supercharger VS turbo
- Philip
- Ervaren Racer
- Posts:914
- Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:almelo
STEL.. je hebt een 626 xerxes... en je bent bezig met de japanse Kl-ZE swap en je wilt er wat meer power bij..
dan heb je een aantal keuzes.. uiteraard het luchtfiltertje, bougies en uitlaatje
maar voor de echte power moet je toch al snel naar een turbo of supercharger setup.
voor een allround racer, dus circuit gebruik en de gebruikelijke straat sprintjes vraag ik me een beetje af wat de betere optie is.
supercharger setup geeft een winst tot 100 pk aan.
turbo setup geeft een winst van 30-60 pk aan.
beetje voor de algemene discussie en persoonlijke brainstorm...
dan heb je een aantal keuzes.. uiteraard het luchtfiltertje, bougies en uitlaatje
maar voor de echte power moet je toch al snel naar een turbo of supercharger setup.
voor een allround racer, dus circuit gebruik en de gebruikelijke straat sprintjes vraag ik me een beetje af wat de betere optie is.
supercharger setup geeft een winst tot 100 pk aan.
turbo setup geeft een winst van 30-60 pk aan.
beetje voor de algemene discussie en persoonlijke brainstorm...
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
Re: supercharger VS turbo
super charger kost eerst vermogen voordattie wat oplevert. die dikke blowerbelts bij de tractorpulling breken niet voor niets regelmatig. turbo gebruikt energie die anders nuteloos de uitlaat verlaat voor een beter vulling. je kan dus altijd meer vermogen met een turbo halen als met een blower. enige nadeel is dta je met een turbo een turbo gat hebt en een blower doet het altijd vanuit onderin al. (of je zet het er allebei op ala volvo van kronenburg)
ik zou alleen eerder die turbo op een klde zetten. voor zover ik weet is van een ze alleen de compressie hoger en de nokkenassen wilder. dat heb je voor een turbo allenei niet nodig. zoon super fout vw vr6blok trapte we bij speedecntre met een gt28rs over de 300pk. moet met een klde ookwle lukke
ik zou alleen eerder die turbo op een klde zetten. voor zover ik weet is van een ze alleen de compressie hoger en de nokkenassen wilder. dat heb je voor een turbo allenei niet nodig. zoon super fout vw vr6blok trapte we bij speedecntre met een gt28rs over de 300pk. moet met een klde ookwle lukke
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Philip
- Ervaren Racer
- Posts:914
- Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:almelo
Re: supercharger VS turbo
ik ga ff uit van de japanse KL-ZE.
als ik me niet vergis heb je dan ook andere kabelboom en ecu nodig, maar met een stage 5 turbo pas je dat allemaal zowieso wel aan lijkt me.
waarom gaat men dan eigenlijk voor de supercharger setup? voor iets meer acceleratie?
als ik me niet vergis heb je dan ook andere kabelboom en ecu nodig, maar met een stage 5 turbo pas je dat allemaal zowieso wel aan lijkt me.
waarom gaat men dan eigenlijk voor de supercharger setup? voor iets meer acceleratie?
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5028
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: supercharger VS turbo
supercharger levert onderin meer vermogen maar kost vaak alleen nog maar power bij hoge toeren. En turbo levert onderin helemaal niks en geeft juist in de hogere toeren zijn vermogen.
Ideaal: supercharger en zodra de turbo erin komt supercharger ontkoppelen. je hebt een redelijke win win situatie. Het is alleen lastig te tunen en te bouwen.
Ideaal: supercharger en zodra de turbo erin komt supercharger ontkoppelen. je hebt een redelijke win win situatie. Het is alleen lastig te tunen en te bouwen.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
- mister mazda
- Ervaren Racer
- Posts:525
- Joined:Sun Apr 02, 2006 3:48 pm
- Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
- Location:Rotterdam
Re: supercharger VS turbo
vw concept: 1,4 tsi : compressor voor lage toeren, turbo voor hogere toeren. Reslutaat 170 pk uit een 1.4 litertje! geinig tochCasejunkie wrote:Ideaal: supercharger en zodra de turbo erin komt supercharger ontkoppelen. je hebt een redelijke win win situatie. Het is alleen lastig te tunen en te bouwen.
Mousegrey mazda GT hatchback '91. fire!!!!!!!
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
Re: supercharger VS turbo
is ook kwaliteits verschil. zo te zien is die turbo kit niet eens intercooled. ik zie de blaskant van de turbo meteen naar de dumpvalve en naar de tb gaan. mischien gaatie wel naar beneden en nog ff door een intercooler maar zekerwete doek het niet.
turbo en blower is idd tog. blowers zijn niet duur en ik overweeg dit ernstig te gaan doen op me fe3.
software aanpassingen op klde computers ed zou ik niet doen. ik zou voor een standalone systeem gaan.
turbo en blower is idd tog. blowers zijn niet duur en ik overweeg dit ernstig te gaan doen op me fe3.
software aanpassingen op klde computers ed zou ik niet doen. ik zou voor een standalone systeem gaan.
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Philip
- Ervaren Racer
- Posts:914
- Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:almelo
Re: supercharger VS turbo
nah ja goed... ik probeer hier een discussie open te gooien bij het knutsel talent wat dit forum te bieden heeft (en dat is best wat!!) met het oog op de toekomst..
zoals ooit besproken met bak... als er een GV komt, dan is het gt blok turbowen en niet te ver pushen en retro uit bouwen..
en de echte passie ligt bij het pushen van een xerxes KL-ZE japans blok.
dus de oude racer bouwen (zwart rode) maar dan met een motor die showwaardig is en ook nog rete snel!!
*bloemen* audio, *bloemen* achterbank, *bloemen* 20" wielen, gewoon gaan en zo snel mogelijk met de 626.
ok je kunt beter een skyline kopen ofzo.. maar je bent 626 gek of je bent het niet....
beetje egoistisch maybe dat ik dit topic post, maar ben wel nieuwsgierig wat men zou doen en waarom.. turbo ok, maar wat te doen.. met het jappen blok dat mazda heet..
zoals ooit besproken met bak... als er een GV komt, dan is het gt blok turbowen en niet te ver pushen en retro uit bouwen..
en de echte passie ligt bij het pushen van een xerxes KL-ZE japans blok.
dus de oude racer bouwen (zwart rode) maar dan met een motor die showwaardig is en ook nog rete snel!!
*bloemen* audio, *bloemen* achterbank, *bloemen* 20" wielen, gewoon gaan en zo snel mogelijk met de 626.
ok je kunt beter een skyline kopen ofzo.. maar je bent 626 gek of je bent het niet....
beetje egoistisch maybe dat ik dit topic post, maar ben wel nieuwsgierig wat men zou doen en waarom.. turbo ok, maar wat te doen.. met het jappen blok dat mazda heet..
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
Re: supercharger VS turbo
bespaar je geld. turbo een klde. en flikker die desnoods in die wagon!~!!
koop je een kale v6 zonder ecu en kabelbomen en ga je standalone!
koop je een kale v6 zonder ecu en kabelbomen en ga je standalone!
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Philip
- Ervaren Racer
- Posts:914
- Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:almelo
Re: supercharger VS turbo
voor de wagon zou ik toch beter dezelfde route kunnen proberen als jou met dat probe gt blok?
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: supercharger VS turbo
hmmm, turbo is mischien beter en misschien makkelijker in te bouwen, maar een blower is veeeeel mooier.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Philip
- Ervaren Racer
- Posts:914
- Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:almelo
Re: supercharger VS turbo
nou spacelynx? je weet wat je te wachten staat
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5028
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: supercharger VS turbo
Ik denk dat spacelynx eerder gaat voor helemaal showroom staat van zijn auto.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
- mister mazda
- Ervaren Racer
- Posts:525
- Joined:Sun Apr 02, 2006 3:48 pm
- Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
- Location:Rotterdam
Re: supercharger VS turbo
Gekke americanen... jammer dat wij niet in een land wonen waar de benzine 30 cent per liter kost
Mousegrey mazda GT hatchback '91. fire!!!!!!!
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5028
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: supercharger VS turbo
Benzine is daar helaas ook geen 30 cent meer de liter. Meen iets van 4 of 5 euro per gallon
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Re: supercharger VS turbo
als dat zo zou zijn dan zou er onderhand een burgeroorlog plaatsvinden, dat zou een dollar of 6 a 7 zijn dan...Casejunkie wrote:Benzine is daar helaas ook geen 30 cent meer de liter. Meen iets van 4 of 5 euro per gallon
De prijs in USA ligt ergens tussen de 3.50 en de 4 dollar per gallon