Page 2 of 3

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sun Sep 04, 2011 8:48 pm
by Piet
Check eerst *Het thermostaatje* maar. Het kan zijn dat die stuk is en dan heb je ook oververhitting en geen circulatie van koelvloeistof.

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sun Sep 04, 2011 9:20 pm
by Marcel Smeding
zou idd. eerst de thermostaat controleren/vervangen. kost een paar euro dus dat zijn de kosten niet.
Mocht het de waterpomp zijn, dan heb je een puist werk.

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Mon Sep 05, 2011 8:15 am
by Rick340
Prima idee, gelijk vandaag even de dealer bellen :-)

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Mon Sep 05, 2011 8:49 pm
by mad man
Gewoon ff langs de grossier gaan is goedkoper denk ik zo :idea:

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Fri Sep 09, 2011 9:04 am
by Rick340
Nou daar ben ik weer .

Het probleem blijkt veel eenvoudiger dan ik dacht.
Ik had koelwater bijgevuld in het reservoir, maar blijkbaar werkt dat dus niet.

Heb de radiateurdop aan de distributiezijde losgedraaid en er 4 liter water ingegoten.

Hierna meteen naar de dealer gereden, ging zonder problemen, koelmeter bleef weer netjes in het midden.
Controle bleek niet direct lekkage te tonen aan de waterpomp, toch de lekkage in de gaten houden.
Verdere inspectie aan de auto viel me eigenlijk ook nog heel erg mee.
19 jaar oud en slechts een paar minpuntjes, dat had veel erger gekund.

Voorlopig blijven rijden dus, i'll keep you posted.

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Fri Sep 09, 2011 12:36 pm
by Arie
Heb de radiateurdop aan de distributiezijde losgedraaid en er 4 liter water ingegoten.
4 liter vloeistof bijgevuld, dat is nog al wat......

Misschien is je drukdop( radiateurdop) wel versleten als er geen lekkage verder te zien is.
Het rubber aan de binnenzijde kan nog wel eens flink verslijten.
Je herkent dit doordat het afsluitrubber dan net iets te groot is voor de opening waarin je de radiateurdop vastklemt.
Doordat dit rubber te groot is( en dus klem loopt) kan deze niet meer goed reageren op de drukverschillen van je koelsysteem.
Bij de GD series is dit zo uitgevoerd.

Nu weet ik niet of bij de V6 motoren het overdrukslangetje naar het expansietankje bij de genoemde radiateurdop zit.
Anders gaat dit verhaal niet kloppen.

Nieuwe dop is ong. € 7,-

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sat Oct 22, 2011 11:25 am
by Rick340
ik ben opnieuw veel water verloren.
Na veel snelweg kilometers was het weer raak helaas.
Ging de bocht om, en het koelwater metertje sloeg naar rechts, op de rotonde weer terug naar het midden.
Bleek dus weer te weinig water in te zitten.
4 liter water er weer bij gegooid, en toen zag ik van onderuit het smerige oude koelwater er behoorlijk rap uit regenen...

Pakking bij de waterpomp is zo lek als een zeef, maar nu vrees ik dat de hele distributie er ook af moet omdat je er anders niet bij kunt...
Met een V6 is dat wel een lekker klusje, ben je zo een halve dag zoet mee, als je dat al redt en gezien de aanschafprijs van die auto begin ik nu toch sterk te twijfelen of ik er wel aan moet beginnen, nu er bijna 3 ton op t klokje staat....

Wat denken de experts?

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sat Oct 22, 2011 1:39 pm
by Marcel Smeding
Qua onderdelen zijn het de kosten niet echt, dus als je het zelf kunt, waarom niet.
Zitten er nog meer grote kostenposten aan te komen, ja dan moet je jezelf maar eens achter de oren krabben.
Blijft natuurlijk wel een bijzondere auto

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sun Oct 23, 2011 8:03 am
by Rick340
Nou Marcel, voor zover ik het al kon vinden, was een riem al dik 70 euro, de spanrol het dubbele, dan nog 2 geleiderollen, en het nodige arbeid (wat gelukkig wel zwart kan als het echt moet ) maar dan nog heb ik dus aan onderdelen al een dikke 400 euro, als ik de waterpomp ook meereken, en dan gaat die auto al bijna 2x over de kop qua aanschafwaarde....
Verder mankeert er niks cruciaals aan, dat is dan een groot geluk..... waar heb jij je spullen gehaald voor die MX-6 ?

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sun Oct 23, 2011 1:21 pm
by Marcel Smeding
Rick340 wrote:Nou Marcel, voor zover ik het al kon vinden, was een riem al dik 70 euro, de spanrol het dubbele, dan nog 2 geleiderollen, en het nodige arbeid (wat gelukkig wel zwart kan als het echt moet ) maar dan nog heb ik dus aan onderdelen al een dikke 400 euro, als ik de waterpomp ook meereken, en dan gaat die auto al bijna 2x over de kop qua aanschafwaarde....
Verder mankeert er niks cruciaals aan, dat is dan een groot geluk..... waar heb jij je spullen gehaald voor die MX-6 ?
ebay amerika.

deze set heb ik gekocht, je hebt ze ook incl. waterpomp.
http://www.ebay.com/itm/93-02-MAZDA-626 ... 2eb16e5a3a

met waterpomp:
http://www.ebay.com/itm/Mazda-626-MX6-2 ... 3362a81545

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Sun Oct 23, 2011 10:12 pm
by Rick340
Krijg nou de hik.........

Dat is dan dus 120 euro, compleet inclusief verzending?

Dat is nogal andere koek ja....

Als het bij jou past en geen problemen geeft, durf ik die gok denk ik ook nog wel te nemen....

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Mon Oct 24, 2011 6:47 am
by Marcel Smeding
Rick340 wrote:Krijg nou de hik.........

Dat is dan dus 120 euro, compleet inclusief verzending?

Dat is nogal andere koek ja....

Als het bij jou past en geen problemen geeft, durf ik die gok denk ik ook nog wel te nemen....
Ik had die zonder waterpomp, en was idd. rond de 100 euro kwijt incl. verzending. Invoerrechten en belasting hoef je ook niet te betalen, want je blijft ruimschoots onder het maximale vrij in te voeren bedrag.

En het past gewoon goed.

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Tue Oct 25, 2011 6:50 pm
by Rick340
Onderdelen zijn inmiddels besteld, ben heel erg benieuwd.

Er stond overigens wel een opmerking bij over het model 93 en 94, daar zou verschil in zitten?

Prijs scheelde 3 dollar en de verpakkingen en materialen zagen er hetzelfde uit dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan....

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Tue Oct 25, 2011 8:14 pm
by Marcel Smeding
Rick340 wrote:Onderdelen zijn inmiddels besteld, ben heel erg benieuwd.

Er stond overigens wel een opmerking bij over het model 93 en 94, daar zou verschil in zitten?

Prijs scheelde 3 dollar en de verpakkingen en materialen zagen er hetzelfde uit dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan....
Volgens mij is het enige verschil, de flens waar je de poelie op monteert. Maar of je daar last van hebt, dat zou ik niet weten.
Welk model heb je nu besteld dan?

Re: GC vervangen, nu een V6

Posted: Fri Oct 28, 2011 2:52 pm
by Rick340
Er stond op model 94/95

allmazda.net toont mij echter in de modellen vanaf 91 en die vanaf 94 (update) exact dezelfde onderdeelnummers.
Dus ik verwacht dat het foutje dat ik maakte niet veel uit maakt....