als de CO2 éven goed was geweest (0,03 ofzo, bij Lambda 0,97) leek de motor zelf wel bij te regelen richting rijker, en dus ook meer CO2
(1,5 CO2 bij lambda 0,95 ofzo..)
iemand suggesties? zou mijn lamdasensor, die ik ook los van zijn stekker heb gehad, waarop geen enkele reactie volgde, defect zijn?
ook lijkt het erop dat mijn binnenste homokineet rechts, of het tussen/steunlager waarin die draait, aan gruzelementen ligt, want in opgekrikte stand wilde het rechterwiel nauwelijks rond, en slingerde de hele motor erop heen en weer! afkeurpunt twee, waar ik zelf maar eens nader naar moet gaan kijken.
ik heb dus weer zat te doen
Last edited by Crowbar on Mon Dec 31, 2007 11:18 am, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Mazdarati
- Ervaren Racer
- Posts:841
- Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
- Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
- Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
- Contact:
Dat klinkt als een sleuteldagje Crow.
Geef maar een gil als je gaat.
Zit er geen knik in een luchtslangetje?
Andere lambda sensor om te testen is zeker een duur geintje?
Geef maar een gil als je gaat.
Zit er geen knik in een luchtslangetje?
Andere lambda sensor om te testen is zeker een duur geintje?
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)
viewtopic.php?f=21&t=3534
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
er zìt inderdaad een knik in een vacuümslangetje, maar ik had geen tijd meer om dat te testen.Mazdarati wrote:Dat klinkt als een sleuteldagje Crow.
Geef maar een gil als je gaat.
Zit er geen knik in een luchtslangetje?
Andere lambda sensor om te testen is zeker een duur geintje?
ook had het effect als ik de carterventilatieslang naar de luchtinlaatbuis lostrok en aan beide kanten afdopte
het kleppendeksel zoog daarbij, waardoor ik me afvraag of de luchtmassameter daardoor niet in de war raakt..
plan is om eerst de assenzooi te fiksen, dan blijft het iig rijdbaar..
Ik hoop morgenmiddag even verder te gaan kijken wat er nou misgaat aan die as, dan kan ik onderdelen gaan zoeken, en afhankelijk daarvan wordt het dit weekend of volgend..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Carterventilatieslang hoort te zuigen, dat is niks raars. Maakt voor de luchtmassameter ook niet uit: wat wordt aangezogen door het slangetje tussen aanzuigbuis en kleppendeksel, gaat naar het slangetje tussen kleppendeksel en inlaatspruitstuk...de lucht verdwijnt niet
Je kan evt. proberen voltage op de lambdasonde te meten (2 spelden bij de 2 signaaldraden insteken). Indien defect, dan heb je vaak een stabiel/raar voltage. Voltage hoort te fluctueren van ca. 0.1-0.9 volt.
Je kan evt. proberen voltage op de lambdasonde te meten (2 spelden bij de 2 signaaldraden insteken). Indien defect, dan heb je vaak een stabiel/raar voltage. Voltage hoort te fluctueren van ca. 0.1-0.9 volt.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
@ kasper: ook bij stationair al?
en weet je per ongeluk ook welke 2 kleuren de signaaldraden moeten zijn?
(hij is verwarmd, heeft dus 4 draden)
en weet je per ongeluk ook welke 2 kleuren de signaaldraden moeten zijn?
(hij is verwarmd, heeft dus 4 draden)
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Je hebt 2 draden van dezelfde kleur (ik dacht 2x grijs) en die zijn van de verwarming (kan je ook nog meten, ca. 20 ohm).
De 2 verschillend gekleurde draden (ik dacht zwarte/witte draad) zijn de 2 signaaldraden.
Het zou kunnen dat mijn genoemde kleuren niet kloppen. Enige wat ik wél zeker weet is dat de 2 draden met dezelfde kleur van de verwarming zijn en de andere 2 van het signaal.
Ook stationair zuigt de carterventilatie al.
De 2 verschillend gekleurde draden (ik dacht zwarte/witte draad) zijn de 2 signaaldraden.
Het zou kunnen dat mijn genoemde kleuren niet kloppen. Enige wat ik wél zeker weet is dat de 2 draden met dezelfde kleur van de verwarming zijn en de andere 2 van het signaal.
Ook stationair zuigt de carterventilatie al.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
okee, de as bleek mee te vallen: ik hofde alleen maar het tripodehuis terug in zijn borging op de tussenas te drukken (hoes er van af en langs de remschijf recht erop kloppen met een hamer en een rechtstuk ijzer met een doekie erom (had geen messing), vers vet erbij, hoes weer terugbouwen en gaan!
heb uit de bieb de vraagbaak, waarin staat hoe ik met een (analoge?) multimeter of een led-tester de storingscodes kan uitlezen, dus dat wordt dit weekend denk ik mijn klusje!
thanks voor alle support so far!
keep u posted!
heb uit de bieb de vraagbaak, waarin staat hoe ik met een (analoge?) multimeter of een led-tester de storingscodes kan uitlezen, dus dat wordt dit weekend denk ik mijn klusje!
thanks voor alle support so far!
keep u posted!
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
hehe, ff kijken wie er wakker was!dak zonder bak wrote:welke keur meester meet er co2??? er wordt alleen co en alsie van na 93 is ( en dat zallie welzijn) ook lambda.
met je ontsteking kan je ook nog wat rommelen.
Bakstra dus!
nee, ik denk dat die keurmeester steeds over co2 praatte, omdat ie gehersenspoeld is door de milieuridders op tv en radio. en ik heb dat nog overgenomen ook
de ontsteking heb ik van helemaal vroeg naar helemaal laat gehad; deed nauwelijks wat (bij lange na niet genoeg iig
bedacht me gisteren dat de gasklepaanslag verzetten, ofwel met de schroef, ofwel met het aanslagplaatje, niet handig is, omdat de gasklepsensor dan meet dat er gas gegeven wordt..
thanks again,
..to be continued...
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Red alert!
CODE 10: inlaatluchttemperatuursensor.
kan ik dat ding universeel of "namaak" krijgen, of wordt dat "naar de echte dealert"?
kan ik dat ding universeel of "namaak" krijgen, of wordt dat "naar de echte dealert"?
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
heb er een denso-code af, ga morgen eerst eens universeelboeren bellen, of die het hebben, en wat het kost.. als het uiteindelijk origineel moet en niet te betalen is ga ik op de sloop kijken: verdenk deze grappenmaker ook van mijn hogere verbruik dan normaal, en dat moet niet ongemerkt weer terugkomen over 2 maanden.. bij 30:000 km/jaar mag er dan best een nieuw sensortje af als ie dan 1:12 ipv 1:10 ofzo kan draaien..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Gewoon fff naar een hobby electronica boer (zoals tandy vroeger) gaan. want het is niks meer dan een PTC of een NTC (temperatuurs afhankelijke weerstand). Wel de oude ff meenemen natuurlijk.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
ik kan alleen niet ontdekken hoe ik de NTC (inderdaad) überhaupt uit zijn behuizing moet krijgen (lijkt me 1 stuk), en voor €21 (jawel) ga ik daar ook geen moeite voor doen
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.