Voorruit

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Voorruit

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 11:40 am

Ik heb kennelijk een keer tè hard mij kop tegen mijn binnenspiegel gestoten, want nu loopt er een barst in mijn voorruit van de spiegelvoet tot aan de dakrand..
wie heeft er ervaring met/tips voor het kopen van een nieuwe/tweedehands ruit en het zelf monteren hiervan?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 12:30 pm

Carglass wil je dus niet, niet alleen omdat het zo duur is! je moet gegarandeerd elk jaar wéér een nieuwe voorruit als die hem er in zetten..
heb ik gehoord hè, hoop niet dat hier een glaszetter van die tent zit..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Post by Casejunkie » Tue Mar 01, 2005 1:18 pm

Crowbar wrote:Carglass wil je dus niet, niet alleen omdat het zo duur is! je moet gegarandeerd elk jaar wéér een nieuwe voorruit als die hem er in zetten..
heb ik gehoord hè, hoop niet dat hier een glaszetter van die tent zit..
ik heb al 3 jaar een ruit van carglass geen probleem hoor
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Mar 01, 2005 1:21 pm

sloper deruit hale gaat best!! niet met een oscilerend snijmes doen. als je dan hier en daar de ruit raakt loop je kans op breken. je gaat gewoon naar de brezan haal je een snijdraad. werkt het beste!! kan je met zijn 2 en zo de ruit eruit zagen. je begint gewoon op de hoke vant raam en zaagt zo vanl links naar rechts (of andersom) door 2 kitnaden tegelijk heen. als je hem helemaal doorgesneden hebt zaagje voor de zekerheid nog een keer terug. de kit brand namelijk deels achter je snijdraad weer eenmekaar. ga je dan de ruit eruit douwe loop je nog kans um te mollen. als je het zo doet geen probleem. derinkitten weet je denkikwel hoe dat moet tog??? niet vergeten de portier ramen open te draaien en met je kitnaad leggen onder beginnen en in 1 keer rond. niet gladstrijken met je vinger ofzow!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 1:33 pm

Casejunkie wrote:
Crowbar wrote:Carglass wil je dus niet, niet alleen omdat het zo duur is! je moet gegarandeerd elk jaar wéér een nieuwe voorruit als die hem er in zetten..
heb ik gehoord hè, hoop niet dat hier een glaszetter van die tent zit..
ik heb al 3 jaar een ruit van carglass geen probleem hoor
3 jaar, en hoeveel/wat voor km's?? het hangt ook van de verdere constructie van de auto af: in jongere auto's is de ruit een dragend deel van de carrosserie.. dan kan mijn rijstijl ook de oorzaak zijn :oops:

ach ja, het geluk is met de *** :lol: (GEINTJE HÈ, niet meteen slaan!)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 1:36 pm

hé bak: red ik het ook met afgespeelde gitaarsnaren? maat van me verspeelt er nogal wat.. :-D
en wàt voor kit heb ik nodig? en moet ik hem al gaan vervangen of zal ik ff kijken hoe hard ie verder scheurt? hij is nèt weer gekeurd.. en de scheur zit niet in mijn zichtveld..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Tue Mar 01, 2005 2:15 pm

een nieuwe achterruit met verwarming +montage was 700 euro bij carglass. zelfde bedrag bij de mazda dealer. alleen dan moest ik naar zutphen toe.

hij gebruikte een soort van zwarte kit. plaatste hij recht op de plaats waar de oude kit had gezeten, nadat die de oude eerst had weggeschraapt met een beiteltje ofzoiets.

ook had die een of ander vloeibaar goedje wat die erop spoot voordat hij de kit erop drukte.

moet wel zeggen nergens geen probleem meer mee.
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 2:25 pm

Philip wrote:hij gebruikte een soort van zwarte kit. plaatste hij recht op de plaats waar de oude kit had gezeten, nadat die de oude eerst had weggeschraapt met een beiteltje ofzoiets.

ook had die een of ander vloeibaar goedje wat die erop spoot voordat hij de kit erop drukte. (ah, 2-componenten, met "primer"
ff voor de duidelijkheid, ik heb idd wel eens een ruit vervangen, maar dat was nog een geharde, en dat was aan een "klassieker" in Australië, en ik heb ook heel wat vrachtwagenramen vervangen, maar die zaten in rubbers..
"plz gimme somethin i can use" adressen, mèrken, en prijzen ònder de € 100,- kortom dhz..
láten doen is voor als ik met pensioen ben!
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Tue Mar 01, 2005 2:37 pm

tja. ik ben maar een beginner, verzekering technisch laten doen kreeg het toch vergoed.
wie heeft er ervaring met
ik vertel je mijn ervaring.
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 2:41 pm

Philip wrote:tja. ik ben maar een beginner, verzekering technisch laten doen kreeg het toch vergoed.
wie heeft er ervaring met
ik vertel je mijn ervaring.
wie heeft er ervaring met/tips voor het kopen van een nieuwe/tweedehands ruit en het zelf monteren hiervan
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Tue Mar 01, 2005 2:44 pm

ik niet :-D
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Mar 01, 2005 2:58 pm

IKKE WEL!!!

polyurethaan kit!!!! oftewel ruiten kit!!!! dan knip je zoon inkeping in je het tuitje wat der an zit zodat je een smalle maar hele hoge kitnaad krijgt!! dit zorgt ervoor dat als je de ruit erin duwd de kit meteen overal het raam raakt en je hem dan induwd. zo weet je zeker dattie waterdicht is. als het raam er inzit ga je hem netejs op zijn plaats duwen. je kan hem in de kit nog wat heen enw eer schuiven totdat alle naden overal gelijk met de sponning lope. astie goed zit plak je met schiders tape een paar dikke banden op je ruit zo over je dak. dit voorkomt naarbeneden zakken van de ruit in de kit tijdens het drogen*. het zelvde doe je naar links en naar rechts. de ramen van je portieren draai je allebei helemaal omlaag omdat asl je dit niet doet en je gooit de duer dicht je ff een dikke vette luchtdrukpiek ind e auto krijgt en je de vooruit omhoog blaast. op de tube van je kit staat hoe lang je mot wachte voordat het droog* is en welke temperatuur nodig is.
zoals je zelf al had opgemerkt had is een glijmde voorruit ook deel vand e zelfdragende carossierie. het is dus belangrijk dat de auto op vlakke vloer staat als jeje oude ruit eruit haald en als je de nieuwe erin zet en natuurlijk tijdens het hele droog proces.
volges mij bennik nix vergete zo. owja gitaar snaren weetikniet want ik ben zo A musikaal as de pest(en dan de A met een hoofdletterja). die ruiten snijdraad is een soort gevlochten staaldraad. ik zou gewoon ff zoon dinghale. kost geen flikker en je weet zeker dat het werkt.

* drogen ja het sterretje. ze noemen het drogen maar tis eigelijk uitharden polyurethaan hard uit door het vovht wat in de lucht zit!

nog vrage
ik hoor hetw el!

owja en als je ruit alleen geschuerd is zouwik um mooi late zitte!!! enige rede dat ik die ruiten vervang is als ze het bij de apk afkeuren!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

GlasBak

Post by Crowbar » Tue Mar 01, 2005 4:00 pm

Philip wrote:ik niet :-D
"If you don't know, stand in the corner, watch the show" (The Streets, O.P.M.)

thanx Bak, ik kijk het lekker ff aan, weet van die vrachtwagenramen dat ze niet kapot wilden als we ze naar buiten wilden trappen, dus als je je gedeisd houdt kan dit ook nog wel ff..
Last edited by Crowbar on Tue Mar 01, 2005 4:12 pm, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Mar 01, 2005 4:08 pm

"If you don't know, stand in the corner, watch the show" (The Streets, O.P.M.)
Ya'll know me still the same ol' G
But I been low key
Hated on by most these niggas
Wit no cheese, no deals and no G's, no wheels and no keys
No boats, no snowmobiles and no ski's
( dr dre forgot about dre!!!)
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Wed Mar 02, 2005 1:13 am

dat vloeibare goedje is actuator zorgt voor een betere hechting voor de kit/ruit/metaal.....
zoals bak al zei uitsnijden met dat gevlochte ruiten ijzer draad en tuitje maken dan heb je het minste kans op lekage .. Let wel op best om dit te doen is binnen (uitharding etc.) heb je airbags in de auto ruim 2 uur laten drogen geen airbags ongeveer een uur

dit mocht je een ongeluk krijgen of iet dan knalt de ruit uit je auto :D en laag vliegende ruiten kunnen mensen bezeren;)
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

Post Reply